• Festen
    44%
  • Hvorfor laver de ikke bare rigtige film?
    33%
  • Idioterne
    6%
  • Mifunes sidste sang
    6%
  • Italiensk for begyndere
    5%
  • Elsker dig for evigt
    3%
  • Anden film
    1%
  • Et rigtigt menneske
    1%
  • The King is Alive
    1%
  • En kærlighedshistorie
    0%
  • Forbrydelser
    0%

Stemmer i alt: 972

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 Michael Andersen 16 år siden

#27 Det er vi helt enige i, bn. Det betyder intet for din eller min oplevelse, hvis andre kan lide noget vi ikke kan, men derfor kan man alligevel godt anerkende talent. Det gør du også :)

Hvis man ikke kan se talentet kan man spørge: Hvorfor kan von Trier f.eks. samle filmstjerner fra hele verden til at optræde i små film og vinde Den gyldne palme osv.? At det skule være fordi at han er talentløs - det regnestykke kan man ikke tage seriøst. På den måde er Davenports tilbagevendende Lars von Talentløs-indlæg jo selv så mærkelige og se mig! SE MIG-agtige, som han mener von Triers film er.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#32 MTK 16 år siden

Valget stod mellem 'Festen' eller 'Mifunes sidste sang', men det blev 'Festen'.

Jeg er for så vidt ligeglad med hvilke prædikater instruktøren eller andre har smidt på en film; hvis den er god, så er den god, ligegyldigt hvad man kalder genren.
Gravatar

#33 davenport 16 år siden

Måske... Og "von" findes ikke. Bare Lars Trier. Det kan ikke siges nok gange, og fylder yderligere på det faktum at han er underlig!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#34 Michael Andersen 16 år siden

... kommer det fra Rene, der kalder sig davenport :P
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#35 VonDoom 16 år siden

Arrgh!

Hvorfor så jeg ikke muligheden "hvorfor laver de ikke rigtige film"?!?!
James Bond: Do you expect me to talk?
Auric Goldfinger: No, Mr. Bond. I expect you to die.
Gravatar

#36 Zabriskie 16 år siden

#27

Det er bare fint du ikke bryder dig om Von Triers film, men anerkender hans talent. Det var netop min pointe, og min reaktion var også på #1, Davenport.

Lars VON Trier ER prætentiøs, men hvis man ikke kan abstrahere fra det når man ser hans film, vil jeg også sige det er indskrænket. Og helt ærligt, Lars Von trier er sgu ikke den første talentfulde kunster, der tager sig et kunstnernavn.
Le temps détruit tout
Gravatar

#37 filmz-Kadann 16 år siden

#36 -

Nej, det er mere reglen end undtagelsen, når man ser på amerikanske skuespillere mht. kunstnernavne. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#38 BN 16 år siden

#30 - bruce:

Jeg kan ikke på nogen måde forestille mig, at Festen kunne have været 5 flade øre mere seværdig i en multimillion dollar opsætning .....


Det ville den have været for MIG, for FORMEN (bl.a. de abrupte klip og den dårlige belysning) virkede forstyrrende på min oplevelse af filmen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#39 NightHawk 16 år siden

Det blev en stemme på Elsker Dig For Evigt, som jeg synes er fantastisk spillet og virkelig stærk følelsesmæssigt.

2. Festen
3. Italiensk For Begyndere
4. Mifunes Sidste Sang
5. En Kærlighedshistorie.

Der er kun 2 af hans film jeg mener er dårlige og det er "Idioterne", (En stor omgang følelsesporno), og "Breaking The Waves". Sidstnævnte fandt jeg for pænt overvurderet mht. historien og dens busdkaber. Det blir ret hurtigt slået fast, hvad der er Trier vil sige og de sidste time/40 min. kører handlingen i selvsving. Emily Watson's skuespil finder mange for fantastisk. Det er noget jeg hører fra folk igen og igen. Her har jeg det bare stik modsat, for jeg finder hende stærkt irriterende og over the top. I orden at man krænger sjælen ud som skuespiller, men hendes måde at gøre det på nærmer sig det absurde.

# 1 -

Det lyder ikke til, at du har set én eneste film af Lars Von Trier. Men ellers ku' det da være interessant at høre, hvorfor du mener han er talentløs ?
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#40 BN 16 år siden

#30 - bruce:

... Fortsat:

Det essentielle ved Festen kom frem i Vinterbergs version og virkningen kunne ikke have været forstærket og forbedret i en mere glamourøs indpakning, eller f.eks. tilsat nok et etnisk jammer score af Hans Zimmer.


Jeg mener ikke, der var behov for "en mere glamourøs indpakning", og heller ikke for et mere fattigt, hjemmevideo-agtig indpakning. Der findes faktisk noget midt imellem, f.eks. bare en film med en gennemsnitlig, almindeligt pæn indpakning. ... Og med hensyn til underlægningsmusik, findes der talrige eksempler på diskrete, afdæmpede scores (evt. med meget få instrumenter), der passer til stilfærdige dramaer á la 'Festen'. Howard Shore har f.eks. ofte leveret en ret minimalistisk underlægningsmusik til flere film.

Det er skidt, når FORMEN - i dette tilfælde dogme-konceptet - forstyrrer filmoplevelsen, og det skete for mig en del steder, da jeg så 'Festen'. Og selvfølgelig er FORMEN med til at gøre en film god eller dårlig! 'The Matrix' ville ikke være ligeså god, hvis den dér tilbage i 1990'erne var blevet lavet som en sort/hvid stumfilm, hvor billederne hvert andet øjeblik blev erstattet af dialogbokse, vel? ;-)

Og mon stemningen i film som 'Dances With Wolves', 'Star Wars'-episoderne 4-6, 'Once Upon A Time in the West', 'The Good, the Bad and the Ugly' og 'Lord of the Rings'-trilogien ville være den samme, hvis man fjernede underlægningsmusikken?

Når mørket falder på er det stadig skuespil og plot, som skal redde en film hjem


Jeg er fuldstændig enig i, at det er disse to ting, der er vigtigste ved en film - lad os her kalde dem INDHOLDET. Men film er en TOTALOPLEVELSE, og derfor kan FORMEN ødelægge helhedsindtrykket, uanset hvor godt skuespil og plot er. Eksempel: Forestil dig samtalen mellem De Niro og Pacini i 'Heat' filmet med shaky-cam og pludselige, hidsige MTV-agtige klip á la Tony Scott's film. Det ville (ihvertfald efter MIN mening) ødelægge denne gode scene, hvor det er dialogen der er det bærende, og hvor pointen netop er, at mødet mellem de to er roligt, afslappet og venskabeligt, fordi der er gensidig menneskelig respekt. Shaky-cam og hidsige klip ville jo skabe indtryk af anspændthed og lurende farer.

'Festen' ER en virkelig god film (det bedste incest/pædofili-drama jeg har set), men jeg ville have holdt endnu mere af den, hvis formen ikke til tider havde virket så forstyrrende på indholdet. Som sagt: visse abrupte klip, hjemmevideo-looket, de alt for dunkle billeder og det at kameraet gynger eller ryster på steder, hvor det burde være holdt roligt.

Og nu hvor jeg tænker over det, så er det slet og ret en skandale at jeg endnu ikke har erhvervet mig et eksemplar af filmen. Alene scenen med Ulrich Thomsens tale til faderen og scenen der ender med
faderens tilståelse, efter at Paprika Steen har læst selvmordsbrevet fra den afdøde søster, og efter at Ulrich Thomsen har spurgt faderen hvorfor han begik de seksuelle overgreb
, er ganske enkelt mesterlige! Det gør bare så ondt på den gode (og nødvendige) måde. ... I disse scener virker det urolige kamera og de dunkle billeder, samt manglen på underlægningsmusik helt rigtigt, ja, optimalt.

(De pågældende scener kan genses her:
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: