• The Dark Knight
    67%
  • Batman Begins
    14%
  • Batman
    6%
  • Batman Returns
    5%
  • Jeg bryder mig ikke om Batman
    2%
  • Batman: The Movie (1966)
    1%
  • Batman & Robin
    1%
  • Batman Forever
    1%
  • Batman: Dødsenglen
    1%
  • Batman: Gotham Knight
    1%
  • Anden Bat-film
    0%

Stemmer i alt: 2900

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#91 filt 14 år siden

#90, i know. Og alle filmene er derudover også uafhængige af hinanden. :)
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#92 elwood 14 år siden

ahh så kom manden der fik mig involdverede i alt det her stads frem fra skjulet 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#93 filmz-ab 14 år siden

#74 (bruce)

Nu er jeg følsom igen, eller bare kald mig det, men jeg står jo ved det :-) Vi bliver nok aldrig enige om tdk, og det skal vi ikke nødvendigvis.

Du har ret i, at Begins måske mere er en "rigtig" batman film stemningsmæssigt, men jeg synes at det er tydeligt, hvad Nolan ville med tdk, og det er netop at lave en episk storby-agtig film med en feeling a la Heat, og dette lykkedes jo perfekt. Desuden finder jeg også det er fint, at begge film står lidt i kontrast til hinanden på det punkt. Snakker vi om de to films kvaliteter, ja så er det vel en smagssag, selvom tdk af mange betragtes som en mere helstøbt film, end Begins. Jeg elsker dem begge, så jeg behøver ikke nødvendigvis at vælge.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#94 danschier.dk 14 år siden

#93 Men nu skulle Nolan jo ikke lave en Heat men en Batman-film. Selvfølgelig skal man som instruktør have lov til sin fortolkning, men man skal også være tro mod oplægget, hvis man laver en andens historie.
Og det var det Burton forstod, da han lavede sin version
Gravatar

#95 filmz-Bruce 14 år siden

#93 Vi bliver ikke uenige om, at Nolan fik succes med TDK. Retrospektivt finder jeg blot, at den ikke så meget lykkes med at være en Batman film, som at være en fermt skruet sammen action film, hvor du selv nævner Heat som eksempel. Det lykkes til fulde. Men som Batman film, har den for lidt af selve Batman universet med, til at jeg finder at konceptet superhelt i kappe passer.

Når jeg hører eller læser ordet "Batman", er det første ord jeg hører eller ser for mig "gotisk". Det er grundsubstansen af Batman for mig, nærmest som røde underhylere til Superman. Det er borte med blæsten i TDK. Fair nok, det er Nolans valg og det er vel også mandens styrke som instruktør, at han formår at lave en god Heat film med Batman som hovedperson.

Nolan fokuserede på Batmans indre kamp i TDK og mente åbenbart, at han kunne gøre dette udenfor kontekst af det man forbinder med Batman universet og istedet bringe Batman til vor verden, en realistisk af slagsen, i en Chicago by, fri for tegneserie pennens fantasi. Og Nolan skabte absolut en god historie og en fantastisk Joker, som pillede glorie, men desværre også lidt af karismaen, af Batman i dette kapitel.

Så når man spørger mig, hvad jeg finder er den bedste Batman film, så har jeg to film, som på hver deres måde giver mig en full blown tilfredsstillende Batman oplevelse i det jeg kendetegner som værende ægte Batman universer og som har højere gensynsfaktor end TDK. TDK overraskede mig ved første syn, men har ikke helt den samme tiltrækningskraft på blu-ray afspilleren efterfølgende.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#96 filmz-Utyske 14 år siden

#94 -

Der er jeg så totalt uenig. Jeg mener helt bestemt at Burton har misforstået Batman på mange punkter og har lavet utroligt mange fejl i forhold til oplægget. Her er et par stykker:

Batman dræber - ja, det gør han faktisk flere gange i løbet af begge Burtons film, noget der er stik imod karakteren fra tegneserien.

Batman får mulighed for at stå ansigt til ansigt med sine forældres morder - en kæmpe fejl i forhold til karakteren i tegneserien, da en af de ting som netop driver Batman, er at han aldrig fik mulighed for at hævne sine forældre eller redde dem.

Hvis han får stillet morderen for en domstol eller han på anden måde bliver skaffet af vejen p.g.a. Batman, mister Bruce Wayne jo noget af motivationen for at tage dragten på.

Joker i Burtons Batman minder mig mere om Joker fra filmen fra 66 - Jo, Jack spiller helt fint, men han er gumpetung, han er gammel og han er mere fjollet, end han reelt er farlig (det skal siges at jeg mener at Nolans Joker er for meget i den anden grøft). Desuden har Burton bygget en skabelseshistorie for Joker op, som slet ikke er nødvendig. Jo, der er selvfølgelig en skabelseshistorie i tegneserien, men DC stiller selv spørgsmålstegn ved om det virkelig er den sande historie, hvis man læser deres arkiver, men Joker er jo i virkeligheden mest skræmmende og mest interessant, når man slet ikke kender hans baggrund og ikke aner hvad hans motivation er for at gøre hvad han gør, da han er totalt uforudsigelig - præcis dét har Nolan forstået.

Og der er mange andre problemer i filmen, der tydeligt viser at Burton tilsyneladende ikke har sat sig ind i Batman-universet, før han gik i gang (men han har jo også selv udtalt at han ikke læser tegneserier).. og her er jeg ikke engang kommet til det frygtelige musik af Prince. :)

Dermed ikke sagt at det er en dårlig film, slet ikke, men at påstå at Burton er tro mod Batman-universet, er langtfra sandheden.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#97 BN 14 år siden

a@babo (93) skrev:
Jeg elsker dem begge, så jeg behøver ikke nødvendigvis at vælge.

Lige mine ord! :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#98 filmz-ab 14 år siden

Nu kommer nok mener følelser i klemme, men jeg vil lige kommentere dit indlæg :-) For det første, så lavede Nolan IKKE en ny Heat, men skabte en feeling a la Heat, da Batman univers også er en slags krimi, mig bekendt. Nolan er som sådan også tro mod forlægget, hvis du har læst Alan Moores tegneserie, "den der ler sidst", hvor tdk henter inspirationen fra. Ellers har Nolan jo ikke ét bestemt forlæg, han hæfter sig ved, men plukker lidt af hvert.

Bruce (95) skrev:
Det lykkes til fulde. Men som Batman film, har den for lidt af selve Batman universet med, til at jeg finder at konceptet superhelt i kappe passer.

her har du vel nok ret i, og derfor er Begins måske en mere Batman film (også fordi batman er meget mere i centrum). Men jeg kan ærligt godt lide, at tdk føles som Heat eller La Confidential, bare for at nævne nogle sublime episke film. Det hænger jo mere i tråd med det Nolan laver og vil med sin Batman fortolkning. Men jeg forstår dig godt når du siger Begins er din Batman nummer 1, og jeg kan da også følge dig.
Gravatar

#99 filmz-ab 14 år siden

Jeg er faktisk også enig i nogle af Utyske's punkter, og tilføj så også, at man knap nok ser meget til Batman, i Burtons film. Han er jo direkte en birolle i begge film.
Gravatar

#100 filmz-Bruce 14 år siden

#99 Filmene mellem 1989 og 2005 interesserer mig ikke. Måske Batman Returns vil, for den er bestilt, da jeg ikke har set den siden "dengang", men gerne vil "prøve den igen". Men er så ikke enig i, at Keaton har en birolle i 1989'eren. Tværtimod finder jeg, at han er en genialt castet Batman og spiller rollen med flair og den rette kombination af extravagance og intelligens, som en rigmand som Bruce Wayne kunne forestille sig at besidde.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: