Man kunne bruge lang tid på at gå i detaljer med, hvorfor “Breaking Dawn – Del 2” er så skandaløst ringe en film, som den er, men det vil der nok ikke være megen mening i. Fans af serien vil selvfølgelig tage den til sig med kyshånd, og den afsluttende kampscene er voldelig nok til, at filmens yngre publikum garanteret vil føle sig underholdt. Som afslutning på en saga, der skabte grobund for fan fiction-bøger som “Fifty Shades of Grey” (det er ikke engang løgn), fungerer “Breaking Dawn – Del 2” kun, hvis man betingelsesløst elsker “Twilight”-sagaen. I sig selv tilføjer den nemlig hverken nye lag til historien eller til karaktererne, og slutningen besegler blot personernes skæbne, der nu er evigt forbundne i et kulturkonservativt familieutopia.

Undervejs i sagaen havde filmene til tider (hvis vi for en stund ser bort fra alle de mormonske undertoner) en fascinerende eksistentiel og metaforisk dybde, som jeg faktisk godt vil argumentere for, at serien ikke har fået nok anerkendelse for. Men hvis man håbede, at “Breaking Dawn”-filmene ville tage teten op, bliver man slemt skuffet, og denne anden del er intet andet end skamløst elendig. Kun en enkelte sjov gimmick (der så til gengæld også for alvor overraskede mig) retfærdiggør filmens ene stjerne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Høegh 11 år siden

Vogel (2) skrev:
#1

Satme et uddybende modsvar.



Velkommen til internettet.

Du får travlt hvis du skal gøre alle opmærksomme på de ikke skriver uddybende nok.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#12 cunninglinguist 11 år siden

HVAD?

Intet kejsersnit med bisserne? Varulven bliver ikke forelsket i babyen men gør det for hun ikke skal dø? Bella bliver ikke porket bevidstløs, så sengegærdet splintrer?


Far er fandme skuffet :(
Gravatar

#13 Tarantrier 11 år siden

#12

Kan ikke huske, om kejsersnittet var med tænderne. Om vareulven bliver forelsket i baby-Bella eller gør det af strategiske årsager, tror jeg lidt kommer an på, hvor meget forkert man synes det er, at voksne mænd er forelskede i spædbørn - begge fortolkninger er i hvert fald mulige! Og jo, sengegærdet splintrer - og high-five for det, i øvrigt..!

Men! Det er alt sammen i Breaking Dawn - Del 1...


By the way, det mest gyldne øjeblik i hele Twilight-sagaen:

Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Gravatar

#14 Wangsgaard 11 år siden

En forventet anmeldelse men skal nu alligevel se den på mandag da jeg har læst bøgerne og har en fast aftale men en veninde da vi har set dem alle sammen og vi får os altid et godt grin :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#15 bjarke 11 år siden

...ja, jeg er heller ikke en fan af filmene (har ikke læst bøgerne) - og dette sidste kapitel ændrer bestemt ikke på noget. Der er som det bl.a. nævnes i anmeldelsen en underlig tomgang over løjerne.

Nej, jeg er ikke målgruppen, men det undskylder altså ikke det stive skuespil og den ujævne afvikling af det kønsløse og frustrerende ufarlige drama. Michael Sheen er dog herlig teatralsk som vampyr-boss...!
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#16 Tenebrae 11 år siden

OnFilms anmelder Christina Jensen er i den anden ende af skalaen, hvad angår karakterer:

http://www.onfilm.dk/Film/Anmeldelse.aspx?FilmId=1...
De Gnavne Filmnørder www.dgfn.dk / TheHorrorQuiz www.thehorrorquiz.com
Gravatar

#17 wimmie 11 år siden

Tenebrae (16) skrev:
OnFilms anmelder Christina Jensen er i den anden ende af skalaen, hvad angår karakterer:

http://www.onfilm.dk/Film/Anmeldelse.aspx?FilmId=1...


Nu er hun jo også ægte Twilight-fan ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#18 Ispep 11 år siden

Nu hører jeg bestemt ikke til målgruppen, men jeg synes kun den første film fungerede nogenlunde. Resten var noget lort synes jeg.
Gravatar

#19 mbk 11 år siden

En fuldstændig forudsigelig og ventet anmeldelse. Der har aldrig hersket tvivl om hvordan "Filmz" har forholdt sig til Twilight sagaen.

Fra en som ikke hadede filmen på forhånd og ja, i den grad elsker både bøgerne og filmene på hver sin måde, så synes jeg det var en rigtig fin afslutning på sagaen. Den var meget tro mod bogen og universet. Jeg var meget tilfreds og glæder mig allerede til at se den igen (dog 1+2 sammen, da jeg aldrig har forstået hvorfor bog 4 skulle deles i 2 film - andet end penge naturligvis).
Gravatar

#20 Tarantrier 11 år siden

#19

Jeg hadede bestemt ikke filmen på forhånd! Som jeg også skriver i anmeldelsen, så var jeg jo netop meget positivt overrasket over film 2 og 3 (New Moon og Eclipse). Jeg havde altså bestemt et åbent sind, pånær at jeg var meget utilfreds med Breaking Dawn - Del 1 og derfor, naturligvis vel, frygtede, at Del 2 blot ville lave samme fejl som sin umiddelbare forgænger - hvilket den så gjorde (i mine øjne).

Men jeg hadede den bestemt ikke på forhånd, og det er i øvrigt heller ikke mig, der har anmeldt de forrige film her på siden :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.

Skriv ny kommentar: