• Alien
    39%
  • Jurassic Park
    14%
  • Dødens gab
    5%
  • The Thing (1982)
    5%
  • Pans Labyrint
    5%
  • Pacific Rim
    5%
  • Cloverfield
    5%
  • 28 Days Later
    3%
  • World War Z
    3%
  • Gremlins
    2%
  • Anden film
    2%
  • Super 8
    2%
  • A Nightmare on Elm Street (1984)
    2%
  • Reptilicus
    1%
  • Gojira (1954)
    1%
  • Troldjægeren
    1%
  • King Kong (2005)
    1%
  • Dawn of the Dead (1978)
    1%
  • Nosferatu (1922)
    1%
  • King Kong (1933)
    1%
  • Frankenstein (1931)
    0%
  • Night of the Living Dead (1968)
    0%
  • The Host (2006)
    0%

Stemmer i alt: 1859

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 BN 10 år siden

Thomsen (30) skrev:
almindelige dyr bliver til "monstre", fordi de angriber i sværme

... hvilket minder mig om, at min stemme faktisk bør gå til:

Anden film: Hitchcocks 'The Birds'
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#32 Thomsen 10 år siden

Noël Carrolls sidste strategi, om at udstyre det almindelige med fantastiske evner, er en af de mulige forklaringer, hvorfor hajen i Dødens gab ofte opfattes som et monster.

Den er dels usædvanligt stor, selvom man måske kan argumentere for, at den stadigvæk ligger indenfor det teoretisk mulige. Men hajen er også udstyret med en unaturlig intelligens og muligvis endda hævnlyst. For i modsætning til virkelige hajer er den ikke blot en opportunist, der går efter det, den kan få fat i. Nej, den gør kampen til noget direkte personligt, den går målrettet efter hovedpersonerne - især i filmens sidste del, hvor den jager dem og aktivt forsøger at nedbryde skroget på deres båd for at få fat på dem.

En anden forklaring på, at mange opfatter "Dødens gab" som en monsterfilm, er, at den overholder den klassiske formel for genren.

Carroll har i sin bog "The Philosophy of Horror" beskrevet, hvordan monsterfilmen typisk er opbygget af elementerne "onset" (de første tegn på monsterets tilstedeværelse), "discovery" (opdagelsen af, hvad der gemmer sig bag hændelserne), "confirmation" (hovedpersonen overbeviser omgivelserne, myndighederne e.l. om truslen) og "endeligt confrontation" (hovedpersonen konfronterer og udsletter monsteret og genopretter freden). "Dødens gab" følger elementerne til punkt og prikke.
Gravatar

#33 rammy 10 år siden

Jeg forstår ikke en bjælde af den her afstemning - World War Z, Pans Labyrint, Nosferatu (1922), Night of the Living Dead (1968), A Nightmare on Elm Street (1984), Gremlins, Frankenstein (1931), Dødens gab, Dawn of the Dead (1978), Alien og 28 Days Later har da aldrig nogensinde været monster-film???

Det kan I sgu gøre bedre Filmz!
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
Gravatar

#34 Moog 10 år siden

#33 Hvad snakker du om, alle de film du nævner undtaget Dødens gab har monstre i dem?
en af dem er endda kendt som Frankensteins monster...

Selv dødens gab, kan faktisk smutte med under definitionen hvis det skal være helt rigtig

http://www.merriam-webster.com/dictionary/monster
"something that is extremely or unusually large"

http://dictionary.reference.com/browse/monster
"any animal or human grotesquely deviating from the normal shape, behavior, or character."

Det kan du sgu gøre bedre Rammy!
Gravatar

#35 rammy 10 år siden

#34: Det er vel et spørgsmål om definitionen på en monster-film. Når jeg høre ordet monster-film, så tænker jeg automatisk på film som Godzilla - går også ud fra at det er premieren på den nye film der ligger til grund for afstemningen. Eller film som King Kong, Troldjægeren eller Cloverfield. Film hvor vi har et eller flere kæmpe monstre der smadre alt de kommer i nærheden af.

I afstemningen skulle man i min optik hellere ha' haft titler som Them! (1954), Humanoids From the Deep (1980), Q the Winged Serpent (1982), The Host (2006), The Blob (1988), Big Ass Spider (2013) og Grabbers (2012) med.
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
Gravatar

#36 Thomsen 10 år siden

rammy (35) skrev:
#34: Det er vel et spørgsmål om definitionen på en monster-film. Når jeg høre ordet monster-film, så tænker jeg automatisk på film som Godzilla - går også ud fra at det er premieren på den nye film der ligger til grund for afstemningen. Eller film som King Kong, Troldjægeren eller Cloverfield. Film hvor vi har et eller flere kæmpe monstre der smadre alt de kommer i nærheden af.

Men Filmz skal vel ikke stå til regnskab for at overholde din specifikke definition på monsterfilm eller ej?

Jeg er for så vidt enig i din og Lord Beef Jerkys definition. Problemet er bare, at vi ikke rigtig har nogen stor tradition for at bruge begrebet "monsterfilm" herhjemme, så definitionen er temmelig åben på dansk.

Ret beset er "monsterfilm" jo egentligt blot film med monstre i dem, hvilket gælder for alle de ovennævnte titler (jf. ordbogsdefinitionen på et monster).

Selv tænker jeg også mest på 50'ernes "creature features" eller de japanske "daikaiju eiga" (=film med store monstre), når jeg hører ordet "monsterfilm". Men det skyldes nok,at jeg mest læser engelsksproget litteratur om genren. På dansk er begrebet ikke særligt udbredt.
Gravatar

#37 rammy 10 år siden

Ja, du har nok ret - jeg "lider" selv af samme syndrom. Jeg syntes bare at det var en lidt misforstået afstemning der kunne ha' været meget mere interessant med de andre titler...
Gravatar

#38 Riqon 10 år siden

The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#39 Jach 10 år siden

Lord Beef Jerky (21) skrev:
Hov, men hvad med Jaws? Er det et monster, eller bare en stor haj? Det er vel bare et spørgsmål om tid, før en haj dukker op i samme størrelse i virkelighedens verden.

Hmm har jo set den et par gange gennem tiden. Men er i tvivl om at den skulle forestille at være større eller bare klogere...
"Game over man, game over"
"Stop screwing around"
-Hudson from ALIENS
Gravatar

#40 Thomsen 10 år siden

Min stemme afhænger lidt af, hvordan man forstår ordet "monsterfilm".

Hvis vi skal forstå det (som der bliver lagt på til) i en bred forstand som "film med monstre", så ryger min stemme til Alien. For mig er det en af de bedste film med et af de bedste filmmonstre nogensinde, og så løftes den B-filmsagtige historie op til et højere niveau pga. den fremragende instruktion og scenografi.

Frankenstein (1931) ville nok være nummer to, alene pga. de fremragende maskeringseffekter, der for altid har hamret sig ind hovedet på os som selve billedet på, hvordan Frankensteins monster ser ud - uanset hvor mange andre, der så end forsøger at filmatisere historien.

Hvis vi derimod skal forstå ordet i en mere "konservativ" forstand, så vil jeg nok pege på den originale King Kong (1933). I mine øjne er det stadigvæk en underholdende film og en forbandet flot bedrift. Gojira (1954) kommer ind på en flot andenplads.

Skriv ny kommentar: