• "Den gode, den onde og den grusomme"
    37%
  • "Danser med ulve"
    26%
  • Anden Film
    10%
  • "Borte med blæsten"
    10%
  • "Glory"
    6%
  • "Tilbage til Cold Mountain"
    6%
  • "Generalen"
    2%
  • "En nations fødsel"
    2%
  • "Øje for øje"
    1%

Stemmer i alt: 1265

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 jesperhp 16 år siden

UDEN TVIVL den gode, den onde og den grusomme! Virkelig en af verdens bedste film! Og så er den en af de særlige, som bliver bedre for hvert gensyn:)
Gravatar

#22 mvejen 16 år siden

#8 Jeg vil også tilslutte mig #7 og spørge hvorfor Danser med Ulve er med på listen. Jeg er klar over at filmen foregår under den amerikanske borgerkrig, men filmen handler ikke som sådan om den amerikanske borgerkrig, som pollen antyder.
Gravatar

#23 lyspunkt 16 år siden

Jeg synes nu også der mangler Gettysburg som én af mine yndlinge, og som hører lidt sammen med Gods and Generals.
Og hvis Danser med ulve skal med, så burde Gibsons tju-bang "Patriot" da også på listen.

Men i mangel af bedre måtte Glory få prisen.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#24 Fynboen 16 år siden

Patriot foregår under uafhængighedskrigen, ikke under borgerkrigen...

Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#25 filmz-Is 16 år siden

Den var svær!
Men det blev Danser Med Ulve, skarpt forfuldt af Den Gode, Den Onde og den Grusomme...
Gravatar

#26 filmz-DocDoom 16 år siden

#24: Der er jo også krige nok at vælge i mellem, der har været igennem filmmøllen, så man forstår hvorfor nogle bliver forvirrede:

Krigen mellem England og Frankrig med indianere på begge sider; primært den franske (egentlig fire separate krige) fra slutningen af det 17. århundrede til midten af det 18. århundrede; som portrætteret i fx. Den Sidste Mohikaner.

Den Amerikanske Revolution (også kaldet Uafhængighedskrigen) i slutningen af det 18. århundrede mellem England og en række kolonier, som fx. portrætteret i The Patriot med Mel Gibson (ikke Steven Seagal :-D).

Den Amerikanske Borgerkrig (også kaldet Nordstaterne mod Sydstaterne) i midten af det 19. århundrede, som portrætteret i utallige film, herunder dem der nævnes i poll'en.

De sene indianerkampagner i slutningen af det 19. århundrede ("cowboys & indianere"), som fx. portrætteret i Soldier Blue samt i utallige klassiske cowboyfilm. Det mest kendte slag er slaget ved Little Big Horn, hvor gen. Custer led sit store nederlag til bl.a. høvdingen Sitting Bull.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#27 BN 16 år siden

#26 - Doctor Doom:

Du får mig til at tænke på noget:

Som barn læste jeg om sioux-høvdingen Sitting Bull's liv i en illustreret, historisk nøjagtig gennemgang af hans liv. ... Er hans liv i grunden nogensinde blevet skildret helt eller delvis i nogen film?

Og her tænker jeg ikke på den slags film, hvor han bare vises i forbindelse med Slaget ved Little Big Horn eller som birolle-figur i en Buffalo Bill-film. Han havde et langt, interessant og begivenhedsrigt liv, der efter min mening kunne blive til en ligeså god film som 'Danser med ulve'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#28 filmz-DocDoom 16 år siden

#27: Du tænker en "skønlitterær" (hva' hedder det, når man taler om film?) biografi a la Geronimo? Ikke mig bekendt.

Der findes imidlertid en dokumentarfilm om ham: Sitting Bull: A Stone in My Heart

Se http://www.sittingbullfilm.com/
Gravatar

#29 BN 16 år siden

#28:

Ja, det er præcist hvad jeg havde i tanke. ... Hedder det ikke en "spillefilm"? Jeg kan heller ikke huske det. :-)

Tak for linket.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#30 filmz-DocDoom 16 år siden

Nej, en spillefilm er noget der sendes på Kanal Kbh. om natten i weekenden :-)

Skriv ny kommentar: