-
"Eraserhead"87%
-
Hvem er David Lynch?4%
-
"Mulholland Drive"3%
-
"Dune"2%
-
"Elefantmanden"1%
-
"Lost Highway"1%
-
"Twin Peaks: Fire Walk with Me"1%
-
"Vilde hjerter"1%
-
"Blue Velvet"1%
-
"The Straight Story"0%
Stemmer i alt: 8460
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#51 filmz-Angel Eyes 18 år siden
Min stemme gik til "Lost Highway" da den stadig kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig og dens ugennemtrængelige mystik er i en særklasse for sig - WOW, BOB, WOW!
Men den er da skarpt forfulgt af Mulholland Drive, Straight Story, Elephant Man, TP: FWWM, Eraserhead og Blue Velvet... Selv Wild at Heart og Dune er interessante værker, uden dog at kunne måle sig helt med de andre.
#52 filmz-canner 18 år siden
#53 filmz-grev_michal 18 år siden
#54 filmz-Bruce 18 år siden
#55 filmz-grev_michal 18 år siden
#56 Atheos 18 år siden
det ved jeg godt... ellers er det jo bare en hollywood film 8D
men film har en hoved-historie som den følger hele filmen igennem, og så i de sidst 20 minutter ændre filmen fuldstændig karakter. Det er som om at alle personer der er med i filmen, har skiftet personlighed... og så syntes jeg bare at det er lidt spild af tid, at se en film hvor det er med vilje at det ikke skal give nogle mening.
#57 filmz-Le Samouraï 18 år siden
Den sidste del af filmen er det eneste virkelige. Den første del er hovedpersonens forsøg på at bortforklare overfor sig selv, at hun har slået sin elskede ihjel v.h,a. en lejemorder. Det kan hun ikke komme overens med, og derfor tænker/ drømmer hun alle de historier, der kan fortælle, hvordan det hele kunne være gåetg anderledes (lejemorderen er inkompetent, så derfor lykkes det ham naturligvis ikke at slå ekskæresten ihjel; instruktøren blev truet af mafien, så derfor fik hun ikke den rolle, hun skulle have haft osv. osv.)
Lost Highway fungerer efter samme princip. Her er det bare en jaloux mand, der slår sin kone ihjel og begafter forsøger at bortforklare handlingen (Lynch har senere erkendt, at filmen er inspireret af O.J. Simpson-sagen).
#58 Atheos 18 år siden
Der syntes jeg at david cronenberg er meget federe, i og med at der er en dybere mening ialt...
jeg rækker ikke ned på lynch, syntes bestemt at han er en fantastisk instruktør, og skal helt klart også se hans nye
film!...
#59 Atheos 18 år siden
jeg giver dig tildeles ret, i det med at største delen af hans film forgår i 'mindscreen'. men det bort forklare stadig ikke de forskellige personers reaktion i slutningen af filmen.
Du siger at den sidste del af filmen er den eneste virkelige, men personernes reaktion på hendes adfærd virker netop som en drøm/ illusion.
#60 Yoda 18 år siden
Forklaringen, Le Samouraï giver i #57, er skam ganske godt dækkende for, hvorledes David Lynch har skruet sin film sammen.
Hvis du evt. læser interviewet med Lynch af Paul A. Woods, så vil du se, at der skam er ganske god mening med slutningen i "Mulholland", og at den er yderst gennemtænkt. Jeg mener, interviewet er trykt i Woods bog "Weirdsville USA: Obsessive Universe of David Lynch"
Ellers vil jeg klart anbefale dig at læse Lynch' egen bog "Lynch on Lynch" eller den formidable "The Cinema of David Lynch: American Dreams, Nightmare Visions" skrevet af Annette Davison og Erica Sheen - det er en øjeåbner!