Gravatar

#1 Pytter 15 år siden

Jeg kunne ikke lige finde en tilsvarende tråd, som havde været oppe at vende for tiden, så jeg starter en ny.

Jeg synes at det kunne være interessant, at se hvilke 3, hele filmscores, i hver i sær har placeret i jeres personlige top 3.
En begrundelse må gerne medfølge.

Min top 3:
3. Tredje pladsen går til Ennio Morricone's smukke musik, til Sergio Leone's Once Upon a Time in the West.
Jeg er stor Morricone fan, så jeg havde meget svært ved at vælge, hvilket af hans mange fantastiske filmscores jeg skulle placere i min top 3. Jeg synes bare at hans musik til Once Upon a Time in the West bidrager med så meget godt til filmen, at min stemme måtte falde herpå.

2. Anden pladsen går til Nick Cave og Warren Ellis' sublime score, til en af vor tids bedste westerns, Andrew Dominik's The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Utroligt smukt, dog simpelt filmmusik, som bare passer perfekt til den flotte afdæmpede western.

1. Min første plads kan kun gå til Clint Mansell's helt utroligt, velkomponerede score, til en af mine absolute farvorit film, Darren Aronofsky's The Fountain.
Jeg kan nyde pladen fra start til slut, mens jeg tænker på filmens helt fantastiske billeder. Det er ikke bare filmmusik. Jeg kan nyde pladen på samme måde, som jeg kan nyde Radioheads mesterværk af et album; Kid A. Derfor er det for mig, det bedste filmscore der nogensinde er lavet.

Passing the ball.
Hvad skulle vi gøre uden film?
Gravatar

#2 Patriarch 15 år siden

Uha det er svært. Hmmm.. for mig er der ikke nødvendigvis sammenhæng mellem de scores jeg høre tit og så favoritter. Sært men sandt.

F.eks. synes jeg at Shindler's List er noget af det mest sublime men jeg lytter ikke så tit til det som jeg gør mange andre scores.

Tænker.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 Buzz 15 år siden

det hved jeg ikke.er det full Symphony Orchestra soudtracks eller er det Ennio Morricone's small Orchestra musik? jeg hved det ikke
Gravatar

#4 Pytter 15 år siden

Alt originalt filmmusik er kvalificeret. Gustavo Santaolalla alene med hans guitar er også ok. Bare det er musik der er komponeret til en film, jeg har ikke nævnt noget om, at det skal være orkester musik.
Hvad skulle vi gøre uden film?
Gravatar

#5 Michael Andersen 15 år siden

Den slags er altid svært, men hvis jeg skal vælge, så må det være dem her :)

3. "Conan The Barbarian"
Jeg lægger ud med Basil Poledouris' [url= you name it, de er her alle sammen.

2. "Total Recall"
Jeg fortsætter i det muskuløse. Jerry Goldsmiths "Total Recall", som sjovt nok [url= Girl"[/url'> og "End of a Dream" (når man tror at nummeret er ved at rende tør for luft, så finder det lige et gear mere) er et par højdepunkter blandt mange.

1. "The Empire Strikes Back"
Hvis der er et score, der har det hele, må det være "The Empire Strikes Back". John Williams' bedste score oser af format. Ikke nok med at scoret fødte hits som temaerne til Darth Vader og Yoda, så er der også actionmusik i topklasse, bl.a. det überfænomenale nummer, [url= Asteroid Field" eller bare "The Greatest Action Cue Ever".
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 filmz-gofferoffer 15 år siden

3. Road To Perdition. Her brillere Thomas Newman virkelig. Absolut minimalistisk, men det gør også musik så hjertegribende og stærk.

2. Unbreakable. Det har været baggrundsmusik, mens jeg har skrevet i lang tid, inden det blev lettere erstattet af min nummer 1.

1. Er fuldkommen enig med #1. The Fountain er et absolut mesterligt score, som jeg ofte lytter til. Der er ikke andet at sige: Hvis man ikke har lyttet til det, bør man gøre det øjeblikkeligt!

Honorable mention: The Dark Knight er virkelig tæt på at overtage min nummer 3, for det er uden tvivl et velsammensat score af både Howard og Zimmer og Batman Begins scoret overlegent.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#7 Michael Andersen 15 år siden

#6 Jeg synes desværre at scoret til "The Dark Knight" er en uambitiøs omgang. Der er alt for meget copy/paste fra "Batman Begins". I filmen er indsatsen hævet for Batman og over hele linjen har filmen generelt mere at byde på i forhold til den første film, men vi får for det meste bare en masse genbrug/uudviklet musik?! Det giver ingen mening eller i hvert fald er det uambitiøst. Det eneste nye tiltag, der virker nyt, er Zimmers disharmoniske og truende tema/motiv til Jokeren - selvom det i grunden bare er akkurat den samme ide som Johnny Greenwood fornyeligt gjorde brug af i "There Will Be Blood". Jeg kan ikke se at scoret til "The Dark Knight" hverken er velsammensat eller hvordan det er "Batman Begins" overlegent.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 filmz-gofferoffer 15 år siden

Well, jeg giver dig delvist ret. For mig at se er Batman Begins et suverænt score, og jeg synes ikke, det er slemt, at de bruger en del af Batman Begins-scoret i opfølgeren dertil. Som i de fleste franchises er der gennemgående musik, f.eks. Indiana Jones, Star Wars, de første Batman-film osv.

At vi får det bedste fra Batman Begins og en masse suveræne tilføjelser, gør ikke noget for mig.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#9 filmz-Bruce 15 år siden

#7 Jeg synes især starten af TDK blev overlæsset med scoret! Det kørte konstant i højt gear de første 10-15 minutter og overdøvede endda Gary Oldmans første replikker.

1. Jeg er fortabt i Bernard Hermanns musik til Vertigo. Det er så gennemført melankolsk og med en tone af, at lykken er uden for rækkevidde.

2. Alien, af Jerry Goldsmith

3. Where Eagles Dare, Ron Goodwin. Er man ikke i humør til 2. verdenskrig efter dette hovedtema, så er man døv!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 Michael Andersen 15 år siden

#8 Okay, det lød bare som om det var et mesterværk ;)

"jeg synes ikke, det er slemt, at de bruger en del af Batman Begins-scoret i opfølgeren dertil. Som i de fleste franchises er der gennemgående musik, f.eks. Indiana Jones, Star Wars, de første Batman-film osv."
Ja men modsat i The Dark Knight", så transformer musikken sig i de film efter filmens/personernes udvikling/tilstand. Copy/paste er noget helt andet og et ret kedeligt redskab :) Der skal være en mening med det; hvis filmen handlede om stilstand eller sådan, men den gør den just ikke.
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: