Eksemplet med Taken 2 er et godt eksempel på en film, som jeg udemærket ved, at rigtig mange vil hade, men som jeg synes havde en masse kvaliteter, der ud fra visse parametre er svære at få øje på. Den var plat, dum og tåbelig i en grad, som næsten automatisk fik den til at emme af selvironi, selvom den altid bevarede et straight face. Det fik den til at virke (for mig) i modsætning til en film som The Expendables 1/2, der også var plat, dum og tåbelig men slet ikke kunne bære det, netop fordi den så hårdt prøvede at være selvironisk.
Jeg vil lige sige at jeg godt kan forstår dit synspunkt, har selv film som jeg elsker der ligger i den meget platte ende. Men ville nok aldrig give dem så høj en karakter, da det er en meget personlig holdning. Jeg har læst flere anmeldelser gennem årene på filmz, hvor det også er helt tydeligt i den skrevne anmeldelse at anmelderen har elsket filmen, men bedømmelsen dog stadigvæk er blevet holdt på en 3-4 stjerner.
Generelt til bedømmelsesdiskussionen. Hvis man skal holde andre anmelderes mening i kommentarerne, kunne man så ikke lave en mulighed for at give stjerner til anmeldelsen under ens kommentar. Ved godt at man selvfølgelig kan skrive det i ens kommentar, men det ville give et rigtig godt overblik over en anmeldelses kommentartråd og opfordre alle brugere der kommentere en anmeldelse, til selv at give en stjerne bedømmelse.
Idéen om at lade flere anmeldere give stjerner har jeg set udført for 20 år siden i det legendariske fanzine Inferno. Det fungerede rigtig godt. Men det fungerede nok også bedre på tryk, end det ville gøre på nettet. Det havde hvert nummer afsat en side til et scoreboard, der opremsede alle anmeldte film i nummeret og alle anmelderes bedømmelse ud for de titler, de havde set af dem. Jeg mener forøvrigt også, at Information har haft noget lignende (engang)?
På nettet er jeg ret enig i, at det vil kunne føre til signalforvirring. Og Benways argument om, at det kan være hårdt for den uprøvede anmelder at se sin vurdering "underkendt" på den måde, skal man heller ikke ignorere.
Men måske er den her diskussion et vink til anmelderne og redaktørerne om, at man bør opprioritere argumentationen for vurderingerne i anmeldelserne, eller i hvert fald sikre sig, at den er solid (nok mere en redaktørs ansvar)?
Man kan argumentere både for og imod idéen om at "genreinddele" anmelderne. Som bruger kan man da godt ind imellem sidde og føle sig frustreret, når en anmelder af en horrorfilm tydeligvis ikke bryder sig specielt om eller ved ret meget om genren. På den anden side så kan den slags anmeldelser jo godt føre en god diskussion med sig, og det modsatte kan være lige så slemt: en anmelder, der elsker en bestemt genre og anmelder den overentusiastisk. Personligt mener jeg, at anmeldere på være rimeligt velbevandrede indenfor alle genrer, selvom man naturligvis altid vil have sine favoritter. Det er sådan, det foregår i de fleste medier.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Personligt mener jeg, at anmeldere på være rimeligt velbevandrede indenfor alle genrer, selvom man naturligvis altid vil have sine favoritter. Det er sådan, det foregår i de fleste medier.
Nu vi er igang med at smide sedler i forslags-kassen, så vil jeg da også bidrage lidt.
Jeg har ofte tænkt, at det må være svært som anmelder at skulle smide en definitiv karakter efter en film man lige har set, og kun én gang. En karakter der som sådan ikke kan revurderes når den først er publiceret på det store internet. Af og til oplever jeg i hvert fald selv, at have ændret radikalt holdning til en given film - positivt såvel som negativt - efter at fx have set den igen.
Så min tanke er, at det kunne være sjovt at høre om nogle af de film som anmelderne, i bagklogskabens lys, nu fortryder at have givet en specifik karakter, eller bare ganske enkelt har ændre holdning til.
Dette kunne evt. være i form af en blog eller en artikel, eller Filmz.tv.
Film kommer også på den rigtige prøve ved gensyn(ene). Roger Ebert har ihvertfald ændret sin dom igennem tiden, ved at anmelde påny, men jeg ved sgu ikke hvor passende det ville være for filmz? Så skulle det være i filmz tv, ja.
Film kommer også på den rigtige prøve ved gensyn(ene). Roger Ebert har ihvertfald ændret sin dom igennem tiden, ved at anmelde påny, men jeg ved sgu ikke hvor passende det ville være for filmz? Så skulle det være i filmz tv, ja.
Jeg tænker som sådan heller, ikke at de skal til at op/nedjustere de specifikke anmeldelser. Men blot at det kunne være sjovt og interessant at høre om nogle af de film som Filmz anmeldere gennem tiden har ændret deres mening omkring. Blot et lille udsnit af oplagte eksempler repræsenteret i fx en artikel eller et afsnit af Filmz.tv.
Det kunne også være med til, at måske fjerne lidt af den hysteri der alt for ofte omgærder en anmeldelse, fordi internettets gæve folk tillægger én enkelt persons mening så ekstrem høj værdi.
#31 Ericmase 11 år siden
Det har du helt ret i! :D
#32 Jolkro 11 år siden
Jeg vil lige sige at jeg godt kan forstår dit synspunkt, har selv film som jeg elsker der ligger i den meget platte ende. Men ville nok aldrig give dem så høj en karakter, da det er en meget personlig holdning.
Jeg har læst flere anmeldelser gennem årene på filmz, hvor det også er helt tydeligt i den skrevne anmeldelse at anmelderen har elsket filmen, men bedømmelsen dog stadigvæk er blevet holdt på en 3-4 stjerner.
Generelt til bedømmelsesdiskussionen.
Hvis man skal holde andre anmelderes mening i kommentarerne, kunne man så ikke lave en mulighed for at give stjerner til anmeldelsen under ens kommentar. Ved godt at man selvfølgelig kan skrive det i ens kommentar, men det ville give et rigtig godt overblik over en anmeldelses kommentartråd og opfordre alle brugere der kommentere en anmeldelse, til selv at give en stjerne bedømmelse.
#33 Thomsen 11 år siden
Idéen om at lade flere anmeldere give stjerner har jeg set udført for 20 år siden i det legendariske fanzine Inferno. Det fungerede rigtig godt. Men det fungerede nok også bedre på tryk, end det ville gøre på nettet. Det havde hvert nummer afsat en side til et scoreboard, der opremsede alle anmeldte film i nummeret og alle anmelderes bedømmelse ud for de titler, de havde set af dem. Jeg mener forøvrigt også, at Information har haft noget lignende (engang)?
På nettet er jeg ret enig i, at det vil kunne føre til signalforvirring. Og Benways argument om, at det kan være hårdt for den uprøvede anmelder at se sin vurdering "underkendt" på den måde, skal man heller ikke ignorere.
Men måske er den her diskussion et vink til anmelderne og redaktørerne om, at man bør opprioritere argumentationen for vurderingerne i anmeldelserne, eller i hvert fald sikre sig, at den er solid (nok mere en redaktørs ansvar)?
Man kan argumentere både for og imod idéen om at "genreinddele" anmelderne. Som bruger kan man da godt ind imellem sidde og føle sig frustreret, når en anmelder af en horrorfilm tydeligvis ikke bryder sig specielt om eller ved ret meget om genren. På den anden side så kan den slags anmeldelser jo godt føre en god diskussion med sig, og det modsatte kan være lige så slemt: en anmelder, der elsker en bestemt genre og anmelder den overentusiastisk. Personligt mener jeg, at anmeldere på være rimeligt velbevandrede indenfor alle genrer, selvom man naturligvis altid vil have sine favoritter. Det er sådan, det foregår i de fleste medier.
#34 The Insider 11 år siden
Amen.
#35 Høegh 11 år siden
Jeg har ofte tænkt, at det må være svært som anmelder at skulle smide en definitiv karakter efter en film man lige har set, og kun én gang. En karakter der som sådan ikke kan revurderes når den først er publiceret på det store internet.
Af og til oplever jeg i hvert fald selv, at have ændret radikalt holdning til en given film - positivt såvel som negativt - efter at fx have set den igen.
Så min tanke er, at det kunne være sjovt at høre om nogle af de film som anmelderne, i bagklogskabens lys, nu fortryder at have givet en specifik karakter, eller bare ganske enkelt har ændre holdning til.
Dette kunne evt. være i form af en blog eller en artikel, eller Filmz.tv.
#36 PredatorX 11 år siden
#37 Ispep 11 år siden
#38 Ispep 11 år siden
HAHA... han skulle ihvertfald give den et gensyn, nu i ædru tilstand :D
#39 The Insider 11 år siden
#40 Høegh 11 år siden
Jeg tænker som sådan heller, ikke at de skal til at op/nedjustere de specifikke anmeldelser. Men blot at det kunne være sjovt og interessant at høre om nogle af de film som Filmz anmeldere gennem tiden har ændret deres mening omkring. Blot et lille udsnit af oplagte eksempler repræsenteret i fx en artikel eller et afsnit af Filmz.tv.
Det kunne også være med til, at måske fjerne lidt af den hysteri der alt for ofte omgærder en anmeldelse, fordi internettets gæve folk tillægger én enkelt persons mening så ekstrem høj værdi.