• Bjergkøbing Grand Prix
    39%
  • The Nightmare Before Christmas
    27%
  • Jeg bryder mig ikke om stop motion-film
    8%
  • Walter & Trofast - det store grøntsagskup
    7%
  • Flugten fra hønsegården
    5%
  • Corpse Bride
    5%
  • Fantastic Mr. Fox
    4%
  • Coraline
    3%
  • Anden film
    1%
  • Jimmy og den store fersken
    0%

Stemmer i alt: 2729

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#41 palooka 13 år siden

Jeg har været lige imponeret af Coraline og Mary and Max. Stemmen faldte derfor ganske let på Coraline.
Gravatar

#42 Samain 13 år siden

Bjergkøbing Grand Prix uden tvivl.

Big Fish en af Burtons dårligste film? Planet of the Apes anyone? Hele fortælling i Big fish er da fantastisk, er ret glad for den film.
Gravatar

#43 Collateral 13 år siden

#42: Har det lige sådan. Har dog ikke set "Planet of the Apes". Men med hensyn til "Big Fish" er jeg enig.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#44 Silver666 13 år siden

Ericmase (5) skrev:
Bjergkøbing Grand Prix og The Nightmare Before Christmas
Enig
Gravatar

#45 JannikAnd 13 år siden

Apropos Jan Švankmajer... Er der nogen, der har set "Alice"? Den udgives på BD om en måneds tid.
Gravatar

#46 Highland Park 13 år siden

#45: Ja, jeg så den for et halvt års tid siden, og den er (naturligvis) meget fascinerende og fuld af sprudlende, klassiske Švankmajer-gale påfund. F.eks. er kaninen til at begynde med udstoppet og udstillet i en montre, men i Alices påsyn løsriver den sig fra søm og glas, syr et par åbne sår sammen, hvorfra det vælter ud med savsmuld, som den resten af fortællingen kæmper med at holde indenbords (og flere gange gør ophold for nok en gang at guffe i sig).

"Alice" findes både med engelsk og tjekkisk dub, og eftersom den blev finansieret af Channel 4, er begge lydspor lige "originale". Det tjekkiske skulle dog klart være at foretrække, fordi det engelske dub er dårligt synkroniseret.

Alice fortæller selv historien (i datid), og det ledsages konsekvent af nærbilleder af hendes mund, når hun f.eks. siger "... sagde kaninen". Mange finder det enerverende, men jeg synes, at det er et glimrende fortællegreb, der fremhæver flertydigheden og samtidig kan ses som en kommentar på Švankmajers egen situation i hjemlandet, hvor han på daværende tidspunkt var en bandlyst filmskaber. Hos Channel 4 investerede man i projektet velvidende om, at filmen muligvis aldrig ville blive til noget, og at selv hvis den blev færdig, kunne det vise sig at være umuligt at få den ud af Tjekkoslovakiet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#47 JannikAnd 13 år siden

#46 - Tusind tak for den flotte gennemgang. Jeg har ikke selv set den, så den napper jeg på BD.
Gravatar

#48 Highland Park 13 år siden

Jeg tør (næsten) godt garantere, at du ikke bliver skuffet. :)

Med udgangspunkt i de spillefilm jeg har set, er Švankmajers styrke klart inden for kortfilmsformatet, men som spillefilmsdebut "Alice" er overordentlig vellykket.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale brødrene Stephen og Timothy Quays værker, som findes i en fin, men ikke komplet, udgivelse fra BFI:
http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDreviews26/Quay_b...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#49 Norrah 13 år siden

Samain skrev:
Big Fish en af Burtons dårligste film? Planet of the Apes anyone? Hele fortælling i Big fish er da fantastisk, er ret glad for den film.

Planet of the Apes kan du ikke rigtig hænge af på Burton.
Han havde jo på ingen måde kreativ kontrol over den film.

Enig det var en dårlig film, men mener ikke ligefrem det var en "Burton".

Jeg er mere over i "9" hvis vi skal vælge en film af hans som var dårlige..
Den film sagde mig absoult intet, og den manglede også alt Burton ligesom Planet of the Apes.
Meen, den var hans fulde ansvar.
Gravatar

#50 JannikAnd 13 år siden

#48 - Takker. Jeg har set alle Švankmajers kortfilm og de fleste fra Quay brødrene, så jeg tvivler også på, at jeg blir skuffet :)

Skriv ny kommentar: