Man kunne bruge lang tid på at gå i detaljer med, hvorfor “Breaking Dawn – Del 2” er så skandaløst ringe en film, som den er, men det vil der nok ikke være megen mening i. Fans af serien vil selvfølgelig tage den til sig med kyshånd, og den afsluttende kampscene er voldelig nok til, at filmens yngre publikum garanteret vil føle sig underholdt. Som afslutning på en saga, der skabte grobund for fan fiction-bøger som “Fifty Shades of Grey” (det er ikke engang løgn), fungerer “Breaking Dawn – Del 2” kun, hvis man betingelsesløst elsker “Twilight”-sagaen. I sig selv tilføjer den nemlig hverken nye lag til historien eller til karaktererne, og slutningen besegler blot personernes skæbne, der nu er evigt forbundne i et kulturkonservativt familieutopia.

Undervejs i sagaen havde filmene til tider (hvis vi for en stund ser bort fra alle de mormonske undertoner) en fascinerende eksistentiel og metaforisk dybde, som jeg faktisk godt vil argumentere for, at serien ikke har fået nok anerkendelse for. Men hvis man håbede, at “Breaking Dawn”-filmene ville tage teten op, bliver man slemt skuffet, og denne anden del er intet andet end skamløst elendig. Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør filmens ene stjerne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Louise84 11 år siden

Jeg er fuldstændig uenig med den anmeldelse, jeg syntes filmen var fantastisk.
Den var spændende fra start til slut og samtidig var der også mange sjove scener.
Jeg giver den 5/6.
Gravatar

#2 Vogel 11 år siden

#1

Satme et uddybende modsvar.
0/6

Hele serien har været decideret rædselsfuld netop pga alle punkter nævnt i anmeldelsen.
Gravatar

#3 Zombi 11 år siden

Louise84 (1) skrev:
Jeg er fuldstændig uenig med den anmeldelse, jeg syntes filmen var fantastisk.
Den var spændende fra start til slut og samtidig var der også mange sjove scener.
Jeg giver den 5/6.


Bwahahahahahaha

Good one! XD
Gravatar

#4 Chian 11 år siden

Det ligner en blåstempling af arrangerede ægteskaber og bidrager til seriens gennemgående tendens til at reducere kvinder til svage, uselvstændige og (på grund af deres afhængighed af mænd) altid selvopofrende væsner. Helt ærligt, det er decideret frastødende!


Her har du da misforstået hele pointen med den forbindelse der bliver skabt mellem bl.a. Jacob og den lille. Det er mændene der bliver de svage og fuldstændig afhængige af kvinden
Gravatar

#5 Lord Beef Jerky 11 år siden

Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør filmens ene stjerne.


Når nu en stjerne er absolut minimum, så giver denne del af anmeldelsen ingen mening.

Nå, men det tyder lidt på, hvad jeg regnede med. Jeg synes fortsat ærlig talt at Eclipse var en nogenlunde film, imens resten af filmene har været bras. Især første del af Breaking Dawn var ulidelig.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#6 wimmie 11 år siden

Lord Beef Jerky (5) skrev:
Når nu en stjerne er absolut minimum, så giver denne del af anmeldelsen ingen mening.


Hvorfor ikke? Han skriver jo at at den retfærdiggør den ene stjerne han under alle omstængdigheder var nødt til at give ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#7 Lord Beef Jerky 11 år siden

#6 Hvordan kan det retfærdiggøre en bundkarakter? Hvis man skal forstå sætningen korrekt, betyder det vel at den enkelte sjove gimmick hiver karakteren ned på en stjerne, og det tror jeg ikke er meningen med sætningen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#8 wimmie 11 år siden

Lord Beef Jerky (7) skrev:
#6 Hvordan kan det retfærdiggøre en bundkarakter? Hvis man skal forstå sætningen korrekt, betyder det vel at den enkelte sjove gimmick hiver karakteren ned på en stjerne, og det tror jeg ikke er meningen med sætningen.


Mon ikke betydningen er at filmens eneste lyspunkt er den gimmick der giver filmen en hel stjerne

Giver fint mening her...

"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#9 Lord Beef Jerky 11 år siden

#8 I så fald er du forskruet! Det er jo det samme som at sige "Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør filmens bundkarakter." Det er vi enige om, ikke sandt? En hel stjerne, ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, er en bundkarakter og absolut minimum man kan tildele en film, det er vi også enige om, ja? Hvordan hænger det så sammen? Skær det lige ud i pap for mig, inden jeg sender dig til galeanstalten!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#10 The Insider 11 år siden

"Kun én enkelt sjov gimmick retfærdiggør, at filmen får én stjerne, for ellers havde jeg påbudt mig retten til at give filmen 0 stjerner". Jeg synes i hvert fald også, at pointen er fjong :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: