Som mit første indlæg på dette forum vil jeg lige lukke lidt galde ud...
Hvad er det lige der sker for producenterne/importørerne med alle de specielle DVD-udgivelser de finder på. Jeg tænker her på det seneste på:
Gladiator i en 3.disc udgave Back to the Future i en 4-disc udgave Titanic i en 4-disc udgavce
Alle disse 3 film har jeg købt i de udgaver, som var tilgængelige på udgivelsestidspunktet, hvilket inkluderer special-udgaver af Gladiator og Back to the Future.
Nu kommer der så lige pludselig nye udgaver med langt mere guf...
Hvoror kan de ikke finde ud af at gøre det som med Ringenes Herre, og i det mindste annoncere, at der senere vil komme udvidede versioner...
PÅ den her måde føler jeg mig virkelig røvrendt ved at have købt "første-udgivelserne" - for hvem har råd til at have de samme film i flere forskellige udgaver (når selve filmen typisk er den samme).
Jeg synes det er hul i hovedet, for det eneste de får ud af det er, at jeg (og sikkert mange andre - lad høre) alvorligt overvejer ikke at købe de nye film og vente med at købe dem til der engang evt. kommer specielle udgaver - mon det virkelig er det de ønsker?
Jeg har altid købt mine DVD'er, fordi jeg synes det er på sin plads at støtte den kunst, som man nyder. Downloading eller kopiering af film er en hån imod kunstnerne, men når man forsøger at få os til at betale flere gange for det samme (næsten) produkt, så udviser man en hån mod brugerne/kunderne, og så er det vel vores opgave som ansvarlige forbrugere at lade være med at købe produktet?
Jeg har intet imod at betale for mine film, men som filmelsker er det klart, at jeg hellere vil have så "store" udgaver som muligt af filmene. Jeg har absolut heller ikke noget imod at betale ekstra for en DVD med mere materiale på, men jeg vil ikke finde mig i, at jeg skal "snydes" til at betale flere gange...
Er der nogen, som kan følge mig i min harme?
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.
Det er klart et irritationsmoment at den dvd man netop har købt udkommer året efter i et federe udgave. Men man må nok lære at leve med at det hænger sådan sammen med dvd-mediet - og dvd'ens kommende arvetager - på godt og ondt.
Dvd'en har gjort det muligt og relativ billigt at udgive forbedrede udgaver - forbedret lyd, billede, flere dokumentarprogrammer, flere kommentarspor, osv. Sådanne ting tager tid at sætte sammen, og det er tit at producenterne ikke altid kan få det skrabet sammen på de ca. 4 måneder der går fra filmen har haft premiere til den udkommer på dvd.
Derfor tager det længere tid før en special edition kan udkomme. Og endnu flere år senere kan man se tilbage på filmprojektet og reflektere over det - som med den nye fantastiske "Titanic" udgave.
Man bliver nok nødt til at betragte sine favorit-dvd'er som et kontinuerligt produkt der jævnligt skal udskiftes (ligesom en computer), efterhånden som den federe version kommer - i hvert fald hvis man er heldig. Alternativet er at man om 20 år stadig sidder med en bare-bone udgave af ens yndlingsfilm i en dvd-udgave, hvor der udover filmen kun findes et par trailere.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Titanic udkom i 1997 på DVD for første gang og billed og lyd er langt underlegent noget, som produceres i dag. Den oprindelige udgave var i letterbox formatet, den gennemsnitlige bitrate var på 5.19 mb/s og lyden i 5.1 Dolby Digital English (384 Kbps).
Den nye udgave er i anamorphic widescreen, den gennemsnitlige bitrate 8.145 mb/s og lyden kan fås i 5.1 EX Dolby Digital (448 Kbps), 6.1 ES DTS English. Her snakker vi om kvalitetsspring af dimensioner, især for en storproduktion som denne. For at sige det kort. Den gamle version, selvom den ikke er ringe, er dog intet ifht. den nye.
Der er sket en gigantisk udvikling på markedet for lyd og billed de sidste 7 år, ikke mindst indenfor restaurering af samme.
All in all, the image of the new edition is as perfect as can be. It looks breathtaking
Personligt synes jeg ekstramateriale kan være ligeså spændende som en film. Ringenes Herre og Alien Quadrilogy var utrolige, hvad det angår. Har ikke set Titanic materialet, men det skal da ses.
Så alt i alt mener jeg Titanic har krav på denne behandling, selvom filmen ikke er det helt vilde.
Mht Gladiator er sagen lidt anderledes. Hverken billede eller lyd er synderligt optimeret. Lyden er faktisk dårligere end den oprindelige R1 version, som havde en fremragende DTS spor. Så er spørgsmålet om ekstramaterialet kan retfærdiggøre et nyt køb. Og...in the eye of the beholder. Nogen synes, andre gør ikke. Og da dette er det fabelagtige ved et system baseret på udbud og efterspørgsel og vore præferencer er forskellige, så skal jeg være den sidste til at bestemme, hvad andre skal gøre. Men personligt mener jeg det er et dårligt køb og ikke værdig en opgradering. Istedet vent på den kommende HD version.
Bottomline. Jeg scanner altid markedet for de bedste versioner og køber dem, men jeg kan da godt være pissed over, at der kommer en bedre engang imellem. Men jeg kan også være supertilfreds, hvis det er en pragtudgivelse med bedre lyd og billede. Adventures of Robin Hood, Casablanca, Gonw With The Wind og Singin' in the Rain er gamle film med helt utrolige billeder, som jeg gerne skillinger ud til 2 gange :o)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg optimerede fx. min Fargo. Jeg købte R1 versionen i Hifi-Klubben, da de solgte film, og den var meget ringe i sin full-screen og stereolyd. Så kom SE udgaven, og den ville jeg med glæde investere i, da det optimerede min ynglingsfilm betragteligt. Den gamle version forærede jeg væk til værdigt trængende, som jeg ofte gør når jeg opgraderer til v 2.0 i min samling :) Min søster er arvtager af bla. Aliens, fordi jeg købte q-boxen.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#3 Helt enig! Det er kun et plus at der kommer nye versioner af gamle film/serier osv. med restoreret lyd og billede. Jeg købte den gamle kultklassikker fra 70'erne The Warriros i en ny og forbedret udgave og jeg kunne ikke være mere glad for den. Men producenterne er blevet så pissegriske at vi får smidt diverse collectors/speciel/limited og lorteudgivelser i hovedet en uge efter en film bliver udgivet på dvd.
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Jeg kan forstå, at #5 har lidt af den samme harme, som jeg selv føler.
Som #2 og "4 er inde på, så kan man vælge at se det som en naturlig opgradering af filmsmlingen, og jeg har da også flere gange ladet familie og venner nyde godt af, at jeg har fået en mere spændende udgave (f.eks. Kill Bill 1&2, da jeg købte Tarantino-boksen). Men...
Det eneste jeg gerne vil frem til er, at hvis ikke vi skal føle os kommercielt udnyttet, så vil det være på sin plads, at man ved udgivelsen af første-DVD'en gør opmærksom på, hvad man forventer vil blive udgivet efterfølgende.
P.s.: Tak til #3, jeg tror så sandelig jeg udskifter min gamle Titanic-DVD.
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.
Måske det ville være passende med en Watch-out-New edt. (en variant af Heads-up), til lige netop det formål at gøre andre filmelskere bekendt at der er nye versioner af film på vej - Også netop at advare så hurtigt så muligt - så alle kan nyde godt af det.
Jeg deler fuldstændigt #1 opfattelse - Det er selvfølgeligt pisirriterende at der konstant kommer 'nye' udgivelser - For så vidt okay - men i et eksempel som 'Sin-City' - well nu har vi lige fået det originale cut fra biffen... fair and square - Men i december dukker der allerede en ext. edition op - Så er det man kan fyldes med harme og irritation over at have brugt 199.95 for en udgivelse der allerede er down and out mindre end 2 mdr efter..... (jeg har ikke - men andre har sikkert) Opdagede tilfældigt at der var en 'bedre' udgivelse på vej til julesalget.
Almindelige filmkøbere ved jo ikke dette - Det er jo kun fordi vi filmnørder herinde konstant surfer rundt hid og did i alle kroge af nettet, og tilfældigtvis finder ud af at der rent faktisk er en ny udgave på vej - det er sgu ikke noget der er reklameret med i det offentlige forum (på busser - i boghandler - hos Brugsen og bageren - som det var tilfældet med netop Ringenes Herre)
Er det er ide at få en 'Watch-out - New edt.' op at køre?
Hva siger i ? - Eller er det bare (igen) mig der endnu ikke har set at dette allerede eksisterer...??? :)
Tja hvis man er interesseret i at være sikker på at man køber den mest optimale vare, er det jo bare om at holde sig ajour på fora som dette.
Generelt til debatten forstår jeg ikke folk der brokker sig over et produkt de har købt, medmindre produktet er direkte ringe og så kan man jo undre sig over hvorfor det er blevet købt i første omgang. Man bør til enhver tid vurdere om man får nok for pengene når man betaler for et produkt - en ny og bedre udgave af samme produkt er uundgåelig især når vi snakker DVD'er, der er influeret af forbrug, tid og tekniske begrænsninger.
Bottom line: Vurdér produktet når du køber det - hvis det er godt nok, vil det aldrig være spild af penge.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#8: Jeg vil nu sige til Sin City ext.'s forsvar, at den var relativt bredt annonceret lige fra starten af. Selvfølgelig ikke på siden af busser eller med reklamer på Radio 100, men ikke desto mindre var den annonceret så godt som man kunne forvente.
#1 filmz-jackjazz 19 år siden
Hvad er det lige der sker for producenterne/importørerne med alle de specielle DVD-udgivelser de finder på. Jeg tænker her på det seneste på:
Gladiator i en 3.disc udgave
Back to the Future i en 4-disc udgave
Titanic i en 4-disc udgavce
Alle disse 3 film har jeg købt i de udgaver, som var tilgængelige på udgivelsestidspunktet, hvilket inkluderer special-udgaver af Gladiator og Back to the Future.
Nu kommer der så lige pludselig nye udgaver med langt mere guf...
Hvoror kan de ikke finde ud af at gøre det som med Ringenes Herre, og i det mindste annoncere, at der senere vil komme udvidede versioner...
PÅ den her måde føler jeg mig virkelig røvrendt ved at have købt "første-udgivelserne" - for hvem har råd til at have de samme film i flere forskellige udgaver (når selve filmen typisk er den samme).
Jeg synes det er hul i hovedet, for det eneste de får ud af det er, at jeg (og sikkert mange andre - lad høre) alvorligt overvejer ikke at købe de nye film og vente med at købe dem til der engang evt. kommer specielle udgaver - mon det virkelig er det de ønsker?
Jeg har altid købt mine DVD'er, fordi jeg synes det er på sin plads at støtte den kunst, som man nyder. Downloading eller kopiering af film er en hån imod kunstnerne, men når man forsøger at få os til at betale flere gange for det samme (næsten) produkt, så udviser man en hån mod brugerne/kunderne, og så er det vel vores opgave som ansvarlige forbrugere at lade være med at købe produktet?
Jeg har intet imod at betale for mine film, men som filmelsker er det klart, at jeg hellere vil have så "store" udgaver som muligt af filmene. Jeg har absolut heller ikke noget imod at betale ekstra for en DVD med mere materiale på, men jeg vil ikke finde mig i, at jeg skal "snydes" til at betale flere gange...
Er der nogen, som kan følge mig i min harme?
#2 chandler75 19 år siden
Dvd'en har gjort det muligt og relativ billigt at udgive forbedrede udgaver - forbedret lyd, billede, flere dokumentarprogrammer, flere kommentarspor, osv. Sådanne ting tager tid at sætte sammen, og det er tit at producenterne ikke altid kan få det skrabet sammen på de ca. 4 måneder der går fra filmen har haft premiere til den udkommer på dvd.
Derfor tager det længere tid før en special edition kan udkomme. Og endnu flere år senere kan man se tilbage på filmprojektet og reflektere over det - som med den nye fantastiske "Titanic" udgave.
Man bliver nok nødt til at betragte sine favorit-dvd'er som et kontinuerligt produkt der jævnligt skal udskiftes (ligesom en computer), efterhånden som den federe version kommer - i hvert fald hvis man er heldig. Alternativet er at man om 20 år stadig sidder med en bare-bone udgave af ens yndlingsfilm i en dvd-udgave, hvor der udover filmen kun findes et par trailere.
#3 filmz-Bruce 19 år siden
Den nye udgave er i anamorphic widescreen, den gennemsnitlige bitrate 8.145 mb/s og lyden kan fås i 5.1 EX Dolby Digital (448 Kbps), 6.1 ES DTS English. Her snakker vi om kvalitetsspring af dimensioner, især for en storproduktion som denne. For at sige det kort. Den gamle version, selvom den ikke er ringe, er dog intet ifht. den nye.
Der er sket en gigantisk udvikling på markedet for lyd og billed de sidste 7 år, ikke mindst indenfor restaurering af samme.
Som DVDBeaver skriver i deres sammenligning:
All in all, the image of the new edition is as perfect as can be. It looks breathtaking
Personligt synes jeg ekstramateriale kan være ligeså spændende som en film. Ringenes Herre og Alien Quadrilogy var utrolige, hvad det angår. Har ikke set Titanic materialet, men det skal da ses.
Så alt i alt mener jeg Titanic har krav på denne behandling, selvom filmen ikke er det helt vilde.
Mht Gladiator er sagen lidt anderledes. Hverken billede eller lyd er synderligt optimeret. Lyden er faktisk dårligere end den oprindelige R1 version, som havde en fremragende DTS spor. Så er spørgsmålet om ekstramaterialet kan retfærdiggøre et nyt køb. Og...in the eye of the beholder. Nogen synes, andre gør ikke. Og da dette er det fabelagtige ved et system baseret på udbud og efterspørgsel og vore præferencer er forskellige, så skal jeg være den sidste til at bestemme, hvad andre skal gøre. Men personligt mener jeg det er et dårligt køb og ikke værdig en opgradering. Istedet vent på den kommende HD version.
Bottomline. Jeg scanner altid markedet for de bedste versioner og køber dem, men jeg kan da godt være pissed over, at der kommer en bedre engang imellem. Men jeg kan også være supertilfreds, hvis det er en pragtudgivelse med bedre lyd og billede. Adventures of Robin Hood, Casablanca, Gonw With The Wind og Singin' in the Rain er gamle film med helt utrolige billeder, som jeg gerne skillinger ud til 2 gange :o)
#4 davenport 19 år siden
Så kom SE udgaven, og den ville jeg med glæde investere i, da det optimerede min ynglingsfilm betragteligt.
Den gamle version forærede jeg væk til værdigt trængende, som jeg ofte gør når jeg opgraderer til v 2.0 i min samling :)
Min søster er arvtager af bla. Aliens, fordi jeg købte q-boxen.
#5 filmz-michaell 19 år siden
Jeg købte den gamle kultklassikker fra 70'erne The Warriros i en ny og forbedret udgave og jeg kunne ikke være mere glad for den.
Men producenterne er blevet så pissegriske at vi får smidt diverse collectors/speciel/limited og lorteudgivelser i hovedet en uge efter en film bliver udgivet på dvd.
#6 filmz-jackjazz 19 år siden
Som #2 og "4 er inde på, så kan man vælge at se det som en naturlig opgradering af filmsmlingen, og jeg har da også flere gange ladet familie og venner nyde godt af, at jeg har fået en mere spændende udgave (f.eks. Kill Bill 1&2, da jeg købte Tarantino-boksen). Men...
Det eneste jeg gerne vil frem til er, at hvis ikke vi skal føle os kommercielt udnyttet, så vil det være på sin plads, at man ved udgivelsen af første-DVD'en gør opmærksom på, hvad man forventer vil blive udgivet efterfølgende.
P.s.: Tak til #3, jeg tror så sandelig jeg udskifter min gamle Titanic-DVD.
#7 DarkLight 19 år siden
#8 filmz-Cyberdog 19 år siden
Også netop at advare så hurtigt så muligt - så alle kan nyde godt af det.
Jeg deler fuldstændigt #1 opfattelse -
Det er selvfølgeligt pisirriterende at der konstant kommer 'nye' udgivelser -
For så vidt okay - men i et eksempel som 'Sin-City' - well nu har vi lige fået det originale cut fra biffen... fair and square -
Men i december dukker der allerede en ext. edition op -
Så er det man kan fyldes med harme og irritation over at have brugt 199.95 for en udgivelse der allerede er down and out mindre end 2 mdr efter..... (jeg har ikke - men andre har sikkert)
Opdagede tilfældigt at der var en 'bedre' udgivelse på vej til julesalget.
Almindelige filmkøbere ved jo ikke dette -
Det er jo kun fordi vi filmnørder herinde konstant surfer rundt hid og did i alle kroge af nettet, og tilfældigtvis finder ud af at der rent faktisk er en ny udgave på vej - det er sgu ikke noget der er reklameret med i det offentlige forum (på busser - i boghandler - hos Brugsen og bageren - som det var tilfældet med netop Ringenes Herre)
Er det er ide at få en 'Watch-out - New edt.' op at køre?
Hva siger i ? - Eller er det bare (igen) mig der endnu ikke har set at dette allerede eksisterer...??? :)
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Cyberdog1971
#9 El vez 19 år siden
Generelt til debatten forstår jeg ikke folk der brokker sig over et produkt de har købt, medmindre produktet er direkte ringe og så kan man jo undre sig over hvorfor det er blevet købt i første omgang. Man bør til enhver tid vurdere om man får nok for pengene når man betaler for et produkt - en ny og bedre udgave af samme produkt er uundgåelig især når vi snakker DVD'er, der er influeret af forbrug, tid og tekniske begrænsninger.
Bottom line: Vurdér produktet når du køber det - hvis det er godt nok, vil det aldrig være spild af penge.
#10 myggen 19 år siden