Gravatar

#11 elwood 15 år siden

På 3. pladsen skal vi også kigge på Batman, men jeg har dog en lidt anden komponist, eller rettere komponistinde i tankerne til den plads...

Batman: Mask of the Phantasm af Shirley Walker, hun formåde at føre "arven" videre efter og ha været under Danny Elfmans Vinger, og nåede at vise at hun selv kunne

Især main title, som er det velkendte Batman Theme af Danny Elfman, men tilsat et gudommeligt kor, giver gåsehud over hele kroppen første gang man høre det, kan stadig huske da jeg så filmen første gang. Batman's Destiny er også et flot nummer, for lige at fremhæve et andet.

2. The Empire Strikes Back, jep jeg må melder mig under den fane også, har ikke tal på hvor mange gange jeg har ryddet op til tonerne af det score.

1.

Næh jamen dog Thomas Newman, den var da ny 8-)

Finding Nemo af Thomas Newman, musikken understøtter filmen så flot, og især Nemo(main title) er genialt, kan godt være mange sige det er simplt og kedeligt, men jeg er vild med det, og han formår på en enkel måde at signaler filmens stemning perfekt hele vejen igennem.

Det er uden sammenligning det score jeg har hørt mest.

Jeg overvejde et kort øjeblik Jurrasic Park, men jeg indså at det jeg husker best fra det score er Main Themet der spiller, når de ankommer/lander på ø'en, og så ville jeg ikke vælge det.











J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#12 Michael Andersen 15 år siden

#11 "Især main title, som er det velkendte Batman Theme af Danny Elfman, men tilsat et gudommeligt kor"
Det er faktisk hendes egen melodi, fra TAS-serien, som hun udbygger med koret. Elfmans tema er nemlig [url= og optræder kun i introen til TAS, men ellers er Walkers Batman-tema det gennemgående i selve afsnittene i serien.

[url= at lytte fra 0.58[/url] og så kan du sikkert også høre at det er den samme melodi (bare spillet af et noget mindre orkester end som her i "Mask of the Phantasm") der optræder igen og igen i TAS-afsnittene :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#13 elwood 15 år siden

#12 yep der kan man bare se, jamen så er det jo bare endnu bedre, og jeg står stadigvæk fast ved det er et eminent score, selv om jeg åbenbart ikke husker hel klar 8-)

Jeg skrev det ud fra hukommelsen, og den svigtede så lige her, hvor jeg har kommet til og blande dem lidt sammen, men når jeg lige har dem op ved siden af hinanden er det jo indlysene.

Kæft hvor et Tab for filmmusikken hun var.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#14 Michael Andersen 15 år siden

Nej scoret fejler bestemt ikke noget. Det var bare lidt oplysning :) Walker lå desværre under for en masse mandschauvinisme i Hollywood. Mange af jakkesættene mente ikke at en sød dame kunne lave musik til store actionfilm, så hun arbejdede desværre mest på en masse b-film :(

Hun lavede virkelig en masse fed musik til TAS. Prøv at lytte til dette [url= tema[/url], hun skrev til Ed Begley Jr. som bliver Jokerens nye ven. Wonderful :D
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#15 Patriarch 15 år siden

#5

hehe vildt nok. Dit første of tredjevalg er nogle jeg selv var ved at smide på min liste. What are the odds? Nogen har måske bare god smag :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#16 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

Ja, der har været mange gennem tiderne, men skal det være samlede scores kunne 3 af kandidaterne være:

3. Bullit - et af de af de absolutte bedste Jazz scores, både hovedtemaet og de andre andre cues holder i dag, og holder både under/med filmen, men er bare også fedt at lytte til som en god jazz CD. Jeg var i tvivl om Lalo Schifrin eller Jerry Fielding skulle have den plads for begge har skreve mange fede scores.

2. Bruces omtale af Vertigo fik mig til at tænke på alle de flotte scores fra 30'erne, 40'erne og 50'erne og alle de gode scores fra Waxman, Korngold, Timokin, Hermann osv. men et score som jeg syntes både svarer til tiden men også filmen er Max Steiners - Gone With The Wind - som på den ene side er utrolig smuk, men på den anden side pompøst og "klichefyldt" kort sag Hollywood når de rigtig ruller sig ud.

1. Goldsmith, Hermann og Williams slås virkelig om pladsen her, så de får lov til at dele:

Herman - Cape Fear - har Hitch undertoner men dog stadig sit helt eget, så godt at Scorsese genbrugte det i remaket
Goldsmith - Poltergeist, som både har hyggelig, men også creepy musik
Williams - Endnu engang tager Empire Strikes Back pladsen ;)

Men generelt er det jo svært at lave en top 3 for filmmusik er noget af det mest spændende man kan kaste sig over uanset hvad humør man er i :)

---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#17 El vez 15 år siden

Yes - empire, og især asteroid field er blandt mine absolutte favoritter.

Det er i øvrigt uhyggeligt så meget Williams selv låner af det tema i Raiders' kurvescenen,
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#18 elwood 15 år siden

#14

slightly offtopic, det er satme også et sjovt afsnit, det er en af de der slags tænk hvis det skete for dig, der er så meget go humor i det, og stilen er hel anderledes end den normale serie. Men nu er det også Paul Dini der har skrevet historien, så det overrasker mig ikke 8-)

Hvor mange gode kvindelige Filmscores Komponister findes der egentlig? nu nævnte du at Walker var udsat for en masse mandschauvinisme, og det er da også rigtig at til The Oscars ser man meget sjældent Kvindelige Komponister kæmpe om statuen. Så det er en ret mandsdominerene verden.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#19 filmz-DocDoom 15 år siden

Denne tråd har vist kørt nogle gange før :-)

- The last of the Mohicans
- Interview With The Vampire
- The Good, The Bad & The Ugly (og andre Morricone western-tracks)
- Star Wars Empire
- Grease (hvis den tæller)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#20 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

# 18 Der er da også Rachel Portman, som også har skrevet en del smukke scores, men man bør da også ved samme lejlighed nævne Lisa Gerrard, Laura Karpman, Debbie Wiseman, Miriam Cutler og Ilona Sekacz.

Der er få kvindelige koponister der gør sig rigtig i Hollywood, da det er en meget mandsdomineret verden, men det gør dem ikke mindre høreværdige.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***

Skriv ny kommentar: