“The Village” er en M. Night Shyamalan-film på godt og ondt. Det håndværksmæssige apparat, samt skuespillet fra Bryce Dallas Howard, er af højeste klasse. Flere scener går op i en højere enhed, men som vi nærmer os slutningen bliver filmen for smart for sit eget bedste, og det delikate korthus falder sammen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-irréversible 20 år siden

TIl #50: "Ideen er lettere fejlslagen, og plottet forudsigeligt..." Og du giver den STADIG 6/6 efter dét udsagn...?
Gravatar

#52 jessup 20 år siden

***spoiler***

Puha - sikke mange meninger om denne film. Nåh men det er ikke verdens bedste film. Og det lader til at jeg ikke er ene om at blive lidt kedet over slutninger der gør at man skal se hele filmen i et andet lys og selvfølgelig hans cameos. Måske skulle manden alliere sig med nogle producere der kunne hjælpe ham lidt. Sagen er i denne film er, at før det utimative plot-twist i slutningen i filmen, at det hele er lidt kedeligt. Men det er uden tvivl denne instruktørs mest abiøse projekt. Det er lidt pinligt at læse jeres kommentare uden at der bliver nævnt den nærmest banale os/dem analogi der er i filmen og her mener jeg byen er US og resten af verden er ja resten af verden. The er noget Mccarthiansk (ja, jeg tænker Henry Miller "Heksejagt") over den måde The elders skaber et fjendebilled af omverdenen - det er stadig det primære argument for ikke at rejse fra byen. Hvem er fjenden så? - Ja i øjeblikket er det div. muslimske fundamentalister og der har jo altid været nogle at være bange for (læs blot den statsfinansierede Huntington). Der er ikke noget der får folk til at stimle sammen som en fælles fjende - nok om Kærsgård. Jeg uddybe gerne mine perifære betragtninger hvis nogle skulle finde på at respondere. - jo der er masser af huller i manus - nogle producenter på instruktørens film i fremtiden tak.
This is just until June
Gravatar

#53 filmz-vassago 20 år siden

SPOILER_____________________________________________________

#52: Det kommer jo an på hvad man vælger at lægge i den. Jeg synes også at den har religiøse undertoner, så den måske ligefrem anfægter det mange vælger at tro på.

Den vestlige verdens primære trosretning, skærer man lidt ind til benet, handler jo i den grad om tro, kampen mellem det 'gode' og det 'onde', frygt, normer, ærefrygt, osv - alle ting der fylder, i hvert fald efter min mening, en del i "The Village".

Ser man stramt på det, så er der nogen normer, et regelsæt i kristendommen - der skal overholdes for at verden kan hænge samme, der er i biblen de 10 bud, og der er i "The Village" også et sæt spilleregler, ting landsbyensbeboer skal overholde - gør de ikke det, så kan straffen blive døden, i form af et besøg af "those we dont...". De frygter noget der stort set kun eksisterer i historier, eller i form af 'the elders' tour de fear rundt omkring i skovene en gang imellem. Noget opdigtet, der er opdigtet for deres eget bedste (ifølge 'the elders'), eller for at gøre verden et bedre sted (i filmen er de flygtet fra den onde onde verden).

Biblen er, så vidt jeg kan erindre, også fyldt med historier om folk der flygter fra alskens problemer. Historier og fabler om alt muligt ondt (og godt) - leveret fra mund til mund, af præster og folk der er hoppet med på vognen. Men hvor meget er det er sandt? Djævlen? Historien om hvalen? En mand der kan gå på vandet?

Jeg har selv også lagt en masse politisk ind i det som dig, og er heller ikke i tvivl om at det er en af tankerne bag filmen, men som sagt synes jeg også der er en del religiøst i den. Det kunne være en superlight udgave af bibelen - med det overraskende twist, at det vi tror på - er en løgn, en vandrehistorie - opdigtet for at forbedre 'verden'.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#54 filmz-rupert giles 20 år siden

Der er blevet sagt mange fornuftige ting både for og imod filmen her. Jeg synes ikke, at det er den værste film, jeg har set. Der er for mange negative ting til at nævne dem allesammen her, men hvis jeg skal nævne de positive ting, så er filmen jo fantastisk fotograferet af Roger Deakins, James Newton Howards musik er smuk og figuren Ivy er både godt skrevet og fantastisk spillet af den super-lovende Bryce Dallas Howard. Slutningen er, som blandt andet Bluhm nævner, ret tankevækkende, men jeg mener stadigvæk at filmens største synd er, at jeg havde gættet begge twist ca 15 minutter inde i filmen. Æv. Ligeledes mener jeg heller ikke, at Shyamalan er sluppet så godt fra sin første ensemble film. Der er for mange kedelige personer.

Men altså: Filmen var luret næsten fra begyndelsen. Og det er ikke godt nok...
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#55 filmz-knaseren 20 år siden

Fantastisk film. Shyamalans hidtil bedste!
Gravatar

#56 filmz-ane 20 år siden

Her blir jeg nærmest nødt til at råbe op ! Jeg synes simpelthen den var så dårlig! Jeg gik ud fra biografen med en RIGTIG stor skuffelse... Her sidder man og regner med en god gyser og det lever den SLET ikke op til. Alt den mystik den lever op til i traileren er måske med i den første del af filmen.. men så blir det mystiske ligesom afsluttet og så sidder man bar med et "kæft-en-mærkelig-film"-udtryk i ansigtet! Virkelig en dårlig film! I skal IKKE ta ind og se den...
Gravatar

#57 Patriarch 20 år siden

Er lige kommet hjem fra biffen. Cool film som jeg dog finder er en bedre ide end hvad filmen levere. Lidt som jeg har det med 'A.I. Artificial Intelligence'.

Jeg havde også gættet twistet længe inden, men synes dog stadig at afsløringen var cool.

Nu til et par pointer:

*SPOILERES*

Ok. Der er nogle af jer her som simpelthen ikke fatter en meter. I fremfører en masse kritikpunkter som blot understreger at i ikke har fanget filmens ledetråde og forklaringer.

a) Dyrelydene kan ganske rigtigt ikke forklares direkte. Men som det er blevet nævnt tidligere er det ganske sandsynligt at vi er vidner til de lyde som personerne tror de hører.

b) De går i gammelt tøj og snakker gammeldags fordi de higer mod en anden tid. Ganske som ammish. Med andre ord er det gamle ikke essentielt for at overbevise The Elders børn, men nok mere skal ses som et led i at overbevise sig selv. En påmindelse om deres egne idealer

c) Resvatet er ejet af Walker familien. Edward walker kender til resevatet som enten altid har været ejet af millionær onklen eller er købt til formålet. Sheriffen er ligeledes købt for de penge og ved udemærket godt at de er derinde. Derfor lader han også sin deputy tage noget medicin uden at blande sig. Så jeg vil mene det bestemt kan lade sig gøre,ihvertfald i en stund. Specielt også når millionær onklen har købt sig til et flyve forbud.

d) Slev hvis det ikke kan lade sig gøre har filmen også nogle tanker og filosofiske ideer som er yderst interessante. Og som det er blevet sagt er filmen en metafor for disse ting.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#58 filmz-vassago 20 år siden

!!!Spoiler!!!

#57:

a) jeg mener at pigen får at vide at det er 'the elders' der selv laver lydende.

b) de kunne selvfølgelig godt have noget nyt tøj, men for at bevare illusionen om at de lever ret afsondret, så er det måske ikke så smart at der dukker et par flashy nike air op i ny og næ. så jeg er ret overbevidst om at de selv laver tøjet - ligesom de gjorde i de gode gamle dage.

c) det er måske rigtigt at han ved noget, men man ser jo desværre sheriffen, og det er jo Night, og man ser jo derved også at sheriffen ikke er gammel, så det hænger ikke helt sammen. Han har kun været en lille dreng da de flyttede derud. Så enten. Så jeg hælder til ideen at han måske ved at der foregår noget - dog ikke 100% sikker på hvad, men samt også er så klog at han bare passer sit arbejde.

d) enig
Gravatar

#59 Patriarch 20 år siden

*SPOILER*

a) Enig. Slevfølgelig gør de det. Mit response går på folk der siger at man ikke kan lave den slags lyde som menneske. Nej. Det kan man ikke. Derfor er de lyde vi høre i biografen overdrevet, og mere hen af hvad personerne i filmen hører. Det er jo meget tydeligt at de lyde The Village idiot laver ikke er menneske lyde.

b) jeps enig. Siger jeg andet?

c) Måske ved sheriffen ingenting. Måske gør han. Selv om han var ung kan han jo sagtens være købt senere, eller indviget. Men den store pointe er også blot at de ejer resevatet.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#60 filmz-vassago 20 år siden

#59:

b) nej måske ikke, det lød bare som om at det var mere pga af deres idealer, hvor jeg tror det er for at overbevise, og af nødvendighed, for ikke at få illusionen til at briste.

Skriv ny kommentar: