-
"Den gode, den onde og den grusomme"37%
-
"Danser med ulve"26%
-
Anden Film10%
-
"Borte med blæsten"10%
-
"Glory"6%
-
"Tilbage til Cold Mountain"6%
-
"Generalen"2%
-
"En nations fødsel"2%
-
"Øje for øje"1%
Stemmer i alt: 1265
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 jesperhp 16 år siden
#22 mvejen 16 år siden
#23 lyspunkt 16 år siden
Og hvis Danser med ulve skal med, så burde Gibsons tju-bang "Patriot" da også på listen.
Men i mangel af bedre måtte Glory få prisen.
#24 Fynboen 16 år siden
Patriot foregår under uafhængighedskrigen, ikke under borgerkrigen...
#25 filmz-Is 16 år siden
Men det blev Danser Med Ulve, skarpt forfuldt af Den Gode, Den Onde og den Grusomme...
#26 filmz-DocDoom 16 år siden
Krigen mellem England og Frankrig med indianere på begge sider; primært den franske (egentlig fire separate krige) fra slutningen af det 17. århundrede til midten af det 18. århundrede; som portrætteret i fx. Den Sidste Mohikaner.
Den Amerikanske Revolution (også kaldet Uafhængighedskrigen) i slutningen af det 18. århundrede mellem England og en række kolonier, som fx. portrætteret i The Patriot med Mel Gibson (ikke Steven Seagal :-D).
Den Amerikanske Borgerkrig (også kaldet Nordstaterne mod Sydstaterne) i midten af det 19. århundrede, som portrætteret i utallige film, herunder dem der nævnes i poll'en.
De sene indianerkampagner i slutningen af det 19. århundrede ("cowboys & indianere"), som fx. portrætteret i Soldier Blue samt i utallige klassiske cowboyfilm. Det mest kendte slag er slaget ved Little Big Horn, hvor gen. Custer led sit store nederlag til bl.a. høvdingen Sitting Bull.
#27 BN 16 år siden
Du får mig til at tænke på noget:
Som barn læste jeg om sioux-høvdingen Sitting Bull's liv i en illustreret, historisk nøjagtig gennemgang af hans liv. ... Er hans liv i grunden nogensinde blevet skildret helt eller delvis i nogen film?
Og her tænker jeg ikke på den slags film, hvor han bare vises i forbindelse med Slaget ved Little Big Horn eller som birolle-figur i en Buffalo Bill-film. Han havde et langt, interessant og begivenhedsrigt liv, der efter min mening kunne blive til en ligeså god film som 'Danser med ulve'.
#28 filmz-DocDoom 16 år siden
Der findes imidlertid en dokumentarfilm om ham: Sitting Bull: A Stone in My Heart
Se http://www.sittingbullfilm.com/
#29 BN 16 år siden
Ja, det er præcist hvad jeg havde i tanke. ... Hedder det ikke en "spillefilm"? Jeg kan heller ikke huske det. :-)
Tak for linket.
#30 filmz-DocDoom 16 år siden