• "Eraserhead"
    87%
  • Hvem er David Lynch?
    4%
  • "Mulholland Drive"
    3%
  • "Dune"
    2%
  • "Elefantmanden"
    1%
  • "Lost Highway"
    1%
  • "Twin Peaks: Fire Walk with Me"
    1%
  • "Vilde hjerter"
    1%
  • "Blue Velvet"
    1%
  • "The Straight Story"
    0%

Stemmer i alt: 8460

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#61 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Som #57 så glimrende pointerer så giver Mulholland Dr rent faktisk mening, hvis man undersøger den lidt nærmere - alle clues'ne er der, men man skal bare være opmærksom. Jeg skrev Bachelor-opgave på Filmvidenskab om netop denne film, hvor jeg analyserede narrationens underliggende mening og det var fantastisk at lige så stille skrælle lag efter lag væk, lidt ligesom en kryptisk gåde, der lidt efter lidt åbenbarer sig for én. Jeg vil dog mene, at Lost Higway er knap så clear cut i sin dybere mening, hvilket måske også er hvorfor den har en så særligplads i mit hjerte :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#62 Vestas 18 år siden

Atheos, hvordan kan du i øvrigt blankt afvise at Mulholland skulle give mening, når du åbenbart ikke har problemer med at følge med i Eraserhead? Den har du forstået, eller hvad?
You can just hang around outside in the sun all day, tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters! - Cartman
Gravatar

#63 jessup 18 år siden

#61 hvordan blev opgave og hvad fik du? - du må gerne sende svaret i en filmz mail.
This is just until June
Gravatar

#64 Atheos 18 år siden

Veatas, Eraserhead kan nok mest beskrives som en noir-syrerealisme. Det der er den fede ved den film er at der kun er den mening du selv ligger i den... jeg kan se på alle disse kloge hoveder der er kommet med modargumentationer til mine indlæg, at jeg muligvis tager fejl i dette tilfælde med Muholland dr. (troede aldrig at denne dag ville komme) xD
Trees… I take care of them… I’m a tree wizard… six dollars and forty-eight cents
Gravatar

#65 filmz-Le Samouraï 18 år siden

#64 - "syrerealisme" - Fantastisk ord! :-)

Mht. Eraserhead, så mener jeg, at det er Anne Jerslev, der i hendes gamle bog om Lynch udlægger filmen til at handle om angsten for reproduktion. Altså, at den skulle være en slags ubevidst reaktion på, at Lynch var nybagt far til en (svagt deformeret) pige.

Jeg ved ikke, hvor godt det holder. Men det er da en meget sjov idé og lige så vægtig som alt muligt andet. Personligt holder jeg bare af Eraserhead for stemningens skyld... hvilket minder mig om, at jeg bør få købt den hjem hurtigst muligt.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#66 filmz-Narniabæver 18 år siden

Jeg stemte på Lost Highway.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#67 Atheos 18 år siden

filmen er selvfølgelig tildeles bersert på lynch egne er erindringer, f.eks. det med barnet (som du nævnte).

Men må indrømme at det også er pga. selve stemningen, lyden og billedernes skyld at det er en af mine favoritter :-)
Trees… I take care of them… I’m a tree wizard… six dollars and forty-eight cents
Gravatar

#68 nephilim 18 år siden

Stemte på fire walk with me... nok osse set i lyset af den pisse gode serie "twin peaks"...
Men han har lavet mange fede film...en særling ligesom cronenberg..

Skriv ny kommentar: