Man kunne bruge lang tid på at gå i detaljer med, hvorfor “Breaking Dawn – Del 2” er så skandaløst ringe en film, som den er, men det vil der nok ikke være megen mening i. Fans af serien vil selvfølgelig tage den til sig med kyshånd, og den afsluttende kampscene er voldelig nok til, at filmens yngre publikum garanteret vil føle sig underholdt. Som afslutning på en saga, der skabte grobund for fan fiction-bøger som “Fifty Shades of Grey” (det er ikke engang løgn), fungerer “Breaking Dawn – Del 2” kun, hvis man betingelsesløst elsker “Twilight”-sagaen. I sig selv tilføjer den nemlig hverken nye lag til historien eller til karaktererne, og slutningen besegler blot personernes skæbne, der nu er evigt forbundne i et kulturkonservativt familieutopia.

Undervejs i sagaen havde filmene til tider (hvis vi for en stund ser bort fra alle de mormonske undertoner) en fascinerende eksistentiel og metaforisk dybde, som jeg faktisk godt vil argumentere for, at serien ikke har fået nok anerkendelse for. Men hvis man håbede, at “Breaking Dawn”-filmene ville tage teten op, bliver man slemt skuffet, og denne anden del er intet andet end skamløst elendig. Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør filmens ene stjerne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 wimmie 11 år siden

Tarantrier (30) skrev:
#29

Jeg er enig i, at det totalt underminerede klimaks og gjorde filmen endnu mere tandløs, end den i forvejen var. Dog blev jeg virkelig overrasket, og jeg havde på ingen måde set det komme - og det gav fin mening rent plotmæssigt og var ikke plat. Men jo, det var selvfølgelig fesent for filmen som sådan :)


Så hvis du havde læst bogen og dermed kendte til twistet, så havde du givet den 0 stjerner? (hvis man ellers kunne) ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#32 Michael Andersen 11 år siden

Cgi-babyen i starten af filmen fortjener mindst 6 stjerner. Det er noget af sjoveste jeg længe har set.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#33 bjarke 11 år siden

# 30

...gotcha :)
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#34 Tarantrier 11 år siden

wimmie (31) skrev:
Så hvis du havde læst bogen og dermed kendte til twistet, så havde du givet den 0 stjerner? (hvis man ellers kunne) ;)


Hehe, nahh.. Jeg var nok alligevel endt på 1 stjerne, men det var ment sådan, at det eneste jeg kunne finde positivt ved filmen, var den gimmick. Og uanset, at den er fra bogen, så var den vellavet i filmen!

Men faktisk tror jeg, jeg er ret glad for ikke at have læst bogen først, hvis det stammer derfra. At have siddet med den vished havde virkelig gjort hele affæren væsentligt mere uinteressant..! :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Gravatar

#35 BN 11 år siden

Jeg var inde og se film i Twilight-sagaen igår aftes, og jeg nød den virkelig.

Heldigvis vågnede jeg og kunne ånde lettet op over, at det bare var et meget, meget slemt mareridt. Vi har en aftale herhjemme om, at den dag jeg siger, at jeg gerne vil se en af disse film, skal min kone give mig nakkeskuddet.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 Kruse 11 år siden

BN (35) skrev:
Jeg glæder mig til at komme ind og se den nyeste Twillight-film!


Jeg videresender ovenstående citat til din kone, hvis du ikke får færdiggjort din topliste :P
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#37 BN 11 år siden

Kruse (36) skrev:
Jeg videresender ovenstående citat til din kone, hvis du ikke får færdiggjort din topliste :P


*lyden af Wilhelm-skriget*
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#38 Zigma 11 år siden

wimmie (31) skrev:


Så hvis du havde læst bogen og dermed kendte til twistet, så havde du givet den 0 stjerner? (hvis man ellers kunne) ;)


Hvis du havde læst bogen, ville du vide at det ikke var en del af bogen.

Og til det med Jacob og Renesmee, så forklarer de det rent faktisk i part 1 og delvist i part 2.
Der bliver ikke nævnt noget om bryllup mellem dem, men derimod netop at han vil være det hun har brug for, intet andet.
Gravatar

#39 Ericmase 11 år siden

Michael Andersen (32) skrev:
Cgi-babyen i starten af filmen fortjener mindst 6 stjerner. Det er noget af sjoveste jeg længe har set.


Enig. Var ved at skraldgrine.

Ved slutningen sagde jeg til mig selv i hovedet: "Inception"?

...
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#40 Slettet Bruger [411607105] 11 år siden

RedLetterMedia, gutterne der står bag de famøse Star Wars-videoanmeldelser, har et show på YouTube, hvor de snakker om lidt mere aktuelle film: "Half in the Bag".

I dette afsnit taler de om "Breaking Dawn part 2":

Skriv ny kommentar: