• Jeg kender ikke hans film
    58%
  • De syv samuraier
    26%
  • Ran
    4%
  • Yojimbo
    2%
  • Rashomon
    2%
  • Rødskæg
    1%
  • Ikiru
    1%
  • Kagemusha
    1%
  • Stray Dog
    1%
  • Den skjulte fæstning
    1%
  • Dersu Uzala
    1%
  • Dreams
    1%
  • Drunken Angel
    0%
  • Anden Kurosawa-film
    0%
  • Blodets trone
    0%
  • Himmel og helvede
    0%

Stemmer i alt: 1103

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#51 MOVIE1000 15 år siden

HIGHLAND PARK YOU HURT MY FEELINGS
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#52 Skeloboy 15 år siden

#50 - har også Sanshu og Ugetsu i Criterion, det er sgu nogle lækre sager...

Tror også det bliver Fallen Women og Chikamatsu/Uwasu fra MoC jeg skal have, og så Articial Eys Lady of Musashino
Gravatar

#53 Antlion 15 år siden

#43:

Jeg synes, at "WHO THE HELL IS AKIRA KUROSAWA"-kommentaren taler for sig selv. Derefter tilføjer han, at han ikke vil bryder sig om sådanne film, kun baseret ud fra det faktum, at de er asiatiske. Han nævner ikke nogle konkrete eksempler, muligvis fordi han ingen har, og dette mener jeg er entydigt eksempel på snæversynethed.

Jeg gjorde det selvfølgelig også selv lettere komisk, idet jeg kopirerede HPs "Heraus!.

... men han må nu gerne alligevel være her ...

Vi er alle forskellige, så ja, selvfølgelig skal han have lov at være her. Jeg synes bare, at det er imbecilt, infantilt og ærgeligt at udelukke fremmedsprogede film, når vi nu engang er samlet her (på Filmz) for at diskutere filmmediet i alle dets genre og sprog.

Man danner sig selvfølgelig sine personlige præferencer, og derfor vil man ikke altid være enige, men det da tåbeligt at danne fordomme imod noget, som man endnu ikke har udforsket ordentligt?

On topic:

Mizoguchi var en ligeså fantastisk filminstruktør som Kurosawa var. Jeg mangler desværre at se en del af hans film. Han var egensindig filminstruktør, og det er virkelig en tragedie, at flere af hans film er gået tabt pga. uforsvarlig opbevaring. "Ugetsu monogatari", som jeg ikke engang ejer pt., er en af de bedste japanske film fra 50erne, imo. Samme år blev den enestående "Tokyo monogatari" endda også udgivet, og Yasujiro Ozu opfatter jeg ligeledes som et stort filmkoryfæ, på højde med Mizoguchi og Kurosawa.
Gravatar

#54 BN 15 år siden

Highland Park (47) skrev:
MOVIE1000 ....... er 16 år gammel. Hvor mange "asiasiske/japanske/kinesiske/koreanske eller vietnamesiske film" tror du, at han har set?

Hvis han er 16 år gammel, så bør han på nuværende tidspunkt havde set mindst 4-5 af Kurosawa's film. Det havde JEG, da jeg var 16. Så han er uden undskyldning! Han må gøre sit hjemmearbejde som enhver anden filmfan og forlade tråden og ikke vende tilbage, før han på fejlfrit japanske kan citere alle Takashi Shimura's replikker.

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#55 MOVIE1000 15 år siden

#54 det var den gang og jeg har andre interesser ligesom dig
Gravatar

#56 BN 15 år siden

#55:

:-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#57 Antlion 15 år siden

#55:

Overordnet set har I da den samme interesse: Filmkunst? ... det var dengang ..., har da intet belæg i sig selv?

Nå, men nok om det...

Gravatar

#58 MOVIE1000 15 år siden

#57 der da mange nye film som i min alder finder mere interesseret end i nogle gamle klassiker
Gravatar

#59 Skeloboy 15 år siden

#53 - helt enig. Mener personligt dog, at Mizoguchis film er bedre, fordi en del af Kurosawas film har en tendens til at være kedelige til tider(men ok, jeg bygger det på 4 Mizoguchi-film, som er hans mest velansete, og så 20 Kurosawafilm...). Har kun set Tokyo Story af Ozu, og den fandt jeg ganske og aldeles kedelig også, men overvejer at anskaffe mig et par stykker mere fra ham. Kedelig er dog et underligt begreb, som jeg bruger tit. Kedelig er ikke det samme som dårlig, og langtrukken er ikke det samme som kedelig...en langtrukken film kan sagtens være god(den første time af Deer Hunter er et godt eksempel her på)
Gravatar

#60 Thomsen 15 år siden

Ozu er også en af mine store helte, men hans helt unikke, "stillestående" stil gør, at han ikke lige er den første klassiske, japanske instruktør, jeg anbefaler til folk. Dér er Kurosawa nok nemmere at forholde sig til for de fleste. Jeg elsker dog hans små, varme og meget menneskelige historier. Det er stadigvæk en af mine bedste oplevelser med Cinemateket, at de for et par år siden kørte en lille serie af Ozus film.

Pokkers! Nu bliver jeg nødt til at bestille noget mere Ozu hjem... :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: