I John Fords mesterværk “The Searchers” fra 1956 slutter filmen med, at John Wayne vender sig bort fra sin genforenede familie og går ud mod de store stepper, indtil døren smækker i bag ham. Et smukt billede på, at der ikke længere var plads til en mand af hans støbning i samfundet.

Det samme kan siges om Jeff Bridges’ afdankede US Marshall i “True Grit”, der lever i en tid, hvor det gamle vesten langsomt drager sit sidste suk. Ironisk, når man tager i betragtning, at Coen-brødrene ikke blot puster nyt liv tilbage i den hensygnende westerngenre, men også har begået det bedste værk inden for genren siden “De nådesløse”.

Se også: Filmz TV: Fokus på Coen-brødrene – fra The Dude til det vilde westen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Skeloboy 13 år siden

#20 - tjek! de bliver lige kigget lidt nærmere på :)
Gravatar

#22 Antlion 13 år siden

Eureka udgiver snart "Faccia a faccia", så hold øje med den! :)
Gravatar

#23 Michael Andersen 13 år siden

Skeloboy (19) skrev:
Nu står der jo ikke noget årstal, men jeg tolker det som om, da Unforgiven kom, var westerns ikke i høj kurs. Og der vil jeg give ham ret


Det vil jeg ikke. "Unforgiven" var nok højdepunket, men det var "Dances with Wolves" som pustede nyt liv i genren. Med masser af Oscars og guld i sækken var kursen nu høj igen. Ja, selv "City Slickers" red med på guldkalven og fangede en Oscar til Jack Palance før "Unforgiven" kom til verden :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#24 OxxY 13 år siden

kunne ikke få lov at poste tidligere i dag, så prøver igen. Tak til Antlion for listen.
Gravatar

#25 Skeloboy 13 år siden

#23 - ah ja...det har jeg egentlig også skrevet tidligere...:)

Skeloboy (16) skrev:
Da Unforgiven kom(og hvorfor bliver Danser Med Ulve ikke nævnt før Unforgiven?) var der vitterligt lavvande på westernfronten.


Unforgiven får tit den ære i stedet for Dances With Wolves
Gravatar

#26 Bruce 13 år siden

Nu kan jeg huske Silverado, da den kom op i biografen og selvom den absolut ikke i historisk regi har den samme pondus, som Unforgiven og Dances With Wolves, så vil jeg nok påstå, at den hjalp western genren i det øjeblik.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#27 Hr. Nielsen 13 år siden

Bruce (26) skrev:
Nu kan jeg huske Silverado
Det kan jeg også (that makes me old). Så den i Imperial i sin tid.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#28 BN 13 år siden

Thomas E. Nielsen (27) skrev:
Det kan jeg også (that makes me old). Så den i Imperial i sin tid.


pensionist!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#29 Kruse 13 år siden

Jeg er måske ikke helt så entusiastisk som anmelderen, men jeg er nogenlunde enig i anmeldelsen. Jeg var godt underholdt. Dialogen var velskrevet og humoristisk. Det er en velspillet film, hvor især Hailee Steinfeld imponerer. Det var fedt at se Matt Damon i en så anderledes rolle en man før har set ham, og også Jeff Bridges var god som Rooster Cogburn. Den hører dog ikke blandt toppen af Westerns, og er endda heller ikke helt i toppen af nye Western-film. Og af en Coen-brødrene film, så er det en solid film der dog hælder mere over mod den bløde mellemvare i deres bagkatalog(hvilket siger en del om den høje kvalitet de fleste Coen-brødrene film er i).

8/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#30 Hr. Nielsen 13 år siden

BN (28) skrev:
pensionist!
It takes one to know one;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: