-
Festen44%
-
Hvorfor laver de ikke bare rigtige film?33%
-
Idioterne6%
-
Mifunes sidste sang6%
-
Italiensk for begyndere5%
-
Elsker dig for evigt3%
-
Anden film1%
-
Et rigtigt menneske1%
-
The King is Alive1%
-
En kærlighedshistorie0%
-
Forbrydelser0%
Stemmer i alt: 972
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#31 Michael Andersen 16 år siden
Hvis man ikke kan se talentet kan man spørge: Hvorfor kan von Trier f.eks. samle filmstjerner fra hele verden til at optræde i små film og vinde Den gyldne palme osv.? At det skule være fordi at han er talentløs - det regnestykke kan man ikke tage seriøst. På den måde er Davenports tilbagevendende Lars von Talentløs-indlæg jo selv så mærkelige og se mig! SE MIG-agtige, som han mener von Triers film er.
#32 MTK 16 år siden
Jeg er for så vidt ligeglad med hvilke prædikater instruktøren eller andre har smidt på en film; hvis den er god, så er den god, ligegyldigt hvad man kalder genren.
#33 davenport 16 år siden
#34 Michael Andersen 16 år siden
#35 VonDoom 16 år siden
Hvorfor så jeg ikke muligheden "hvorfor laver de ikke rigtige film"?!?!
Auric Goldfinger: No, Mr. Bond. I expect you to die.
#36 Zabriskie 16 år siden
Det er bare fint du ikke bryder dig om Von Triers film, men anerkender hans talent. Det var netop min pointe, og min reaktion var også på #1, Davenport.
Lars VON Trier ER prætentiøs, men hvis man ikke kan abstrahere fra det når man ser hans film, vil jeg også sige det er indskrænket. Og helt ærligt, Lars Von trier er sgu ikke den første talentfulde kunster, der tager sig et kunstnernavn.
#37 filmz-Kadann 16 år siden
Nej, det er mere reglen end undtagelsen, når man ser på amerikanske skuespillere mht. kunstnernavne. :)
#38 BN 16 år siden
Det ville den have været for MIG, for FORMEN (bl.a. de abrupte klip og den dårlige belysning) virkede forstyrrende på min oplevelse af filmen.
#39 NightHawk 16 år siden
2. Festen
3. Italiensk For Begyndere
4. Mifunes Sidste Sang
5. En Kærlighedshistorie.
Der er kun 2 af hans film jeg mener er dårlige og det er "Idioterne", (En stor omgang følelsesporno), og "Breaking The Waves". Sidstnævnte fandt jeg for pænt overvurderet mht. historien og dens busdkaber. Det blir ret hurtigt slået fast, hvad der er Trier vil sige og de sidste time/40 min. kører handlingen i selvsving. Emily Watson's skuespil finder mange for fantastisk. Det er noget jeg hører fra folk igen og igen. Her har jeg det bare stik modsat, for jeg finder hende stærkt irriterende og over the top. I orden at man krænger sjælen ud som skuespiller, men hendes måde at gøre det på nærmer sig det absurde.
# 1 -
Det lyder ikke til, at du har set én eneste film af Lars Von Trier. Men ellers ku' det da være interessant at høre, hvorfor du mener han er talentløs ?
#40 BN 16 år siden
... Fortsat:
Jeg mener ikke, der var behov for "en mere glamourøs indpakning", og heller ikke for et mere fattigt, hjemmevideo-agtig indpakning. Der findes faktisk noget midt imellem, f.eks. bare en film med en gennemsnitlig, almindeligt pæn indpakning. ... Og med hensyn til underlægningsmusik, findes der talrige eksempler på diskrete, afdæmpede scores (evt. med meget få instrumenter), der passer til stilfærdige dramaer á la 'Festen'. Howard Shore har f.eks. ofte leveret en ret minimalistisk underlægningsmusik til flere film.
Det er skidt, når FORMEN - i dette tilfælde dogme-konceptet - forstyrrer filmoplevelsen, og det skete for mig en del steder, da jeg så 'Festen'. Og selvfølgelig er FORMEN med til at gøre en film god eller dårlig! 'The Matrix' ville ikke være ligeså god, hvis den dér tilbage i 1990'erne var blevet lavet som en sort/hvid stumfilm, hvor billederne hvert andet øjeblik blev erstattet af dialogbokse, vel? ;-)
Og mon stemningen i film som 'Dances With Wolves', 'Star Wars'-episoderne 4-6, 'Once Upon A Time in the West', 'The Good, the Bad and the Ugly' og 'Lord of the Rings'-trilogien ville være den samme, hvis man fjernede underlægningsmusikken?
Jeg er fuldstændig enig i, at det er disse to ting, der er vigtigste ved en film - lad os her kalde dem INDHOLDET. Men film er en TOTALOPLEVELSE, og derfor kan FORMEN ødelægge helhedsindtrykket, uanset hvor godt skuespil og plot er. Eksempel: Forestil dig samtalen mellem De Niro og Pacini i 'Heat' filmet med shaky-cam og pludselige, hidsige MTV-agtige klip á la Tony Scott's film. Det ville (ihvertfald efter MIN mening) ødelægge denne gode scene, hvor det er dialogen der er det bærende, og hvor pointen netop er, at mødet mellem de to er roligt, afslappet og venskabeligt, fordi der er gensidig menneskelig respekt. Shaky-cam og hidsige klip ville jo skabe indtryk af anspændthed og lurende farer.
'Festen' ER en virkelig god film (det bedste incest/pædofili-drama jeg har set), men jeg ville have holdt endnu mere af den, hvis formen ikke til tider havde virket så forstyrrende på indholdet. Som sagt: visse abrupte klip, hjemmevideo-looket, de alt for dunkle billeder og det at kameraet gynger eller ryster på steder, hvor det burde være holdt roligt.
Og nu hvor jeg tænker over det, så er det slet og ret en skandale at jeg endnu ikke har erhvervet mig et eksemplar af filmen. Alene scenen med Ulrich Thomsens tale til faderen og scenen der ender med
(De pågældende scener kan genses her: