• John Williams
    34%
  • Går ikke op i filmmusik
    14%
  • Danny Elfman
    12%
  • Hans Zimmer
    12%
  • Ennio Morricone
    10%
  • Howard Shore
    10%
  • Anden komponist
    7%
  • Eric Serra
    1%

Stemmer i alt: 1478

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#61 filmz-rwj_defcon1 18 år siden

Anden komponist: Alan Silvestri

Bare for at nævne et par stykker:
- Forest Gump
- Contact
- Cast Away
- Back to the future

Andre gode:
- Brian Tayler (Constantine, Children of Dune)
- James Horner (Titanic)

Gravatar

#62 morten300 18 år siden

Stemte John Williams som mange andre. Manden er jo efterhånden gået hen og blevet en legende. Dog vil jeg også sige at Hans Zimmer og Howard Shore også er rigtig gode. Og ej James Newton Howard at forglemme, hans musikscore til Peter Pan er fantastisk.
'Better to reign in hell than serve in heav'n' - John Milton
Gravatar

#63 filt 18 år siden

Hvordan "Danny Elfman" og "Går ikke op i filmmusik" kan overgå "Ennio Morricone" er mig en gåde. :S
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#64 Michael Andersen 18 år siden

#44 Det virker naturligt at sammenligne John Williams og Jerry Goldsmith, men jeg synes at de er meget forskellige, specielt i deres kompositionsmæssige evner hvor John Williams ligger sig op af den optimistiske og romantiske stil som Erich Wolfgang Korngold stod for, og Jerry Goldsmith tilhørte den mere indadvendte og brutale stil som Alex North lærte ham.

Prøv f.eks. at høre forskellen på Williams' "Star Wars" og Goldsmiths samtidige sci-fi eventyr "Logan's Run", og se hvordan de helt forskelligt griber actionscenerne an. Begge er fortræffeligt udført men er meget forskellige. Musikken i actionscenerne i "Star Wars" er spændende på en pæn måde, så selv min mor kunne finde på at synge med, men i "Logan's Run" er de hensynsløse og rasende til det eksploderende. Spørger du enhver som ikke er interesseret i filmmusik, om hvilket score de synes bedst om, er der nok heller ingen tvivl om hvilket de helst ville vælge at lytte til – under tvang naturligvis (jeg ved ikke hvor mange gange, jeg har hørt familie og venner sidestille filmmusik med begravelsesmusik).

Folk har det med at bedømme en filmkomponists evner ud fra hvor mange genkendelige temaer han har skabt, og ud fra sådan en simpel bedømmelse ville John Williams være verdensmester, men hvor mange syngbare hits har Goldsmith på kontoen? Temaet til "Star Trek"-filmene, "Gremlins", "Patton" og en lille håndfuld mere måske? Det er også en af grundene til at Williams er blevet så populær i modsætning til Goldsmith. Og den samme grund til at f.eks. Danny Elfman skal høre på, at han skulle være faldet af på den på det seneste. Men come on, hvis målestokken er at man skal skrive genkendelige melodier, ville Keld Heick jo være en større komponist end Beethoven.

Men filmmusik er mere end genkendelige temaer og melodier, og en blandt mange fascinerende ting ved musikken, er hvordan kompositionerne på mange måder er autobiografiske og afslører noget af personen bag dem. Ligesom en god bog fortæller noget om forfatteren eller hvordan en teenager, der prøver at spille voksen på et forum, bliver afsløret pga. et overforbrug af "!!!!!!!!!!!!!!!!". Hvis man har set Williams og Goldsmith blive interviewet er det også nogenlunde de samme træk som man kan finde de deres filmmusik der dukker frem. Williams er altid venlig, udadvendt og artikuleret, hvor Goldsmith næsten altid var sky og vanskelig at komme ind på og altid var parat til at flygte ud af lokalet.

Personligt var John Williams' musik min indgang til filmmusikken, og det tog mange år før jeg for alvor "forstod" Goldsmiths lettere utilnærmelige musik (som er meget af det fra 60'erne og 70'erne). Jeg vil ikke sige den ene er bedre end den anden fordi de netop er forskellige, men Goldsmiths musik, med dens energiske rå stil, er alligevel mere tiltalende end Williams nydelige fornøjeligheder.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#65 filmz-Bruce 18 år siden

#64 I'll buy that for a dollar :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#66 BN 18 år siden

Kunne faktisk også godt have fundet på at have valgt Howard Shore alene for hans enestående musik til Ringenes Herre, for det er lige godt noget af det mest vellykkede og velfungerende musik til en film jeg nogensinde har hørt ... Men jeg har valgt John Barry pga. af hans 45 år lange karriere, som fra starten af ha været spækket med perler, og så har han spændt lige fra jazz til pop til klassisk.

Ennio Morricone var bedste i gamle dage, fra tresserne og frem til slutfirserne. Hans Zimmer har lavet geniale ting til "Regarding Henry", "Rainman" og "Gladiator", men ellers synes jeg, at kvaliteten af hans musik - for min smag - er for svingende. John Williams er en mester, men jeg synes, hans musik hænger uløseligt sammen med billederne, med filmene. DET bærer for det meste stærkt præg af at være UNDERLÆGNINSMUSIK, med meget få undtagelser f.eks. et par medlodier fra "Star Wars"-serien og "Schindler's List"

Jeg har valgt JOHN BARRY, fordi hans musik i højere grad end andre filmkomponisters gør sig godt UDENFOR filmene, og faktisk har decideret ørehænger-kvaliteter, gennem tiden har nogle af hans melodier endda hittet stort.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#67 gravity 18 år siden

lidt usselt at "jeg går ikke op i film musik" ligger over morricone.

og hvor er Jerry goldsmith, hvad ville verden være ude temaet til "Star trek" bl.a.
Gravatar

#68 El vez 18 år siden

#64 You speak the truth, mang!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#69 mimic 18 år siden

Stemte på John Willams, men han er skarpt efterfulgt af Hanz Zimmer, og 34, selvfølge det en smags sag, men det du sagde der er en joke, om man kan lide filmen eller ej, så er Pearl Harbors musik fandme top notch, og altid en blandt de film som når jeg hører navnet ligesom star wars, jurrassic park osv så husker jeg at der top notch musik med.
Gravatar

#70 Silver666 18 år siden

Det er utrolig svært at vælge der er mange gode :)
John Williams er jo ikke at gå forkert af Star Wars
/Indiana Jones / Superman .
Syntes også Bill Conti er formidabel med hans musik fra Rocky & Karate Kid.
Men en der fornylig slog benene væk under mig var Mark Isham med han score til den utrolige gode og tankevækkende Crash. Hvilken medrivende toner.

Skriv ny kommentar: