Man kunne bruge lang tid på at gå i detaljer med, hvorfor “Breaking Dawn – Del 2” er så skandaløst ringe en film, som den er, men det vil der nok ikke være megen mening i. Fans af serien vil selvfølgelig tage den til sig med kyshånd, og den afsluttende kampscene er voldelig nok til, at filmens yngre publikum garanteret vil føle sig underholdt. Som afslutning på en saga, der skabte grobund for fan fiction-bøger som “Fifty Shades of Grey” (det er ikke engang løgn), fungerer “Breaking Dawn – Del 2” kun, hvis man betingelsesløst elsker “Twilight”-sagaen. I sig selv tilføjer den nemlig hverken nye lag til historien eller til karaktererne, og slutningen besegler blot personernes skæbne, der nu er evigt forbundne i et kulturkonservativt familieutopia.

Undervejs i sagaen havde filmene til tider (hvis vi for en stund ser bort fra alle de mormonske undertoner) en fascinerende eksistentiel og metaforisk dybde, som jeg faktisk godt vil argumentere for, at serien ikke har fået nok anerkendelse for. Men hvis man håbede, at “Breaking Dawn”-filmene ville tage teten op, bliver man slemt skuffet, og denne anden del er intet andet end skamløst elendig. Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør filmens ene stjerne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Har lige set BD 1+2.

At jeg overhovedet har set Twilight-serien, er lidt af et under, og skyldes kun, at jeg har været vild med vampyrer siden jeg var 5-6 år tilbage i midten af 70'erne, og at jeg bøjede af for min kone, jf. nedenfor.

Jeg havde forskellige figurer fra Dracula 1931 og fra den gamle Wolfman, da jeg var 5-6 år, og det var helt vildt, synes jeg. Da jeg blev et par år ældre, læste min mor Dracula for mig, og jeg var helt blæst omkuld. Jeg fik bl.a. et - drum roll - selvlysende Dracula samlesæt. Siden har jeg været fan af vampyrer og varulve. Jeg må dog erkende, at kvaliteten af vampyrfilm som altovervejende hovedregel er meget tvivlsom, og der går mere en 10 dårlige på dusinet. Kun hvert 5-10 år kommer der en perle som Bram Stokers Dracula (1992), Blade 1 (og faktisk også 2) eller 30 Days of Night, der hver især har deres eget fede og friske take på genren. Dette gælder også - ja, faktisk endnu mere - varulvefilm. Her kan jeg selv med min bedste vilje kun komme på: An American Werewolf in London, Skinwalkers, Dog Soldiers og Silver Bullet, der er værd at se. Af disse er Silver Bullet klart det stærkeste kort. Det er i særklasse den bedste varulvefilm, der er lavet, endog bedre end London. Ginger Snaps filmene er ikke lige mig.

Så kom Underworld, hvor vi så varulve og vampyrer kæmpe på lige fod. Den første er top, den anden hærderlig, de to næste elendige.

Så kom Twilight-filmatiseringerne, og anmeldelserne var ikke overvældende. Dette kombineret med, at de decideret var til et publikum, der er 30 år yngre end mig, holdt mig længe fra at se dem. Så blev jeg pludselig tvangsindlagt til at se de første 3, da min kone (undtagelsesvis, naturligvis) fik lov at vælge film. I lyset af målgruppen og anmeldelserne kom det derfor som en overraskelse, at hvis man kan abstrahere fra cgi-kæledyrsshæferhunde der forvandler sig flyvende, inklusive tøjet, så var de faktisk ganske habile. Jeg endte faktisk med til min store overraskelse af give

de tre første Twilight film - 4:4

... sådan samlet set, inklusive den ellers mest udskældte New Moon. Så er der ellers gået et par år, uden at jeg har haft lejlighed til at se den næste i rækken, Breaking Dawn part 1. Jeg har hele tiden haft dem i baghovedet, men det var ikke noget der hastede så meget. Nu fik jeg så lejlighed til at se dem i rap. Det stod hurtigt klart, at vi snakker et helt, helt andet niveau - og ikke på den gode måde. Hele den første er et langt barselsafsnit, og jeg brød til sidst den hellige gral og spolede frem. Og så spolede jeg videre. Og videre. Og til slut. Der var vi decideret på en bundskraber. Straks efter kom 2'eren på, nu kunne vi ligeså godt gøre pinen færdig. Atter måtte jeg falde til patten med fast forward, hvilket jeg ellers betragter som no-go - jeg plejer hellere at droppe filmen, hvis den stinker. Men nu var jeg så tæt på mål efter 4 film. Spole-spole-spole. Endeløse sure teens, knurrende cgi-shæfere og INGEN action. Endelig den store finale; opgøret med det der Voltures eller hvad de nu hedder; og som hverken var specielt super eller specielt elendig. Jeg er ret enig med Filmz' anmeldere i bedømmelsen af BD 1+2, omend jeg dog vil bytte karaktererne om, fordi den sidste trods alt havde et slutopgør.

Part 1 - 1:6 (med mindre 0:6 er muligt) - En fuldstændigt rystende elendig film der ikke har ét eneste oplivende sekund.

Part 2 - 2:6
- En ditto, der dog får en stjerne mere pga. der bliver revet ikke så få hoveder af.
Doctor Last Warning
Gravatar

#42 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Edit: Flere seværdige varulvefilm:

The Wolfman - både den gamle med Lon Chaney, Jr. og den nye med Benico del Toro (der ellers er udskældt)

The Howling 1 (og kun 1!) er også stadig nogenlunde seværdig, omend forvandlingscenen med journalisten i tv-studiet til sidst er vanvittigt lattervækkende, på den dårlige måde. Det er ikke den bedste varulvefilm af alle, men det var den første jeg så, og det var i biografen. Jeg var ved at skide grønne grise om aftenen, da jeg skulle sove. Særligt starten, hvor journalisten forfølger Eddies gule smileys, er virkelig godt skruet sammen. Det er den varulvefilm, der har gjort størst indtryk på mig, selvom den ikke med nutidens øjne er på niveau med Silver Bullet eller London.

Wolf med Jack Nicholson er faktisk ganske ok, men det er vist mest pga. Jackieboys sædvanlige vanvids-take på rollen. Varulveundertonerne i den er ret nedtonede - man kunne næsten sige skjulte.

Bad Moon har jeg vist aldrig fået set, men jeg har hørt den er ok.
Doctor Last Warning
Gravatar

#43 Lord Beef Jerky 10 år siden

Giver du de tre første 4/4 (topkarakter)?????

Andre gode varulvefilm: Dog Soldiers, An American Werewolf In London (selvfølgelig! Og Paris kan vel også lige gå an), Silver Bullet, Ginger Snaps, Teen Wolf, The Company Of Wolves,
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#44 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Lord Beef Jerky (43) skrev:
Giver du de tre første 4/4 (topkarakter)?????


Øjensynlig har jeg taget en skraber i brøkregning i sin tid. Det var vel 4:6 jeg mente :-O

Lord Beef Jerky (43) skrev:
Andre gode varulvefilm: Dog Soldiers, An American Werewolf In London (selvfølgelig! Og Paris kan vel også lige gå an), Silver Bullet, Ginger Snaps, Teen Wolf, The Company Of Wolves,


Jeg nævner jo også næsten dem alle ovenfor. Paris kan IKKE gå an, nej. Teen Wolf er sgu heller ikke for fed længere. Jeg genså den for to uger siden, så min dom er frisk. Det er vel heller ikke lige den varulvefilm, en varulvefan drømmer om. Company of Wolves har jeg ikke set.

Tilgængæld har jeg engang set Ghita Nørby i en varulvefilm. Hvor mange har lige det? :-)

http://www.imdb.com/title/tt0122772

Hun var dog ikke varulven, det var:

http://www.imdb.com/name/nm0269208

Jeg begyndte på Netflix' varulve/vampyr-serie Hemlock Grove, men den var sgu for lang tid om at komme igang. Og så er jeg heller ikke fan af varulve, der ligner ulve - (som I Twilight). Ideen med at han går ud af sit gode skind, rent bogstaveligt, er da meget sjov, men alligevel: Nej tak.

Et af fedeste varulve-look til dato er faktisk ikke en varulv, men en vampyr, der bl.a. tager skikkelse af en ulv:

Dracula:

http://www.fantastique-arts.com/photos/677.jpg
Doctor Last Warning
Gravatar

#45 Lord Beef Jerky 10 år siden

#44 nåh ja, for pokker! Teen Wolf holder stadig da Michael J Fox. I øvrigt synes jeg det her om Twilighter filmene:

Twilight - 3/10
New Moon - 2/10
Eclipse - 4/10
Breaking Dawn pt 1 - 1/10
Breaking Dawn pt 2 - 3/10
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: