• Alien
    39%
  • Jurassic Park
    14%
  • Dødens gab
    5%
  • The Thing (1982)
    5%
  • Pans Labyrint
    5%
  • Pacific Rim
    5%
  • Cloverfield
    5%
  • 28 Days Later
    3%
  • World War Z
    3%
  • Gremlins
    2%
  • Anden film
    2%
  • Super 8
    2%
  • A Nightmare on Elm Street (1984)
    2%
  • Reptilicus
    1%
  • Gojira (1954)
    1%
  • Troldjægeren
    1%
  • King Kong (2005)
    1%
  • Dawn of the Dead (1978)
    1%
  • Nosferatu (1922)
    1%
  • King Kong (1933)
    1%
  • Frankenstein (1931)
    0%
  • Night of the Living Dead (1968)
    0%
  • The Host (2006)
    0%

Stemmer i alt: 1859

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 Lord Beef Jerky 10 år siden

Hov, men hvad med Jaws? Er det et monster, eller bare en stor haj? Det er vel bare et spørgsmål om tid, før en haj dukker op i samme størrelse i virkelighedens verden.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#22 X&O 10 år siden

Sophies Choice... stemte blankt.
Gravatar

#23 Riqon 10 år siden

Jeg synes også vampyrer og zombier burde klassificeres i kategorier for sig selv. Det er jo underligt, når "28 Days Later" er med på listen, men "The Fly" ikke er. Jeg stemte dog uanset på "Alien".
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#24 moulder666 10 år siden

Lord Beef Jerky (21) skrev:
Hov, men hvad med Jaws? Er det et monster, eller bare en stor haj? Det er vel bare et spørgsmål om tid, før en haj dukker op i samme størrelse i virkelighedens verden.

Ifølge min personlige definition er Jaws heller ikke et monster - bare en ganske stor haj! Jeg stemte Alien, men ved nærmere eftertanke hælder jeg egentlig mere til Predator. Et rumrejsende væsen, der besøger forskellige tilbagestående planeter for at slå de lokale væsener ihjel og tage deres legemsdele som trofæer? Det bliver da vist ikke vildere! :-)

Hov - og først nu så jeg, at der stod "monsterfilm" og ikke bare "monster". Så må jeg sgu blive ved Alien!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#25 [ikke godkendt bruger] 10 år siden

[Denne bruger afventer at blive godkendt til at deltage i diskussionen.]
"I love the smell of napalm in the morning..."
Gravatar

#26 danschier.dk 10 år siden

Stemte på Alien, før jeg opdagede den her også var på listen:

Gravatar

#27 Åkepool 10 år siden

Anden film:

Aliens.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#28 Quantom 10 år siden

Vanvittig ringe afstemning.

Man kan slet ikke sammenligne night of the living dead og Jurrasic Park...
Gravatar

#29 Sweetiebellefan 10 år siden

Troldjægeren og Cloverfield skulle have flere stemmer.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#30 Thomsen 10 år siden

Der ser ud til at være en del forvirring om, hvad et monster egentligt er, og hvad monsterfilm er for en størrelse.

Fra en faglig synsvinkel, så er (fiktions-)monsteret alt det, der afviger fra det normale, og som udgør en (potentiel) trussel.

Det betyder, at zombier, vampyrer, aliens m.fl. allesammen er monstre. M.a.o. er "monster" en hovedkategori, en fællesnævner, mens zombier m.fl. er underkategorier af monstre.

Mathias Clasen behandler netop zombier og vampyrer i sit lille, anbefalelsesværdige hæfte "Monstre" fra Aarhus Universitetsforlag, 2012. Han definerer monsteret som "et unaturligt, farligt væsen".

Clasen bakkes op i det autoritative 33-bindsværk "Ordbog over det danske sprog" (ODS), hvor monsteret (eller det afledte "monstrum") defineres som "uhyre; vanskabning; især: dyr ell. dyrelignende væsen, der ved størrelse, hæsligt ydre indgyder skræk; ofte om overtroens fantasifostre (drager, onde aander olgn.)."

ODS oplyser desuden, at det kan bruges i overført forstand om et "menneske, der afviger fra det normale; spec., dels (nu sj.) om individ, der er blottet for menneskelige følelser: umenneske".

Noël Carroll har skrevet ret udførligt om, hvilke elementer der typisk skal til for at skabe et monster i fiktion. Nogle af de mest typiske strategier er at kombinere flere modsætningsfyldte kategorier i samme krop, fx kategorier som levende/ død (zombier, vampyrer m.m.), menneske/ dyr, eller at kroppen er ukomplet eller formløs (som fx "The Blob").

Andre strategier er forstørrelsen, som aben i King Kong eller edderkoppen i Tarantula, forøgelsen, hvor almindelige dyr bliver til "monstre", fordi de angriber i sværme, eller at udstyre noget "almindeligt" med en fantastisk evne.

Skriv ny kommentar: