• Jeg kender ikke hans film
    58%
  • De syv samuraier
    26%
  • Ran
    4%
  • Yojimbo
    2%
  • Rashomon
    2%
  • Rødskæg
    1%
  • Ikiru
    1%
  • Kagemusha
    1%
  • Stray Dog
    1%
  • Den skjulte fæstning
    1%
  • Dersu Uzala
    1%
  • Dreams
    1%
  • Drunken Angel
    0%
  • Anden Kurosawa-film
    0%
  • Blodets trone
    0%
  • Himmel og helvede
    0%

Stemmer i alt: 1103

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#1 keitel 15 år siden

Første gang i Poll her på siden jeg må stemme "Kender ikke hans film"
Gravatar

#2 Bobby Singer 15 år siden

Jeg må med skam i sindet stemme blankt, da jeg ikke har set nogen af hans film endnu.
Idjit
Gravatar

#3 MuManden 15 år siden

Jeg har kun set Ran og den kunne jeg ikke lide, så derfor stemte jeg "kender ikke hans film"
Men regner med a skulle se "De syv samuraier" en eller anden dag.
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#4 HonoDelLoce 15 år siden

Har kun set De Syv Samuraier, og selvom jeg var vældig tilfreds med den film, så er det måske lige tyndt nok at stemme ud fra :D

Så den ender på "jeg kender ikke hans film"..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#5 filmz-Bruce 15 år siden

De Syv Samuraier. Vidunderlig film og et af de største mesterværker.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 RasmusFL 15 år siden

Har desværre kun set 'Himmel og helvede', der til gengæld var helt forrygende i sin blanding af raffineret filmkunst og virkningsfuld suspense. En perle.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#7 Thomsen 15 år siden

Uha, Kurosawa var længe min yndlingsinstruktør, og jeg har set det meste, han har lavet. Da jeg for alvor begyndte at se film tilbage i 1980'erne, var det nok De syv samuraier, jeg bedst kunne lide. Kan huske, at DR sendte den en lørdag eller søndag eftermiddag, i en serie, hvor de i øvrigt også sendte Citizen Kane og The Magnificent Ambersons. Dengang turde man godt at sende klassikere på mere tilgængelige tidspunkter end midt om natten.

Senere har det i perioder været Rashomon, der var hans gennembrudsfilm i vesten, og Ran, som jeg stadigvæk synes er en fantastisk filmatisering af Shakespeares stykke.

I dag vipper det mellem Blodets trone og Ikiru. Ikiru, fordi den er så enkel og rørende, og Blodets trone, fordi Kurosawa med den har lavet en genial produktion af en af Shakespeares bedste tragedier, Macbeth, og på visse punkter endda forbedret originalen. Blodets trone betragtes af mange som ikke bare den bedste Macbeth-filmatisering, men også måske den bedste Shakespeare-filmatisering overhovedet. Det er lidt af et kunststykke, fordi det også er en af de få Shakespeare-filmatiseringer, der fuldstændigt skrotter originalteksten.

Blodets trone får min stemme.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#8 RFriis 15 år siden

En af de største. Den er meget tæt mellem "Himmel og helvede" og "De syv samuraier", men stemmen faldt på sidstnævnte.

Udover filmene på listen har jeg en meget stor kærlighed til "Sanjuro", der nok hører blandt de mest underholdende film, jeg har set. Fremragende er dog også "Ikiru", "Rashomon", "Yojimbo", "Rødskæg" og "Ran" for at nævne nogle stykker.

Jeg skammer mig dog over, hverken at have set "Dersu Uzula" eller "Blodets trone". Det skal der laves om på i den nærmeste fremtid.
Gravatar

#9 Benway 15 år siden

Bestemt også en af mine yndlingsinstruktører. Lige fra jeg som knægt første gang så "De syv samuraier" og "Yojimbo" i fjernsynet og var helt blæst væk af de herlige historier, har han været en af favoritterne. Ja, det er trist, at de stortset ikke sender den slags film længere.

Kendetegnet på en virkelig stor instruktør er som regel, at det er meget vanskeligt at pege på en bestemt film blandt mange fremragende som hans bedste, men i dag er det nok "Ikiru" jeg føler mig mest personligt berørt over, så det bliver den.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#10 moulder666 15 år siden

Hmm - det er så første gang i en poll på Filmz, at jeg ikke engang har HØRT om instruktøren...
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Skriv ny kommentar: