-
Ja, op til flere gange33%
-
Nej, Aldrig26%
-
Ja, stort set hver dag22%
-
Ja, kun et par gange19%
Stemmer i alt: 389
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#31 filmz-Yasw 22 år siden
#32 Ivse 22 år siden
Skal jeg have ny bil, prøver jeg det først...
Skal jeg have nyt tøj, prøver jeg det først...
Hvis jeg skal have ny elektrisk tandbørste, prøver jeg det sq også først...
Hvis lortet ikke er tilfredsstillende kan de få det igen!
#33 trekster 22 år siden
#34 filmz-Ynos 22 år siden
ja, jeg arbejder selv i filmbranchen som freelance editor, så jeg har talt med MANGE mennesker i branchen om dette emne!
Vassago med alle dine letgennemskuelige modargumenter viser du jo blot selv hvor snæversynet du i virkeligheden er!
Jeg kan da godt se at piratkopiering kan skade visse steder, især spilbranchen! men samtidig kan jeg se fordelene andre steder! (og hold op med at komme med dine sammenligninger med bil-firmaer og lign., disse argumenter holder ingen steder i denne debat)
De store firmaer som microsoft, adobe og lignende tager ingen skade, tværtimod!
Havde det ikke været for de millioner unge kreative hoveder der har siddet derude og lært sig selv op med deres piratkopier af Photoshop, så var det produkt aldrig blevet så populært som det er idag og adobe havde ikke kunnet tjene hundrede af millioner kr. på salg af licenser til firmaer. Ingen af disse unge mennesker ville nogensinde have betalt 9000,- for en photoshop licens. Det skal INGEN bilde mig ind. Derimod har disse mange mennesker faktisk fungeret som pr konsulenter for Adobe!
Det samme gælder windows som en anden også nævnte! Her holder dit argument heller ikke vand! Ja gu' var de da de største allerede før piratkopiering, men hvor mange privatpersoner tror du selv havde en computer dengang. Det var firmaerne der havde computere og det er jo netop dem som Microsoft tjener deres penge på. Microsoft ved jo også godt at den dag man ikke kan kopiere windows er den dag folk begynder at bruge freeware som Linux, og hvis alle privatpersoner pludselig bruger linux, hvad mon så firmaerne begynder at bruge???
Alle ved sgu da at windows er et af de letteste systemer at kopiere og hvis der var økonomi i det, så havde de nok sikret det en smule bedre ser du!
Men når jeg taler for piratkopiering er det primært i filmbranchen! Du prøver at pille mit argument vedr. "dårlig omtale er bedre end ingen omtale" ned, men her har du vist også misforstået noget! Hvis en film er pissedårlig som du siger, så er den dødsdømt allerede efter 1. premieredag og den vil ikke tjene sig selv ind. Dette ved alle i branchen! At den så vil indtjene 50.000 mindre pga. rygter startet via nettet, ja det er jo ingenting.
Gode film derimod kan se frem til store ekstraindtægter hvis der er et positivt "buzz" på nettet ledende op til premieredagen!
ja du har ret i at der er eksperter der støtter begge synspunkter. Man må jo så bare gøre op med sig selv hvad man vil støtte og her vil jeg gerne gentage at jeg syntes man er ufattelig snæversynet og naiv hvis man ikke kan se fordelen og mulighederne i det og iøvrigt tror at det er noget der kan standses. Det kan det nemlig ikke, lavinen ER startet så nu må man tilpasse sig.
#35 filmz-vassago 22 år siden
Og med hensyn til Adobe, Microsoft og ALLE andre større virksomheder incl. filmbranchen. Hvad tror du der vil ske hvis de alle bare sagde; "Fuck det, vi kan alligevel ikke gøre noget" og bare lader enhver idiot med en brænder score kassen. Her snakker jeg ikke om Hr. og Fru Danmark som har en sølle WIN98 installeret, men om situationen i Asien, hvis du ikke skulle ha' været der, kan jeg fortælle dig at alt, og jeg mener ALT er fandme kopier. Film, tøj, spil, alt simpelthen.
Hvis selskaberne knækker sammen og bare gi'r sig, så kan jeg kun sige en ting.
"ITS OPEN SEASON"
#36 filmz-Kedde 22 år siden
#37 filmz-PsychoticA 22 år siden
Først og fremmest: Argumenterne med at det er ulovligt er korrekte og det kan man ikke sige noget til. Sådan er det. På den anden side er det også ulovligt at køre mere end 80 km/t på de danske landeveje, men som bilist skal man jo ikke være overvældende skarpsindig for at kunne konstatere, at dette ikke overholdes i noget videre omfang - og selvom det ikke er en undskyldning, er det dog en opfordring til folk om at lade være med at spille så hellige; man skal leve yderst kedeligt og påpasseligt, hvis man ALDRIG skal bryde én eller anden lov!
Jeg ved godt at der er nogle der mener, at det følgende argument ikke holder, men det er bare ærgeligt: Jeg mener seriøst ikke, at der er nogen der mister noget ved, at jeg downloader film, for det kunne aldrig nogensinde falde mig ind at betale i dyre domme for DVD'er med ekstra-sager og jeg ska' gi' dig ska' jeg, uanset om jeg kunne downloade filmene gratis eller ej. Filmselskaberne mister således ikke penge på mig, for de ville ikke tjene pengene, uanset om jeg kunne downloade filmene eller ej.
Derudover, argumenterne med hensyn til kvaliteten af filmene: Ja, en VCD ser ikke så godt ud som en original DVD. Men en film der er rippet fra DVD og indkodet med dual-pass DivX ser forbløffende godt ud - i de fleste tilfælde skal man være mindre end en meter fra skærmen for at kunne se forskel på kopien og den originale DVD. Lydkvaliteten er måske en anden sag, men generelt er den bestemt ikke dårlig og jeg kan godt tåle at se en film uden det vilde AC3, THX, Dolby Digital eller hva' den slags sager hedder nu om dage.
Og endelig, det klassiske argument: "Film skal ses i biografen." ... bla-bla-bla! Vi er faktisk nogle som ikke bryder os om at se film i biografen! Og det er sgu ikke fordi det koster en mindre formue nu om dage, det er fordi, at man altid bliver placeret i en ukomfortabel stol i en al for varm sal, med møgbørn der sidder og snakker i nærheden, folk der sidder og hoster, mobiltelefoner der ringer, noget i mørket der lugter mærkeligt, og jeg kunne blive ved... Jeg vil til hver en tid hellere se en film på mit eget fjernsyn i fred og ro end jeg vil udsættes for alle de forstyrrelser under en film! (og nej, det er ikke overdrevet - samtlige ovenstående ubehageligheder har jeg været udsat for i hvert fald de sidste tre gange jeg har været i biografen og det var endda i tre forskellige biografer)
Og folkens... Hold op med at have ondt af de stakkels filmselskaber, der jo angiveligt mister så mange penge på film der bliver distribueret over nettet... De må sgu bare leve med, at de kun tjener 990 millioner i stedet for en rund milliard - jeg har ikke ondt af dem, i hvert fald...
#38 filmz-PsychoticA 22 år siden
vassago: Der ER faktisk flere af de rigtigt store virksomheder som har taget konsekvensen. F.eks. lægger Oracle (som er et af verdens største softwarehuse, hvis nogen sku' være i tvivl) alle deres produkter ud til gratis download, med den ene begrænsning, at de ikke må bruges til kommercielle formål. Hvis man ikke gider downloade dem, kan man endda bede Oracle om at sende de omtalte produkter på CD-ROM, hvilket også er ganske gratis!
Dette tolker jeg som et udtryk for, at Oracle udmærket godt ved, at private brugere alligevel kopierer deres systemer, men virksomheder skal nok betale for dem, uanset om de er gratis tilgængelige som piratkopier eller ej. På denne måde har Oracle faktisk svækket piraterne og det at deres systemer (som ellers koster mange tusind kroner) pludselig er gratis til privatbrug, vil jo også betyde, at der er flere der prøver deres software og folk der har siddet og leget med det derhjemme vil måske anbefale det næste gang virksomheden skal have et nyt system.
(Det skal dog nævnes, at Oracle primært laver high-end databasesystemer, som private brugere sjældent har så meget at bruge til alligevel)
Men-men-men... Denne debat skulle jo handle om film, ikke om software... ;-)
#39 filmz-vassago 22 år siden
Madonna og hendes pladeselskab er igang med lign. tiltag, jeg mente bare ikke at man kunne retfærdiggøre ulovlige downloads med at det er fed reklame eller lign.
Personligt gør det ikke mig noget at folk downloader film eller musik, men jeg ta'r afstand fra undskyldningerne. Kan folk ikke bare downloade lortet og være ærlige og sige, jeg gør det fordi det er nemt/billigt/jeg får det før tid/eller whatever - istedet for at bruge alle mulige undskyldninger så det jo nærmest lyder lovligt.
Det er fedt at se at folk har så mange meninger om dette, og det er der sikkert god grund til. Men lov er nu engang lov. Jeg er da personligt selv træt af skattevæsenet.
Mht. til posts, jeg er selv tilhænger af sarkasme og ironi, men jeg synes at der har været et par personlige angreb. Jeg kan personligt ikke tage et indlæg seriøst, hvis det skal bringes ned på børnehave/1.klasse niveau, hvor det fyger med grumme verber og fy ord, eller hentydninger til at man skal skyde sig selv og hoppe ud fra broer ;)
Det er forståeligt at man ikke har samme mening, men alligevel.