• Jeg kender ikke hans film
    58%
  • De syv samuraier
    26%
  • Ran
    4%
  • Yojimbo
    2%
  • Rashomon
    2%
  • Rødskæg
    1%
  • Ikiru
    1%
  • Kagemusha
    1%
  • Stray Dog
    1%
  • Den skjulte fæstning
    1%
  • Dersu Uzala
    1%
  • Dreams
    1%
  • Drunken Angel
    0%
  • Anden Kurosawa-film
    0%
  • Blodets trone
    0%
  • Himmel og helvede
    0%

Stemmer i alt: 1103

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 RasmusFL 15 år siden

Jeg husker også at DR for en 5-6 år siden sendte 'A Clockwork Orange' i noget nær bedste sendetidspunkt. Det var tider :)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#12 Thomsen 15 år siden

#10 - Vildt nok. Han er nok den mest kendte, japanske instruktør, og den eneste, der er blevet vist konsekvent i biografer i vesten. Men det er selvfølgelig også nogle år siden, han døde, og de sender meget sjældent hans film i fjernsynet, så hvor skulle du også støde på ham? Han er nok sådan en, man skal introduceres til af andre i dag.

Hvis du nogensinde har set Græsrødderne/ A Bug's Life, så har du set handlingen i De syv samuraier (i meget brede træk). Og hvis du har set Sergio Leones spaghetti-western A Fistful of Dollars, så har du egentlig også set Yojimbo. A Fistful of Dollars var stort set en direkte kopi af Kurosawas film, bare med cowboys i stedet for samuraier, og Sergio Leone og co. blev dømt ved retten i Italien til at aflevere det meste af sin films indtjening + de asiatiske rettigheder til Kurosawa.

... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#13 Innocens 15 år siden

Stemte blankt. Har hørt om et par af værkerne, men har desværre aldrig set dem. Det må der rådes bod for.
Supra Societatem Nemo
Gravatar

#14 Bates 15 år siden

#12 - Sejt med lidt trivia! Det vidste jeg ikke. :)

Jeg har dog kun fået set Ran ind til videre, men den kunne jeg rigtig godt lide. Jeg må se at tage mig sammen til at se nogen flere Kurosawa film.
Gravatar

#15 dyg 15 år siden

Jeg har endnu ikke fået set gevaldigt mange af hans film, men dem jeg har set har været fantastiske. Min stemme går til Yojimbo, med Shichinin no Samurai som en brilliant runner-up.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#16 Kruse 15 år siden

Jeg har indtil videre kun fået set De Syv Samuraier og Yojimbo, så jeg stemte blankt. Yojimbo er en fantastisk film, og De Syv Samuraier er et af de største mesterværker nogensinde.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#17 Ericmase 15 år siden

Kender ikke hans film.
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#18 Antlion 15 år siden

Selvom jeg har set de fleste af mesterens film, så er det umuligt for mig at indskrænke til én, fem eller flere film. "Ikiru", "Shichinin no samurai", "Ran" og "Rashômon" er muligvis hans mest populære mesterværker, men titler som "Dersu Uzala", "Kumonosu jô" (DA: Blodets trone) "The Hidden Fortress" (Den skjulte fæstning), "Tengoku to jigoku" (DA: Himmel og helvede) og "Warui yatsu hodo yoku nemuru" (DA: Onde mænd sover godt) er mindst ligeså perfekte!

"Yojimbo" er en af de bedste komedier, jeg nogensinde har set. Jeg vil også mene, at det er den mest ideelle introduktions-film til folk, der ikke er bekendte med Kurosawas film. Jeg har på fornemmelsen, at det kun er halvdelen der bliver grebet af "Shichinin no samurai" første gang, hvor den anden halvdel går lidt og død i den, og udelukker andre Kurosawa-film.

Så alle jer (uheldige) mennesker, der endnu ikke er blevet introduceret for Kurosawa: Se "Yojimbo"!

Gravatar

#19 PredatorX 15 år siden

Hvordan kan man interessere sig for film, og IKKE kende Akira Kurusawa??? Det er mig godt nok lidt af en gåde...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#20 moulder666 15 år siden

#19 Hvordan kan man interessere sig for sex og ikke kende bukkake? Det er ikke alle genrer der tiltaler alle lige meget! ;-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Skriv ny kommentar: