-
John Williams34%
-
Går ikke op i filmmusik14%
-
Danny Elfman12%
-
Hans Zimmer12%
-
Ennio Morricone10%
-
Howard Shore10%
-
Anden komponist7%
-
Eric Serra1%
Stemmer i alt: 1478
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#61 filmz-rwj_defcon1 18 år siden
Bare for at nævne et par stykker:
- Forest Gump
- Contact
- Cast Away
- Back to the future
Andre gode:
- Brian Tayler (Constantine, Children of Dune)
- James Horner (Titanic)
#62 morten300 18 år siden
#63 filt 18 år siden
#64 Michael Andersen 18 år siden
Prøv f.eks. at høre forskellen på Williams' "Star Wars" og Goldsmiths samtidige sci-fi eventyr "Logan's Run", og se hvordan de helt forskelligt griber actionscenerne an. Begge er fortræffeligt udført men er meget forskellige. Musikken i actionscenerne i "Star Wars" er spændende på en pæn måde, så selv min mor kunne finde på at synge med, men i "Logan's Run" er de hensynsløse og rasende til det eksploderende. Spørger du enhver som ikke er interesseret i filmmusik, om hvilket score de synes bedst om, er der nok heller ingen tvivl om hvilket de helst ville vælge at lytte til – under tvang naturligvis (jeg ved ikke hvor mange gange, jeg har hørt familie og venner sidestille filmmusik med begravelsesmusik).
Folk har det med at bedømme en filmkomponists evner ud fra hvor mange genkendelige temaer han har skabt, og ud fra sådan en simpel bedømmelse ville John Williams være verdensmester, men hvor mange syngbare hits har Goldsmith på kontoen? Temaet til "Star Trek"-filmene, "Gremlins", "Patton" og en lille håndfuld mere måske? Det er også en af grundene til at Williams er blevet så populær i modsætning til Goldsmith. Og den samme grund til at f.eks. Danny Elfman skal høre på, at han skulle være faldet af på den på det seneste. Men come on, hvis målestokken er at man skal skrive genkendelige melodier, ville Keld Heick jo være en større komponist end Beethoven.
Men filmmusik er mere end genkendelige temaer og melodier, og en blandt mange fascinerende ting ved musikken, er hvordan kompositionerne på mange måder er autobiografiske og afslører noget af personen bag dem. Ligesom en god bog fortæller noget om forfatteren eller hvordan en teenager, der prøver at spille voksen på et forum, bliver afsløret pga. et overforbrug af "!!!!!!!!!!!!!!!!". Hvis man har set Williams og Goldsmith blive interviewet er det også nogenlunde de samme træk som man kan finde de deres filmmusik der dukker frem. Williams er altid venlig, udadvendt og artikuleret, hvor Goldsmith næsten altid var sky og vanskelig at komme ind på og altid var parat til at flygte ud af lokalet.
Personligt var John Williams' musik min indgang til filmmusikken, og det tog mange år før jeg for alvor "forstod" Goldsmiths lettere utilnærmelige musik (som er meget af det fra 60'erne og 70'erne). Jeg vil ikke sige den ene er bedre end den anden fordi de netop er forskellige, men Goldsmiths musik, med dens energiske rå stil, er alligevel mere tiltalende end Williams nydelige fornøjeligheder.
#65 filmz-Bruce 18 år siden
#66 BN 18 år siden
Ennio Morricone var bedste i gamle dage, fra tresserne og frem til slutfirserne. Hans Zimmer har lavet geniale ting til "Regarding Henry", "Rainman" og "Gladiator", men ellers synes jeg, at kvaliteten af hans musik - for min smag - er for svingende. John Williams er en mester, men jeg synes, hans musik hænger uløseligt sammen med billederne, med filmene. DET bærer for det meste stærkt præg af at være UNDERLÆGNINSMUSIK, med meget få undtagelser f.eks. et par medlodier fra "Star Wars"-serien og "Schindler's List"
Jeg har valgt JOHN BARRY, fordi hans musik i højere grad end andre filmkomponisters gør sig godt UDENFOR filmene, og faktisk har decideret ørehænger-kvaliteter, gennem tiden har nogle af hans melodier endda hittet stort.
#67 gravity 18 år siden
og hvor er Jerry goldsmith, hvad ville verden være ude temaet til "Star trek" bl.a.
#68 El vez 18 år siden
#69 mimic 18 år siden
#70 Silver666 18 år siden
John Williams er jo ikke at gå forkert af Star Wars
/Indiana Jones / Superman .
Syntes også Bill Conti er formidabel med hans musik fra Rocky & Karate Kid.
Men en der fornylig slog benene væk under mig var Mark Isham med han score til den utrolige gode og tankevækkende Crash. Hvilken medrivende toner.