• Jeg er ikke fan, men synes, filmene er ok
    54%
  • Ja, jeg er super-fan!
    28%
  • Nej, jeg hader Harry
    12%
  • Jeg kan kun lide bøgerne
    6%

Stemmer i alt: 3068

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 Petrescu 13 år siden

Jeg kan med god samvittighed stemme "Jeg er ikke fan, men synes, filmene er ok". De to første bøger blev læst, men der stoppede det også, men har da fået interesse nok for universet til at have set filmene 1-6 og skal da også se 7.1 og 7.2. Og har stadig ambitionen i behold om at tygge den sidste bog igennem, bare for at få en slutning på læseriet.

Men jeg kan blive nødt til at flytte kategori da min søn er superfan efter at have hørt Rowling læse op i Odense og for overhovedet at kunne kommunikere med ham, så kræver det et solidt kendskab til Harry Potter.
Suk, det var så meget nemmere da det var Star Wars og fodbold der var hans verdens omdrejningspunkt.
Gravatar

#12 Slettet Bruger [352576367] 13 år siden

Jeg er ikke 'superfan' af filmene, men jeg er det nok mere eller mindre, når det kommer til bøgerne. Jeg var meget skuffet over de to første film, men siden 3'eren har jeg været så tilfreds med filmatiseringerne som jeg nogensinde bliver (udover den pinlige grædescene i nr. 3).

'Originalmediet' er næsten undtagelsesvist bedst i mine øjne, lige meget hvilken mediekonvertering, der er tale om.
Gravatar

#13 filmz-Myrepip 13 år siden

Jeg kan godt lide Emma, nøgen!
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#14 Åkepool 13 år siden

Myrepip (13) skrev:
Jeg kan godt lide Emma, nøgen!


Klaus Pagh?
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#15 MystiskeMox 13 år siden

Jeg har ikke læst bøgerne, men filmene de er ret gode og jeg skal da også ind og se premieren her på torsdag og jeg glæder mig. Det er et ret fedt univers.

Gravatar

#16 nwinther 13 år siden

Jeg er ikke fan. Første gang jeg så traileren til den første, følte jeg det var så fortænkt og kunstigt. Sure, det er fantasy. Men begivenhederne er alene sat op for at imponere - ikke fortælle en egentlig historie.

Eleverne skulle lære, at lave rotter om til vandglas. What? Hvordan kan det tjene noget som helst formål? Harry bliver hentet i en gammel blå bil, der kan flyve. Nej, hvor cute. Men hvorfor? Der er en sortér-hat som bestemmer(?) hvem der skal i hvilken gruppe? Hvorfor deler man dem i grupper, og hvorfor er det op til en hat at bestemme det, hvis ikke det alene er for at gøre HP-universet "fantastisk". Det underlige boldspil som spilles (vist i flere af filmene) virker mildest talt noget underligt og "out-of-place". Hvorfor spiller de, og hvorfor gør man spillet så unødigt kompliceret? Ja, det skulle da lige være for at gøre HP-verdenen fantastisk og anderledes. Hvorfor sidder der voksne troldmænd, som helt åbenlyst har andet at tage sig til, og som kun sporadisk interesserer sig for eleverne, og ser på små børn spille et underligt, og meget publikums-uegnet spil?

Jeg forventer ikke, at fantasy-film er realistiske - men de skal, som alle andre film, følge en vis logik og kontinuitet. Ikke bare være en dynge "fantastiske", tænkte scener eller detaljer, som egentligt ikke betyder noget.

Jeg ved ikke om der er svar på de spørgsmål. Jeg har ikke set filmene - kun små bidder af dem. Men det virker ikke som om det er noget voksne mennesker kan få deres tid til at gå med - og det undrer mig, at så mange voksne mennesker har læst bøgerne - og endda set filmene.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#17 neran 13 år siden

#16

Jeg skal forsøge at fatte mig i korthed. Du siger du ikke har set filmene, andet end trailers og små klip. Men har ud læst bøgerne? Det lyder næppe sådan. Du siger der ingen historie er? Hvis du nu fik set filmene, tror jeg skam nok, du vil ændre den holdning. Hver enkelt film (og bog) har sin helt egen handling og historie, der bliver afsluttet i hver film (og bog). Men den egentlig historie er den, som på mesterligvis forbinder de forskellige bøger (det er ikke nær så mesterligt udført i filmene).

Nå, men videre til næste punkt. Undervisningen. Nu er det jo sådan, at både filmene og bøgerne omhandler en dreng, der skal lære at blive en troldmand. Og findes der noget bedre sted at lære det, end på en skole for troldmænd og hekse? I think not. Og hvad skal vi i det hele taget med en fantasyhistorie, hvis den ikke må folde sig ud og tage os ind i dens charmerende verden af magi og kampen mellem det gode og det onde? Uden detaljerne, såsom rotter, der bliver forvandlet til krystalglas, vil universet virke unuanceret og alt andet end plausibel. Det er nøjagtigt sådanne detaljer, der gør, jeg kan tro på sådan et univers.

Angående den blå bil, er det faktisk meget nemt at svare på, og havde du blot set de første ti minutter af den anden film, havde vi begge sparet lidt tid på vores indlæg. Men nu skal jeg nok være sød. Grunden til Harry bliver hentet i bilen er, at hans venner ikke kan få fat på ham, idet han bliver holdt indespærret af hans onkel og tante, som han bor hos. Skal det forklares yderligere, er du velkommen til at spørge ind til det. :)

Sorteringshatten er igen en af de detaljer, som gør universet mere levende og så har den også en mere vigtig rolle at spille senere hen (især i bøgerne, så vidt jeg husker). Og man kan jo ikke have flere hundrede elever til at sove i et og samme rum uanset, hvor meget de kan trylle. Ergo de skal deles op og hvorfor ikke gøre det på en måde, så eleverne kommer til at være sammen med andre af samme type som sig selv? Det er der sorteringshatten kommer ind i billedet, ved at den kan se folks personligheder og egenskaber og på den måde placere dem i en af fire huse.

Hvorfor spiller vi fodbold i denne verden? Hvorfor er der så mange som er så vilde med at se fodbold, selvom jeg personligt finder det den mest kedelige sportsgren nogensinde opfundet. Og nej, fodbold er ikke meget mere simpelt end Quidditch (det du så fint benævner 'underlige boldspil'. I fodbold er der regler som off-side og at bolden kun må røre en meget lille brøkdel af spillernes krop. Quidditch er faktisk lige til. En stor rød bold som man bruger til at score med i en af modstanderens tre ringe. To sorte, levende bolde, der er ude på at irritere spillerne og en lille bitte guldbold, som man fanger for at afslutte spillet og score 150 point (en scoring med den råde bold giver 10 point). Der er en målmand, tre angriber (disse spillere fokuserer på den røde bold), to baskere (de har køller til at slå til de sorte bolde) og en søger, hvis opgave er at fange den lille guldbold. Flere regler er der faktisk ikke, udover at man ikke må slå en modstander direkte med køllerne og man må ikke bruge magi, udover de flyvende koste. Og så synes jeg da det ser helt klart mere tempofyldt ud end fodbold, så yay for det (hvilket jeg anser værende meget mere publikumsvenligt).

Selvfølgelig vil fantasyfilm altid have store mængde af urealistiske elementer, der kan være svære at forholde sig til. Nu har jeg læst alle bøgerne og set de film der er udkommet, og jeg vil sige, hvad angår bøgerne, har jeg aldrig læst en bogserie med så fantastisk en sammenhæng som Harry Potter bøgerne har. Detaljer fra de første bøger kan vise sig at have vital betydning i slutningen af serien og så er selve universet umådelig godt beskrevet. Yderligere synes jeg nu også de forskellige hændelser giver ganske god mening. Men nu er det ved at være sent og mit indlæg er allerede blevet flere km længere end jeg havde regnet med. :)
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#18 Antlion 13 år siden

Nej. Både bøgerne (har læst 1-5) og filmene (har set 1-5) er middelmådige og intetsigende. Der findes oceaner af andet litteratur og andre film i samme genre som indeholder langt mere. Harry Potter magiske univers fanger manges interesse, børn såvel som voksne, men seriens litterære værdi ligger udelukkende i plottet, der desuden er et kompromis af flade klichéer.
Gravatar

#19 MMB 13 år siden

#17

Tak. :) Du skrev det, jeg var for doven til at skrive.
Gravatar

#20 misuma 13 år siden

Jeg er fan af bøgerne OG filmene. Mere er der vist ikke at rafle om her.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?

Skriv ny kommentar: