-
Star Trek (2009)49%
-
Jeg har ikke set nogen af dem25%
-
Star Trek: First Contact10%
-
Star Trek II: The Wrath of Khan5%
-
Star Trek IV: The Voyage Home2%
-
Star Trek: The Motion Picture2%
-
Star Trek: Generations2%
-
Star Trek: Nemesis2%
-
Star Trek VI: The Undiscovered Country1%
-
Star Trek: Insurrection1%
-
Star Trek V: The Final Frontier0%
-
Star Trek III: The Search for Spock0%
Stemmer i alt: 1889
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#41 Business Monkey 11 år siden
Sætter blot filmene i det perspektiv, der hedder, at størstedelen af dem ikke er særligt vellykkede. :D
#42 Riqon 11 år siden
#43 Business Monkey 11 år siden
Ja, det er jo altid et spørgsmål om målestok, men netop fordi rebotten, og First Contact er de eneste, der formår at levere et solidt nok plot og pace, men ikke er suverænt dybe (som serierne stræber imod og kan siges at være Star Treks natur) så peger det netop på hele spillefilmsmængden som 'dårlige', og derfor er det mere relevant at tale om 'mindst dårlige' frem for 'bedste'. :D
Gosh darn'it, hvis bare en af filmene kunne ramme den dybde og intensitet de ramte i afslutningen af DS9. (Ved godt det er usammenligneligt, når serien brugte noget a la 10 afsnit på hver 45 min på at fortælle den historie...)
#44 Hr. Nielsen 11 år siden
#45 Riqon 11 år siden
For nu at forstå dine kriterier for, hvad der gør en god Star Trek-film lidt bedre: Hvad mener du mere præcist, når du siger "dybde"? (Jeg har ikke set DS9 til ende.)
#46 Kisbye 11 år siden
Er det du forstår med "dybde"?
I så fald kan jeg ikke forstå hvorfor du finder rebotten så god? Den minder da mest om en klassisk action-scifi film, som ser lidt for pæn ud. Personerne ligner nærmest noget fra et glansbilledealbum.
#47 soif 11 år siden
www.frontier-film.dk
#48 Business Monkey 11 år siden
Dybde er for mig i Star Trek netop nogle filosofiske og nogle gange etiske (er ikke så fascineret af normativitet) spørgsmål set i en spændende, original kontekst idet det er set gennem de elementer som science fiction (ikke science fantasy) kan tilbyde.
Når jeg så mener Star Trek fra 2009 er god, så er det fordi, der i dens produktion blev taget nogle KLARE valg, hvor de tydeligt gik ind i en "typisk", sci-fi spillefilmsgenre.
De fleste andre Star Trek film blev i mine øjne produceret forkert, da de prøvede at bibeholde FÅ elementer af typisk Star Trek dybde, men de gik alligevel tabt i nogle spillefilmsproduktioner, der dog ikke turde skrive filmens plot ind i mere konventionelle spillefilmsnormer. Altså ender vi med en masse film, der hverken trækker på de fede dybe ting fra serierne, og heller ikke får benyttet spillefilmskonventionerne særligt godt. Med andre ord nogle langtrukne, overfladiske, to timer lange serieafsnit, og ikke nogle fede film.
DS9 synes jeg bliver rigtig spændende senere ind i serien (omkring sæson 3-4) men den måde de får afrundet de to sidste sæsoner af ift. det overordnede plot for serien, er intet mindre end genialt.
Mest af alt synes jeg dog DS9 sammenlignet med de andre Star Trek serier, var utrolig modig til at udfordre en masse, stadigt i dag, aktuelle problemstillinger. Dette skyldes nok mest pga. seriens producer Ira Behr, der vitterligt ville hive nogle relevante problemstillinger ind i serien, men samtidigt ikke glemte at serien var Sci-Fi. Han var ikke bange for at få sine hænder beskidte og der brugte han sine Sci-Fi virkemidler rigtig godt til at vise almenmenneskelige problemstillinger. Det er måske pga. hans iver og søgen efter at nedbryde grænser, (the final frontier, lol), at Rick Berman ikke havde ham med i den efterfølgende Voyager serie, der nok må siges at være ret slap til sammenligning.
Begynder at ramble lidt for meget, men håber det jeg skriver giver mening.
#49 Slettet Bruger [427426318] 11 år siden
Jeg er fx. stor fan af den første Star Trek-film, men den er jo ofte blevet udråbt som kedelig og den har da nogle ret interessante emner. :)
#50 Riqon 11 år siden
Jo da, synes det giver mening, især det med at de ikke får udnyttet spillefilmskonventionerne særlig godt og af og til føltes for lange. Men jeg ved ikke, om jeg er enig med dig i, at de ikke er dybe og at de fralægger sig de filosofiske (oftest eksistentialistiske) temaer, man også kender fra serien. I går så jeg "Star Trek: Generations", og her var plottet tydeligvis formet omkring filosofiske størrelser som tid, dødelighed og eksistens. Så vidt jeg erindrer var den første film i serien om vores oprindelse. Til sammenligning er den rebootede Star Trek jo netop overfladisk, som #46 er inde på.