• "Eraserhead"
    87%
  • Hvem er David Lynch?
    4%
  • "Mulholland Drive"
    3%
  • "Dune"
    2%
  • "Elefantmanden"
    1%
  • "Lost Highway"
    1%
  • "Twin Peaks: Fire Walk with Me"
    1%
  • "Vilde hjerter"
    1%
  • "Blue Velvet"
    1%
  • "The Straight Story"
    0%

Stemmer i alt: 8460

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 Mercadian 18 år siden

Har vi ikke haft denne afstemning før?!
If practice makes perfect, but nobody is perfect, then why practice?
Gravatar

#12 filmz-Kadann 18 år siden

Jo, i 2002.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#13 chuck 18 år siden

Mulholland Dr. uden tvivl!!!
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#14 keitel 18 år siden

Har godt nok desværre ikke set mange af hans film, men The Elephant Man er en af mine all time faves.
Gravatar

#15 pulse83 18 år siden

Stemte The Straight Story.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#16 filmz-MarcusB 18 år siden

Den var værre. Stemte Eraserhead, men mange af hans andre film synes jeg ligeså godt om. Ser frem til Inland Empire med længsel.
Gravatar

#17 filmz-overduck 18 år siden

Mon ikke det er remake-mafiaen der hat stemt på "Hvem er..."?
I denne anledning kan man jo anbefale Wild at Heart som bliver vist på DR1 i aften.
"Baby, you'd better get me back to that hotel. You got me hotter than Georgia asphalt."
I sidste uge sendte de Fire Walk With Me. Det lader til de kører en Lynch parade.

Han er sådan en had/elsker instruktør. Man kan hade ham og mene hans film er for weird, eller man kan mene han er et geni. Jeg sluger selv alt han laver, Dune har jeg dog lidt svært ved at klare.
En stor del af hans film har inspireret mig til de filmprojekter jeg selv laver i dag, men selvom det er svært at vælge så har man jo altid en favorit.

Stemte på Lost Highway...selvfølgelig :-)

"Dick Laurent is dead"
Gravatar

#18 dyg 18 år siden

#10 - 5/10 til Straight Story og Elephant man? Ouch.

Min stemme går, efter lange overvejelser, til Straight Story.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#19 mr gaijin 18 år siden

Uha, svær poll. USAs største nulevende instruktør efter min mening. Hans billeder går direkte ind i ens drømmeverden.

Min stemme faldt på "Mulholland Drive", da den er mest Lynchiansk. Dernæst:

"Blue Velvet"
"Lost Highway"
"Fire Walk with Me" ("Twin Peaks"-serien ville være efter "Mulholland")
"Elefantmanden"
"Eraserhead"
"Straight Story"
"Dune"
"Wild at Heart"

Men alle film er fantastiske. Og jeg kunne bytte rundt på dem, og det ville stadig give mening for mig. Når jeg tænker over det, så er denne liste måske blot listen over de film, jeg har set flest gange.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#20 NightHawk 18 år siden

Det blev en stemme på Lost Highway, som jeg modsat Mulholland Drive kan få til at gi' en hvis form for mening. Indledningen hen af landevejen til tonerne af David Bowie er så cool lavet IMO og gør at man blir grebet med det samme. Bill Pullmann og Charlie Sheen lookaliken Balthazar Getty samt Patricia Arquette er allesammen rigtig gode, men de blir dog i sidste ende overstrålet af en ekstremt klam Robert Blake og Robbert Loggia's oldschool gangter, der er ligså morsom at se in action, som han er barsk. Hvilken herlig skuespiller.

Syntes også måden historien kører i ring på er ret fedt lavet. Det skal vel forstås, som en form for reinkarnation gætter jeg på.

Mulholland Drive er en fantastisk film, men den er lavet for bevidst weird og forekommer lidt rodet i sidste tredjedel. Jeg har et lidt ambivalent forhold til den film. Da jeg så den i biffen, var jeg betaget og målløs og også en anelse forvirret. Da den så blev set første gang på DVD, troede jeg, at nu havde jeg regnet filmens underbevidste plots ud. Men så er jeg efterfølgende kommet stærkt i tvivl, om jeg overhovet havde fanget, hvad Lynch vil ha' man skal se, da jeg så filmen 3. og 4. gang.

Hvis man så lige glemmer det snørklede plot et øjeblik, er der jo utroligt mang fede enkelte scener, at blive betaget over og formidable skuespilspræstationer fra Naomi Watts, Laura Harring og Justin Theroux.

Straight Story får tredjepladsen. Ligså syret og ultramørk Lynch plejer at være, ja så vender han lige bøtten en gang og overasker totalt med det her vidunderlige og stemningprægede stykke americana. Det er som om at Richard Farnsworth og hans traktor befinder sig i et paralel univers her af ren idyl og den slags beskrivelser af USA er nu også meget rart at blive fremvist engang imellem. Vold og ondskab er ikke eksisterende her. Folk hjælper hinanden, taler med hinanden og kommer tættere på hinanden i skikkelse af og med stærk indflydelse af Farnsworth's fordomsfri karakter.

Smuk film med et smukt budskab, hjulpet godt på vej af nogle utroligt flotte og atmosfæreprægede landskabsbilleder.

4. Wild at Heart
5. The Elephant Man
6. Blue Velvet
7. Twin Peaks : Fire Walk With Me
8. Eraserhead

Dune mangler jeg stadig at få set.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

Skriv ny kommentar: