Af: Morten Vejlgaard Just | Udgivet: 2014-06-16

Åbningsscenen. Der, det hele begynder. Vi ved som oftest, hvor kvaliteten af en film peger hen efter den første scene. Den kan være afgørende for, om vi skifter film eller spændt ser videre. Denne uges topliste er en hyldest til legendariske åbningsscener, der alt for ofte har stået i skyggen af storebror – slutningen. Her de fem bedste åbningsscener.

5. “The Matrix

Sjældent er man blevet ramt af så stor en overraskelse som i denne åbning. Ny teknologi og nyt look pakket ind i en lige-på-og-hård-begyndelse, som råbte: ”Lad mig se mere!”



4. “The Social Network

De snakker jo bare? Ja, men læg lige mærke til, hvor overlegent de snakker. En snak, der er skrevet af mesteren af snak, Aaron Sorkin. Snak for den.



3. “Løvernes konge

Til tonerne af Elton Johns ever grønne “Circle of Life” viser Disney, hvordan den tegnestreg skal slås. Vi er i Afrika – detaljerigdommen er imponerende.



2. “The Dark Knight

Normalt er det helten, der er mest interessant i en superheltefilm. Ikke her. Filmen er skurkens. Jokeren åbner da også filmen med filmhistoriens måske mest originale bankrøveri.



1. “Politiets blinde øje

Orson Welles’ bedste film begynder med filmens bedst udførte scene. En bombe, en bil og en solbrun Charlton Heston. Og tæl så lige, hvor mange gange der klippes.


Gravatar

#71 OxxY 5 år siden

Åkepool (66) skrev:
Lord Beef Jerky (65) skrev:
Og god film og fin film også!


Og lækker film og vidunderlig film, er den.


Bare ærgeligt slutningen skærer hele lortet ud i pap og kører det gennem kompressoren bagefter for at amerikanerne skal kunne fatte det også ....
Gravatar

#72 Muldgraver 5 år siden

Pécuchet (70) skrev:
Åbningsscenen i Almanac of Fall med citatet fra Pusjkins coleridgeske ballade "Djævlene" (1830), kompletterende filmens pseudorealistiske dæmonologi, er heller ikke værst. Ja, med denne film og Macbeth indskrev Tarr sig næsten i 80ernes artificielle postmodernisme (Fassbinder, Jarman, Greenaway m.fl.). Svævebanens mekaniske kontrast til den statiske Karrer i Damnation kan måske symbolisere vendepunktet for Tarrs stil? Afhøringsteknikken var også til stede i Family Nest, men dialogen er blevet erstattet med mærkelige lyde og ASL er fire gange så lang. A.B. Kovács mener sågar, at denne scene eksemplificerer Tarrs metonymiske tracking shots, dvs. de tværgående afsløringsmomenter.

Jeg kan må se at få set Tarrs tidlige film.

Kárhozats åbningsscene er i det hele taget besynderlig og dybt foruroligende. Måden vi zoomisk betragter med kameraet på føles svævebanemekanisk, men vores udsyn som karrers. Denne spænding synes jeg forklares glimrende i resten af filmen (jf. det metonymiske?), samtidig med der foruden det emotionelle anslag, synes at forudfattes filmens ganske miljø og samfundets afkræftelse. At Kárhozat "kun" ligger nummer fem, siger vel så bare meget om de øvrige films pondus.

Men vil du ikke uddybe "Tarrs metonymiske tracking shots, dvs. de tværgående afsløringsmomenter." Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår "afsløringsmomenter"-delen.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#73 BN 5 år siden

Tjah ... bare I selv ved, hvad I taler om.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#74 Driver 5 år siden

Mikkel Abel (54) skrev:
;) Men jeg er helt enig mht. Drive.


Det er det Northside...Jeg tænker ikke klart efter det! :D

Kom du forresten af sted?
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#75 bruno 5 år siden

BN (73) skrev:
Tjah ... bare I selv ved, hvad I taler om.


Det er vel ikke et problem, at folk diskuterer film på Filmz? :p
Gravatar

#76 Mr. Chriss 5 år siden

Disney's Tarzan har en fantastisk åbning. God musik og tragisk historie.

Gravatar

#77 BN 5 år siden

bruno (75) skrev:
Det er vel ikke et problem, at folk diskuterer film på Filmz? :p


Nope. Men man kan sagtens diskutere vha. ord, som de fleste kan forstå. Så er der en chance for at andre både kan følge med og bidrage til diskussionen. Men det er måske imod deres ønske?
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#78 Homer2000 5 år siden

Rambo 3 må helt klart have en af de mest legendariske åbningsscener.. :)
Gravatar

#79 Mikkel Abel 5 år siden

Driver (74) skrev:
Kom du forresten af sted?


Det kan du tro og sikke en fest det var! :)
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#80 Driver 5 år siden

#79

:D :D :D

Ja, det var super fedt! Men kan det blive andet når The National, White Lies og Mew (Johan er tilbage!) er en del af programmet? Selv A$ap tog mig med storm - En koger-fest uden lige under deres koncert og under Rudimental ville jeg sgu gerne have stået længere fremme end helt oppe i baren, men der skulle jo også tankes op, så man ikke dehydrerede i den fantastiske sol.

Mesterlig festival, der kun blev skæmmet lidt af, de ikke-arbejdsomme dankort-automater ved barerne. Alt andet, var til UG.

Jeg vender stærkt tilbage næste år, men om de overgår dette års program, det har jeg næsten svært ved at tro.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”

Skriv ny kommentar: