-
Festen44%
-
Hvorfor laver de ikke bare rigtige film?33%
-
Idioterne6%
-
Mifunes sidste sang6%
-
Italiensk for begyndere5%
-
Elsker dig for evigt3%
-
Anden film1%
-
Et rigtigt menneske1%
-
The King is Alive1%
-
En kærlighedshistorie0%
-
Forbrydelser0%
Stemmer i alt: 972
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 myshkin 16 år siden
- internet anonymous
#22 Michael Andersen 16 år siden
#23 keitel 16 år siden
#24 Zabriskie 16 år siden
Mit valg blev festen, selvom "Et rigtigt menneske" ligger mit hjerte nærmest.
Jeg synes ikke man skal gå for meget i flint over dogmekonceptet. Grundidéen er jo egentlig bare at man med begrænsninger tvinger sig selv til at nå nye kreative højder.
Lidt ligesom filmskolen har dyrket begrænsninger eller "dogmer" for at presse deres instruktører til at blive bedre.
Og man kan ikke konkludere andet end at der er kommet nogen utrolig spændende og spektakulere film ud af det.
Jeg er egentlig temmelig skuffet over denne foragt for dogmefilm, især i dogmefilmens eget land. Og at kalde Lars von Trier for talentløs er for mig totalt ignorant. Om man kan lide mandens film eller ej, er for mig underordnet, men ikke at anerkende hans åbenlyse talent og evner som især manuskriptforfatter, er for mig ekstremt indskrænket.
#25 BN 16 år siden
Jo, det kan man faktisk godt! Der er efter min mening ikke én eneste af dogme-filmene der fortjener prædikatet "spektakulær". Der er to af filmene jeg ikke har noget imod:
'Festen', fordi den har en stærk, rystende historie og en fremragende Ulrich Thomsen i hovedrollen - og 'Italiensk for begyndere', som er en charmende bagatel af en romantisk komedie. ........ Men ingen af disse to film er "spektakulære". De er snarere lidt ordinære. 'Festen' ville have været en endnu bedre film, hvis den var blevet lavet med et større budget, så der havde været en flottere, mere stilfuld cinematografi og noget klassisk underlægningsmusik.
"Foragt" er så meget sagt. Jeg synes, at det er i orden, at en række danske filmfolk afprøvede dogme-konceptet, for hvem ved - ellers havde vi måske ikke fået en god historie som 'Festen'. ...... Men jo mere en film minder om en hjemmevideo lavet af amatører, jo værre. En film bliver ikke bedre af at se så skrabet og billig ud som muligt, akkurat ligesom den ikke bliver bedre af at se så dyr og flot ud som muligt. Formen skal ikke overskygge indholdet - den skal blot understøtte den.
Det er dog næppe underordnet for hver enkelt, om man kan lide Lars von Triers film eller ej. For hvad nytter det, at han er god til at skrive manuskripter, hvis man simpelthen bare ikke bryder sig om de film, der kommer ud af disse manuskripter? ;-)
#26 Michael Andersen 16 år siden
Jo her er jeg enig med lolmanden. Smag og behag er en ting, jeg bryder mig f.eks. ikke specielt meget om film af Tarantino, men en anden ting er om han kan noget eller ej. Tarantinos film er ikke den slags jeg klapper i hænderne over, men der sidder helt klart nogle talenter i mandens film. Det er to klare forskelle.
#27 BN 16 år siden
Bemærk at jeg ikke afviste lolmanden's udsagn om, at Lars von Trier har evner som manuskriptforfatter. Selvfølgelig kan han nogle ting ... han har jo lavet nogle film, som mange holder af.
Det som jeg sætter fokus på, er den enkeltes filmoplevelse. Det jeg mener, er at det da er meget godt, at ANDRE kan lide von Triers film, men hvad gavner det MIG og MIN filmoplevelse?
Jeg mener ikke, at von Trier er talentløs. Han har bare endnu ikke lavet en film, der sagde mig noget. De historier, som han har valgt, og den fortællestil han bruger, interesserer mig ikke. ..... En lille sammenligning: Der er for mig at se heller ikke nogen tvivl om, at visse heavy metal-musikere kan deres kram - det er bare en musikgenre der ikke siger mig det mindste. Jeg anerkender også at mange har et talent for at spille golf, bygge modeltog og mure huse. Men at de har talent for disse ting, gør ikke deres hobby interessant for MIG.
#28 moulder666 16 år siden
Der er ingen tvivl om at den begrænsede mængder af kunstige virkemidler, makeup osv osv kan gøre, at man er mere fokuseret på skuespillerne og deres skuespil. (hell, der er ikke så meget andet man kan blive distraheret af) Dette gør dog ikke, at deres skuespil af den grund automatisk bliver BEDRE end en almindelig film med godt skuespil.
Jeg vil til enhver tid hellere se en film med gode effekter, god lyd og godt skuespil end end film med "bare" godt skuespil! :-)
#29 enfilmnørd 16 år siden
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
#30 filmz-Bruce 16 år siden