Jason Reitman har med “Up in the Air” skabt en fin komedie med et bittersødt anstrøg. Budskabet er soleklart, og der bruges nogle lidt ærgerlige klicheer undervejs, men det er sammenlagt en ganske helstøbt film, som med al sandsynlighed vil optræde blandt de nominerede til årets Oscaruddeling. Den har nemlig mange af de kvaliteter, som plejer at tegne en rigtig Oscarfilm: humor, charme og et vigtigt og klart budskab.
#1 Wookien 14 år siden
#2 MMB 14 år siden
#3 filmz-Bruce 14 år siden
#4 Twister 14 år siden
Alt i alt: 5/6.
SE DEN!
#5 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"
#6 Wookien 14 år siden
Fantastisk film!
#7 John McClane 14 år siden
#8 McPeter 14 år siden
Synes derimod ikke at filmens budskab er så soleklart som anmelderen mener.
Det er ikke sort og hvidt, men derimod meget gråt. Flere af karakterernes skæbne var ret uklar synes jeg, og det gør det lidt sværere at vurdere hvad deres handlinger har ledt hen til.
Men meget hyggelig film der bestemt havde sine lyspunkter.
4 / 6
Ps. Tror altså ikke det er "virkelige mennesker" der udtaler sig om at blive fyret - det er jo dem der er med tidligere i filmen og tydeligvis skuespillere.
Har tilføjet lidt yderligere spoiler kommentarer om hvad det er jeg synes der er uklart og tvetydigt:
Og Natalies historie er at hun har fulgt den tilsyneladende drømmefyr til et sted hun ikke synes om og et job hun ikke synes om. Hun har prioriteret familielivet højest (samtidig med hun dog brænder helt afsindigt for sit job) og det giver hende nogle skrammer. I slutningen af filmen er hun endt med at være single og får sit drømmejob og vælger tilsyneladende netop den ensomme karierevej som resten af filmen ellers fraråder i forhold til Clooneys rolle.
Og Clooneys egen skæbne er at han ender der hvor han startede - ved ikke om det er en slags "det er for sent at ændre så sent i dit liv så se at komme igang" morale, men selvom han er blevet klogere på en lang række ting i løbet af filmen, så ændrer hans liv sig ikke betydeligt.
Nå, men det var bare lige nogle tanker jeg gjorde mig da jeg havde set den - kommentér endeligt. :-)
#9 filmz-jonasgr 14 år siden
Men nu ved jeg som sagt ikke hvorledes disse scener passe ind i konteksten.
'Cause I'm evil"
#10 McPeter 14 år siden
Nå, synes ellers det virkede meget "scripted"...