“The Village” er en M. Night Shyamalan-film på godt og ondt. Det håndværksmæssige apparat, samt skuespillet fra Bryce Dallas Howard, er af højeste klasse. Flere scener går op i en højere enhed, men som vi nærmer os slutningen bliver filmen for smart for sit eget bedste, og det delikate korthus falder sammen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 El vez 19 år siden

Eeeh.

*STOR FED SPOILERWARNING*
#9 Alle de afgørende handlinger i filmen bliver jo gjort pga kærlighed, så selvfølgelig handler filmen om kærlighed.

Jeg mener heller ikke slutningen ødelægger noget, men det har ikke noget med historiens kærlighedstema at gøre, det er selvfølgelig lidt svært at diskutere ud fra anmeldelsen, når nu Michael (heldigvis) ikke har afsløret for meget og derfor ikke kan gå særlig meget i dybden.

#1 Jeg er slet ikke enig, jeg synes den var meget stemningsfuld og der var ingen løse tråde - til gengæld bringer det os også til det problem Michael nævner, at der er ikke så meget at tænke videre over, filmen er 100% afsluttet og der er ikke meget materiale at fundere videre på.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#12 wiseguy 19 år siden

#11 ja gu' er filmen da afsluttet, men der er da masser at fundere videre over!!
____
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#13 filmz-Alex De Large 19 år siden

Jeg nød da også filmen, men hold da op en dårlig slutning.

*HOV HOV HOV PASSE PÅ*

Ham Kevin personen var da nok irriterende, og monster kostumerne var da til grin :(
Gravatar

#14 filmz-VirtUs 19 år siden

den film er da nok skuffende .... gav den kun 2
__________________
ja deeeeeeeeeet :D
Gravatar

#15 Outbound Sith 19 år siden

SMÅ SPOILERS

"The Village" er efter min mening tæt på at være elendig. Sammenlignet med denne her er "Unbreakable" slet ikke så dårlig endda.

Den har nok det mest forudsigelige plot af nogen film i år.For det første er det jo en "M. Night Shyamalan"-film, så man VED bare, at der kommer et kæmpe plot-twist til sidst. Det kunne jeg simpelthen ikke sætte mig ud over, da jeg sad i mørket, så derved var en stor del af filmens stemning ødelagt.

Dertil kommer at kortet med "The Village Idiot" bliver spillet ud efter 5 minutter af filmen. Alle, der har set bare en håndfuld film, ved at Adrian Brodys karakter bliver central senere hen. Og det må man jo sige, at han gør...

Endelig er der et par irriterende plot-huller, som bare gør ond værre.

Jeg vil dog gerne give ros for skuespillet (Bryce Dallas Howard bliver en værdig aftager til Nicole Kidman i "Manderlay") samt for kulisser/kostumer.

2/6
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#16 El vez 19 år siden

*SPOILERS*
Jeg synes slet ikke de argumenter holder - ja jeg regnede også hurtigt ud at Noah ville spille en central rolle, men det var da f.eks komplet uforudsigeligt og overraskende at han stak Lucius ned.

Hvis det faktum at Shyamalan har haft twists i sine tidligere film har givet dig visse forventninger, synes jeg det er synd for dig, du bør ikke forvente denslags, der kan kun være med til at ødelægge filmoplevelsen, især hvis twistet, som her, er mere forudsigeligt og mindre vigtigt for historien.
*SPOILER SLUT*

Ja Bryce spiller virkelig formidabelt.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#17 filmz-Bluhm 19 år siden

15. Virkeligt interessant "Unbreakable" argument, meget konstruktivt, jeg føler ligesom, at jeg kan bruge det til noget.

Og som El Vez påpeger kan Shyamalan vel ikke ligges til last for dine forventninger?

Og at Brodys karakter bliver central er let at regne ud, men hvordan er vel det interessante?

Og er det så ikke lidt drastisk, at hævde, at fordi du ikke kunne lide filmen, så er den tæt på at være elendig en lige så tåbelig og skråsikker påstand kunne jo være, at du bare ikke kan forstå Shymalans film?

Jeg må indrømme, at jeg gik ind med meget lave forventninger til denne film, men jeg endte med at synes, at den er utrolig smuk, gribende og skuespillet er vældigt godt.

*SPOILER*
Slutningen, som jeg godt vidste ville være et twist, endte med at rive mig helt rundt, og jeg synes den er meget tankevækkende i forhold til virkelighedsopfattelse ligesom den første Matrix var det. Men også i forhold til Amerika, som det er i dag, hvor meget kan løses med våben, landsbyboerne gør jo det modsatte og skaber deres eget utopia, men det har sin pris og er den det værd?

*Spoiler End*
Gravatar

#18 filmz-happyhansen 19 år siden

Har også lige set den film, og må sige at jeg på ingen måde blev skuffet. Det hænger nok sammen med at jeg op til premieren havde læst et interview med MNS, hvor han udtrykte hans bekymring omkring den måde anmelderne havde "rakket" filmen ned på. I interviewet fortalte han, at denne film var hans billedligt og skuespilsmæssigt flotteste til dags dato.

Min opfattelse er, at denne film er ligeså god og flot som hans tidligere film. Problemet er bare, at vi som publikum (for)venter the skide twist, fordi det stort set ER set før. Det jeg mener er, at hvis denne film var hans første var denne blevet betegnet som den bedste (idag mener de fleste jo at Den 6. Sans er det). Forestil jer at se denne film for 5 år siden inden du havde set hans tidligere værker - så ville denne overraske ligeså meget som Den 6. Sans gjorde.

SPOILER!!!

Måske er grunden til det store had til denne film (hørte ikke andet end negative kommentarer gående ud fra biffen) er nok også at filmens tema er så jordnært som det overhovedet kan komme - nemlig kærlighed, tryghed og isolation. Stort set alle filmens handlinger bunder ud i disse temaer. Landsbyen er bygget op omkring det at være isoleret fra nutidens pengegriskhed og evige konkurrence, og hovedpersonernes færden i skoven bygger på kærlighed til et andet menneske. Man havde måske nok forventet noget mere uvirkeligt. Og her spiller filmens trailer en stor rolle mener jeg. Trailerens opbygning med skrækelementerne og alt det med den røde farve gjorde at vi nok forventede noget mere uvirkeligt.

Men ser man filmen isoleret fra ens forventninger og det at det er en MNS film, så er den vel mere end genial - ja det syntes jeg faktisk.

5/6
Gravatar

#19 filmz-omega2005 19 år siden

Jeg skal ind og se den i aften ... og hvd jeg kan læse mig frem til i diverse kommentare herinde. Ja så er det lige en film for mig :) Kommer tilbage med en udmelding når jeg engang har fået den set ;)
Gravatar

#20 filmz-brugtefilm.dk 19 år siden

har den først lige fået premiere i DK?
Og jeg som troede at Norge var langt bagefter. Her oppe har den gået i Bio i 1 måned.
______________________
Se min filmhylde: http://brugtefilm.dk/?3
Opret en liste over alle dine film i ét centralt register. http://brugtefilm.dk/

Skriv ny kommentar: