-
Bjergkøbing Grand Prix39%
-
The Nightmare Before Christmas27%
-
Jeg bryder mig ikke om stop motion-film8%
-
Walter & Trofast - det store grøntsagskup7%
-
Flugten fra hønsegården5%
-
Corpse Bride5%
-
Fantastic Mr. Fox4%
-
Coraline3%
-
Anden film1%
-
Jimmy og den store fersken0%
Stemmer i alt: 2729
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#41 palooka 13 år siden
#42 Samain 13 år siden
Big Fish en af Burtons dårligste film? Planet of the Apes anyone? Hele fortælling i Big fish er da fantastisk, er ret glad for den film.
#43 Collateral 13 år siden
#44 Silver666 13 år siden
#45 JannikAnd 13 år siden
#46 Highland Park 13 år siden
"Alice" findes både med engelsk og tjekkisk dub, og eftersom den blev finansieret af Channel 4, er begge lydspor lige "originale". Det tjekkiske skulle dog klart være at foretrække, fordi det engelske dub er dårligt synkroniseret.
Alice fortæller selv historien (i datid), og det ledsages konsekvent af nærbilleder af hendes mund, når hun f.eks. siger "... sagde kaninen". Mange finder det enerverende, men jeg synes, at det er et glimrende fortællegreb, der fremhæver flertydigheden og samtidig kan ses som en kommentar på Švankmajers egen situation i hjemlandet, hvor han på daværende tidspunkt var en bandlyst filmskaber. Hos Channel 4 investerede man i projektet velvidende om, at filmen muligvis aldrig ville blive til noget, og at selv hvis den blev færdig, kunne det vise sig at være umuligt at få den ud af Tjekkoslovakiet.
#47 JannikAnd 13 år siden
#48 Highland Park 13 år siden
Med udgangspunkt i de spillefilm jeg har set, er Švankmajers styrke klart inden for kortfilmsformatet, men som spillefilmsdebut "Alice" er overordentlig vellykket.
Jeg kan i øvrigt varmt anbefale brødrene Stephen og Timothy Quays værker, som findes i en fin, men ikke komplet, udgivelse fra BFI:
http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDreviews26/Quay_b...
#49 Norrah 13 år siden
Planet of the Apes kan du ikke rigtig hænge af på Burton.
Han havde jo på ingen måde kreativ kontrol over den film.
Enig det var en dårlig film, men mener ikke ligefrem det var en "Burton".
Jeg er mere over i "9" hvis vi skal vælge en film af hans som var dårlige..
Den film sagde mig absoult intet, og den manglede også alt Burton ligesom Planet of the Apes.
Meen, den var hans fulde ansvar.
#50 JannikAnd 13 år siden