“Troja” er ikke nogen nyskabende film, men løfter derimod arven fra forgange tiders episke storfilm på flot og medrivende vis. Der er storslået action, imponerende production design og farvefulde karakterer – alt sammen på højde mod Scotts “Gladiator.
#51 filmz-harthaknut 20 år siden
#52 filmz-saxi 20 år siden
#53 SpielbergFreak 20 år siden
Brad Pitt skal i det mindte have en oscarnominering for sin rolle! Flot og storslået! Hvis Gladiator kunne vinde for bedste film, så skal der fandme meget til at Troy, ikke høster en oscar for bedste film!
Kampen mellem Eric Bana og Brad Pitt er den flotteste kampscene, (uden CGI) mellem to mennesker, jeg har set til dato!!! Flot instrueret.
5 stjerner, ud af 6 mulige!
#54 filmz-harthaknut 20 år siden
#55 El vez 20 år siden
Udover det mener jeg kun man kan blive skuffet, hvis man forventer filmen læggeer sig 100% op ad Iliaden - filmen er jo netop inspireret af kvadet, og ikke en direkte genfortælling.
#56 filmz-nemesis 20 år siden
Brad Pitt gør det godt som den store kriger Achilleus. Man er ikke helt sikker i starten om man skal heppe på man eller ej (har ikke læst Illiaden), men det gør man hurtigt. Elsker hans lille hoppe og stikke angreb. Og ja, det er en ordenlig mandekamp mellem Achillieus og Hector, sådan. Er begyndt at kunne lide ham mere og mere.
Ligsom anmeldelsen, synes jeg ikke man bliver grebet af kærlighed, eller mangel på samme, mellem Paris og Helen. Man håber faktisk at nogen kan tag livet af Paris og derved ende hans ynkelighed.
Jeg følte heller ikke det store for musikken i filmen, det var en skam, følte den var for anonym ikke som LOTR.
Men en absolut anbefalingsværdig film, som skal erhverves på dvd, i stor udgave.
5/6 sværdhug herfra.
#57 filmz-saxi 20 år siden
#58 DarkLight 20 år siden
for dette makværk er ikke Illiaden
Der har vi problemet. For det er der heller ingen der har sagt det skulle være....
#59 filmz-joliegirl 20 år siden
Havde aldrig trot at jeg skulle sige det men Orlando Bloom er jo et skvat og Brad Pitt er pænt lækker :P
Flere af den slags film tak!
Om den passer til den "oprindelige" historie kan jeg ikke udtale mig om... efter at have set filmen faldt jeg historien frem med gad ikke læse den efter at jeg ret hurtigt opdagende at det ikke passede helt sammen.. ville ikke risikere at få ødelagt noget af filmen!
#60 SpielbergFreak 20 år siden
"....ville ikke risikere at få ødelagt noget af filmen!"
Det er præcis sådan jeg også tænker! Jeg kan godt lide at læse, men en bog skal ikke ødelægge en film for mig. Ligesom Lord of the rings, jeg ved godt det er blasfemi, men jeg tror ikke jeg vil læse dem, tænk nu hvis jeg synes mindre om filmene bagefter.
Generelt:
Jeg har det bedre når bogen er dårligere end filmen.