Filmen har manuskript af Wachowski brødrene, der er mændene bag “The Matrix”, og instruktøren James McTeigue er deres tidligere instruktørassistent fra selvsamme filmtrilogi. Det skaber en række forventninger, ikke mindst til kampscenerne. Heldigvis har de valgt en filmstil, der er væsensforskellig fra “The Matrix”, og formår derved at give “V for Vendetta” sin egen sfære. Det ses tydeligst i en afgørende kampscene mellem ‘V’ og en gruppe af regeringens mænd, der får et skær af mystisk elegance gennem ‘V’s lette og drømmeagtigt hurtige bevægelser.

“V for Vendetta” leverer en god, underholdende skrækvision, men ligesom skrækregimet selv tåler den ikke for mange nærgående spørgsmål.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-kaotmus 18 år siden

#70: I store træk enig, men..

Nu er det godt nok længe siden, at jeg læste tegneserien, men jeg mindes en noget mere elegant slutning, hvor Eve overtager Vs rolle mere dramatisk og politimanden også spiller en federe rolle til slut (i filmen står han jo bare og glor). Jeg brød mig slet ikke om Vs møde og shootout med regeringsfolkene - det var urealistisk (og det var netop en af tegneseriens og resten af filmens styrker at det var skræmmende realistisk), gik imod Vs karakter, og var ærligt talt temmelig plat
Gravatar

#72 filmz-gofferoffer 18 år siden

Ja, Evey overtager Vs rolle til slut, og selvom jeg egentlig lidt havde forventet det, blev det på sin vis gjort med størstedelen af Londons befolkning, og jeg synes, at den sekvens, hvor de marcherer gennem Londs gader, blev instrueret ret godt og tilfredsstillede mit ønske om at se nogen optage Vs "arv".

Med hensyn til politimanden, Finch, går han hen og bliver Vs banemand, og det savnede jeg bestemt også. I filmen var næsten alle hans forsøg på at finde V forfejlede, og det er nok også en af mine kritikpunkter, selvom det ikke betyder så meget.

For mit vedkommende kunne jeg godt lide scenen med Creedy og hans mænd, fordi det betonede bare, at V var en mand med evner, der ikke findes i enhver, og at han var en inkarnationen af en idé og derfor næsten bestemt til at overkaste regimet, når ingen andre ville.

Nå, det er nok skvalder fra mig :-)
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#73 filmz-kaotmus 18 år siden

#72:
Scenen med Creedy og co. fik bare V til at fremstå som en simplere terrorist end han er i tegneserien, hvor hans evne til at manipulere og forudsige handlinger får hans plan til at falde på plads på en måde, der virkelig er ud over det sædvanlige. Han fremstår i filmen godt nok som en sejere actionhelt end i tegneserierne, men det er en dyr pris, synes jeg.

Oh well, også nok brok fra min side. Det var nu en ganske ok filmatisering - man skal jo huske på at den skal fungere som film og ikke som filmatisering. Moores modvilje mod filmatiseringer har jo mindre med indholdet eller kvaliteten af de film, der er lavet over hans bøger, og mere med hans uheldige oplevelser med retssager og business siden af Hollywood.
Gravatar

#74 gi-jones 18 år siden

Jeg må se at få læst den tegneserie :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#75 filmz-Kadann 18 år siden

#74 -

Yeees, you must! *Jedi mind trick*
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#76 filmkorn.dk 14 år siden

5 stjernet film.

Og hvorfor er det (som anmelderen eftersøger) at vi altid skal have den fulde skabelsesberetning? Det univers V lever i er der jo ikke en kæft der kender til hans skabelse - for dem er han en myte.

Det må godt være lidt mystisk. Det hele skal ikke altid overforklares. Så dør meget af mystikken og stemningen (hvem sagde Darth Vaders overforklarede skabelsesberetning trukket ud over tre film??? Han var sku da meget mere intimiderende da man ikke viste hvad han var for en).

Super film!!!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#77 evermind 14 år siden

tournesoller (76) skrev:
5 stjernet film.

Og hvorfor er det (som anmelderen eftersøger) at vi altid skal have den fulde skabelsesberetning? Det univers V lever i er der jo ikke en kæft der kender til hans skabelse - for dem er han en myte.

Det må godt være lidt mystisk. Det hele skal ikke altid overforklares. Så dør meget af mystikken og stemningen (hvem sagde Darth Vaders overforklarede skabelsesberetning trukket ud over tre film??? Han var sku da meget mere intimiderende da man ikke viste hvad han var for en).

Super film!!!

Enig - ligesom Hannibal Lecter, der ikke ligefrem vandt på, at vi lærte hans baggrund at kende. Tværtimod fremstod han også mere uhyggelig og dæmonisk i sin anonymitet.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#78 filmkorn.dk 14 år siden

#77 Oh ja, grumt eksempel.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: