36%
  • Terminator 2: Dommedag
    31%
  • Aliens: Det endelige opgør
    14%
  • Titanic
    7%
  • Dybet
    6%
  • The Terminator
    4%
  • Livsfarlig løgn
    1%
  • Piranha 2: The Spawning
    1%

Stemmer i alt: 2551

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#81 Twister 14 år siden

riqon (76) skrev:
Lodret uenig. T2 har langt mere sjæl og dybde end den første (ellers udmærkede) film. Sarah Connor har udviklet sig og er blevet en langt mere interessant karakter i hendes neurotiske besættelse af fremtidens onder. Der er en bedre dynamik mellem karaktererne, idet Arnold har skiftet side (et herligt twist på konceptet), og idet det anstrengte "sindssyg mor-oprørsk søn" forhold kommer ind i billedet. Historien er også blevet løftet væsentligt; hvor det i den første film udelukkende drejede sig om at overleve dræberrobotten så vidt muligt, så påtager gruppen sig i 2'eren en langt større opgave, nemlig at forhindre Dommedag. Disse tilføjelser og ændringer fungerer fantastisk.

Man kunne have frygtet, at han i hans forsøg på at lave en sequel havde fyldt for meget på og skabt et usammenhængende rod (som f.eks. Raimi gjorde i Spider-Man 3), men Terminator 2 indeholder lige netop, hvad den skal, for at tage historien i den første film et skridt videre. Det er altså decideret misvisende at kategorisere filmen som en "gentagelse", når Cameron netop fik videreudviklet konceptet så elegant.

Kunne ikke have sagt det bedre selv. fuldstændig enig.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#82 Twister 14 år siden

the_paki_don (73) skrev:
Der er en masse folk, der gerne vil sige, at de har set, alt det der er i Avatar andre steder, men jeg får sjældent eksempler givet. Jeg vil indrømme, at jeg selv har sagt, at historien er genkendelig, men min holdning baserer jeg på, at jeg har en genkendelsesfornemmelse, når jeg ser filmen.

Forstår ikke at du sjældent får eksempler givet. Man skal ikke søge ret længe på dette forum for at finde gode eksempler på Avatars Uorginale historie...

Mit største problem med Avatar er at den synes at putte Special-effects før plot og karakter-development. Hvis man eksempelvis ser på T2. Her er der tale om en film hvor der også bliver brugt blændende effekter. Men disse overskygger aldrig den fokus der er på de spændende karakterer og den fantastiske historie. I Avatar er det fuldstændig omvendt, efter min mening.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#83 Riqon 14 år siden

#77-79 -

Det kunne være, man skulle sætte ord på konsensus lidt oftere. Det føltes godt :P
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#84 Antlion 14 år siden

#82:

Karakterudvikling ud fra et narrativ er da banalitet af højeste grad? Har filmkunsten virkelig ikke mere at byde på end det? :)
Gravatar

#85 Twister 14 år siden

Antlion (84) skrev:
#82:

Karakterudvikling ud fra et narrativ er da banalitet af højeste grad? Har filmkunsten virkelig ikke mere at byde på end det? :)

God karakterudvikling er da overhovedet ikke "banalt". Hvis det var det, ville der ikke eksistere talrige film som er decideret ringe på dette punkt ;P IMO, er det netop en af filmkunstens story dyder at kunne konstruere interessante karakterer via de levende billeder. Det er noget alle film opererer med ja, men det er ikke nogen nem opgave at lave gode karakterer. Så jeg vil da mene det er yderst væsentligt at se på. Eller hvad?

Jake Sully er f.eks. en noget "tom" karakter. Hvorimod Sarah Connor er en meget interessant karakter, efter min mening. At lave en god karakter er ikke en nem opgave hvilket der er mange film (deriblandt Avatar, imo) der gang på gang beviser.

Gravatar

#86 Antlion 14 år siden

Mit pointe var, at nogle vurderer en hvilken som helts film ud fra om karakterudviklingen er interessant. Hvad med alle de film som nødvendigvis ikke opererer ud fra et narrativ, eller som slet ikke har et plot? Skal de kritiseres for at have uinteressante karakterer pga. de ikke følger de uskrevne love om filmmageri?

Min kommentar har dog ikke noget med "Avatar" og Cameron at gøre, så det var måske lidt malplaceret at skrive det her, og til dig i det hele taget. :)

Jeg er enig i, at Jake Sully er en tom karakter. Ligesom de fleste andre aspekter i "Avatar".
Gravatar

#87 BN 14 år siden

Antlion (86) skrev:
Jeg er enig i, at Jake Sully er en tom karakter.

Det er - efter hvad jeg har forstået - også meningen. Han bliver lanceret som en uuddannet person og som en der med hensyn til evner har stået i skyggen af sin bror. Han er en godmodig, lidt enfoldig fyr, men finder en identitet og et klart personligt og selvstændigt standpunkt gennem livet hos na'vierne. Indtil da har han bare været vant til at gøre som andre bad ham om, ja, han har været den perfekte, næsten viljeløse soldat.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#88 Twister 14 år siden

Antlion (86) skrev:
Mit pointe var, at nogle vurderer en hvilken som helts film ud fra om karakterudviklingen er interessant. Hvad med alle de film som nødvendigvis ikke opererer ud fra et narrativ, eller som slet ikke har et plot? Skal de kritiseres for at have uinteressante karakterer pga. de ikke følger de uskrevne love om filmmageri?

Min kommentar har dog ikke noget med "Avatar" og Cameron at gøre, så det var måske lidt malplaceret at skrive det her, og til dig i det hele taget. :)

Jeg er enig i, at Jake Sully er en tom karakter. Ligesom de fleste andre aspekter i "Avatar".

Jeg er egentlig 100% enig med dig :P men (som du også selv er lidt inde på i slutningen af din post) drejede mit indlæg sig om Avatar kontra T2 og hvis man ser på disse film er character-development et oplagt aspekt at se nærmere på nettop fordi disse film fortæller "klassiske" historier som fungerer i en Narrativ struktur.

Film der ikke opererer ud fra et narrativ skal selvfølgelig ses fra et andet perspektiv hvor man ligger vægten på andre elementer. Mit indlæg var ikke rettet mod "filmmediet i det hele taget" men kun T2 kontra avatar. :)
Gravatar

#89 Twister 14 år siden

bn (87) skrev:
Det er - efter hvad jeg har forstået - også meningen. Han bliver lanceret som en uuddannet person og som en der med hensyn til evner har stået i skyggen af sin bror. Han er en godmodig, lidt enfoldig fyr, men finder en identitet og et klart personligt og selvstændigt standpunkt gennem livet hos na'vierne. Indtil da har han bare været vant til at gøre som andre bad ham om, ja, han har været den perfekte, næsten viljeløse soldat.

Igen synes jeg stadig ikke Jake Sully fungerer optimalt. Du skriver selv at det er intentionen at han skal udvikle/finde sin identitet igennem livet med Na'vierne. Jeg synes ikke at Sully fremstår ret meget anderledes efter sit møde med Na'vierne (bortset fra at han har skiftet side). Han karakter er simpelthen for kedelig. Men igen, smag og behag. Det er blot min mening :).
Gravatar

#90 BN 14 år siden

Twister (89) skrev:
Igen synes jeg stadig ikke Jake Sully fungerer optimalt. Du skriver selv at det er intentionen at han skal udvikle/finde sin identitet igennem livet med Na'vierne. Jeg synes ikke at Sully fremstår ret meget anderledes efter sit møde med Na'vierne (bortset fra at han har skiftet side). Han karakter er simpelthen for kedelig. Men igen, smag og behag. Det er blot min mening :).

I dit oprindelige indlæg sammenlignede du Jake Sully med Sarah Connor, og ingen tvivl om, at sidstnævnte er en langt mere spændende og nuanceret karakter end førstnævnte. 'Avatar' blegner indholdsmæssigt og (i særdeleshed) med hensyn til karaktertegning i forhold til 'Terminator 2'.

Min pointe er blot, at det ER meningen, at Jake Sully skal fremstå som en lidt personlighedsløs herre, hvis retfærdighedssans vækkes/provokeres gennem det han ser og oplever på Pandora, og som får en identitet
som en slags frelser for Na'vierne og som Neytiri's mand. Og det simple liv i naturen tiltaler ham også, fordi han selv er en simpel natur.

Jeg mener heller ikke, han udvikler sig særlig meget - nej, som JEG ser det, finder han bare et liv og et element, der passer til ham. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: