-
Qui Gon Jin og Obi Wan vs. Darth Maul (Den usynlige fjende)20%
-
Anakin vs. Obi Wan (Sith-fyrsternes hævn)16%
-
Luke Skywalker vs. Darth Vader (Jedi-ridderen vender tilbage)15%
-
Luke Skywalker vs. Darth Vader (Imperiet slår igen)14%
-
Yoda vs. Darth Sidious (Sith-fyrsternes hævn)10%
-
Anakin, Obi Wan og Yoda vs. Count Dokuu (Klonernes angreb)7%
-
Jeg kan ikke lide Star Wars5%
-
Obi Wan vs. Darth Vader (Stjernekrigen)5%
-
Ved ikke4%
-
Obi Wan vs. General Grievous (Sith-fyrsternes hævn)3%
Stemmer i alt: 2729
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#51 Business Monkey 12 år siden
Jeg så flere folk referere nedladende til sværdkampen i Episode I med ordene ballet og dans, noget der har en teknisk værdi, ligesom mange andre aspekter af filmproduktionen.
Dog er tendensen, at disse skubbes væk til fordel for den (dominerende rund om i den vestlige verden i over 2000 år) Aristoteliske fortælling, det karakterdrevne narrativ, og så blev jeg simpelt hen nødt til at spørge ind til den vante forestilling der nu måtte være om tekniske aspekter ift. film.
Som du skriver til sidst, og som jeg er helt enig i, er at helheden tæller mest, men at dette ikke nødvendigvis skal vurderes på baggrund af en fastforankret hierarkisering, hvor teknik altid må overgås af narrativ, for i en ekstrem ender man der hvor film blot fortæller en noget og ikke behøver at udtrykke det teknisk igennem alle de utallige, komplekse aspekter enhver film har, endda i selve narrativet. Ser alt for ofte argumenter omkring film hvor folk forsvarer eksempelvist Episode IIIs dårlige karakterskildring med at der klart bliver udtrykt at Anakin er ond, men jeg oplever det slet ikke, da mange andre tekniske aspekter ikke udtrykker karakteren særligt godt.
Jeg kan anbefale RedLetterMedias Episode III anmeldelse, kapitel 13 'The Language of Cinema' for at illustrere den pointe, da den sammenligner med Episode Vs karakterskildring.
Anyhoo, jeg er nok for pedantisk, hvad sådanne ting angår, for vi er nok ret enige, jeg blev bare ramt af, at en teknisk disciplin som ballet og dans blev brugt så nedladende her.
Hvilket også var mit udgangspunkt for at påpege at afstemningen handlede om sværdkampe som jeg forstod som i eget kontekst og ikke i deres films kontekst. Men nok om det. :D
#52 Hr. Nielsen 12 år siden
P.S. Men jeg må også tage på mig, at det er min egen skyld at du måske har overtolket det med vild med dans, da det ikke var selve dansen jeg faktisk tænkte på (du har selvfølgelig kædet min kommentar sammen med dem der nedladende kaldte den en ballet). Jeg er nemlig netop IKKE generet af, at en god duel, også kan være en gang flot koreograferet actionballet. Jeg ville være et fjols at mene dette, når jeg netop har siddet igennem utallige karatefilm, for at nyde netop dette aspekt:)
#53 Slettet Bruger [1421545686] 12 år siden
#54 Highland Park 12 år siden
#55 Business Monkey 12 år siden
Hehe. Tak i lige måde for at pointere vigtigheden af helheden!
Har ikke ment præcist dig i det jeg har skrevet, men for mig er film 'billeder og lyd i bevægelse', hvilket ikke gør enhver given film til noget som skal ses ud fra et narrativt synspunkt. Vi er blot vant til at ophøje historien fordi den er så dominerende i vores kultur. (Pedantisk af mig at tage sådan noget op, men er nok selv frustreret idet jeg sidder og skriver en opgave i filmteori netop nu... :D )
Når 'bedste sværdkamp' 'trumfes' af bedste narrativ blev jeg blot lidt provokeret, og det sammen med at ballet og dans blev set ned på var bare lige lidt for meget. Så måtte jeg spørge lidt ind til det.
#56 Business Monkey 12 år siden
Nu bliver det lidt fluekneppende, men nej, jeg ser det i den kontekst afstemningen opstiller: 'Bedste lyssværdskamp i Star Wars'.
Lyssværdkampen er så bare som den ene scene, isoleret fra hele filmens kontekst og dermed også fra de andre scener der ofte krydsklippes imellem. Så når jeg synes lyssværdskampen i Episode I mellem Obi-Wan, Qui-Gon og Darth Maul er bedst, så er det selvfølgelig uden at forholde mig til resten af filmens kontekst og det faktum at der krydsklippes til den forfærdelige scene med Anakin i rummet, Amigdalas småkampe i Theed og Gunganernes slag uden for Theed.
Svar nok? :D
#57 Richard Burton 12 år siden
#58 Richard Burton 12 år siden
Den er fantastisk den film. Og så er den faktisk mere end 2 timer lang og ikke et sekund for meget. Formidabel sværdscene i den park :) At tænke sig, at jeg boede ved siden af parken her i sommers og gik igennem uden at tænke over den scene :(
#59 Highland Park 12 år siden
Jo tak, det var svar nok. Jeg tror bare ikke på, at kampscenen kan isoleres fra filmens kontekst, da denne afspejles i selve opgørets orkestrering (ikke mindst maestro Williams').
#60 Business Monkey 12 år siden