• Nej, men jeg vil gerne
    48%
  • Ja, den var fremragende - flot og visionær!
    22%
  • Ja, det var en ok sci-fi-film
    18%
  • Nej, jeg gider ikke se den
    6%
  • Ja, men sikke en skuffelse - virkelig ringe film!
    4%
  • Hvad er "Prometheus"?
    1%

Stemmer i alt: 2556

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#41 the_paki_don 12 år siden

Præcis den samme tanke jeg havde, da jeg så den både første og anden gang. Guldfisk må være de bedste gyserfilmsentusiaster!
Gravatar

#42 the_paki_don 12 år siden

Casanova_Frankenstein

Jeg forstår godt, at det er din holdning, at du kalder den "kosmisk terror" og jeg vil gerne kalde Prometheus det samme.

Man kan også sige, at der kan argumenteres for, hvad der egentlig menes med at skræmme livet ud af en. Det er klart for en pæn del folk nu, at Prometheus ikke kan sammenlignes med Alien rent genremæssigt, så man kan vel godt sige, at så er Scott også klar over, at den ikke kan skræmme på samme måde. Det er bare det, at han så vælger at gøre brug af nogle af de klassiske virkemidler fra det traditionelle gys, som gør, at filmens gys bliver tvetydig på den der ubestemmelige måde og ikke nødvendigvis på den der raffinerede "her er flere lag og noget for enhver"-agtige måde...

Hvad vil Scott? Vil han have os til at hoppe i sædet eller vil han have, at vi sidder på en café en eller anden dag med en chai latte og så indse, hvor frygteligt pointløst det er, at jeg samler stempler på mit café kort, for jeg kan dø når som helst af en udenjordisk magt og at jeg dermed måske aldrig kan nå at få indløst mine ti klip og hvad fanden betyder det egentlig, hvis jeg så FÅR indløst mit tiende klip, for udenjordiske kræfter vil alligevel feje mig til siden, som var jeg en myre!?!

Anywho...

Scenariet med den enkelte Alien, der kan komme til jorden og true os er i virkeligheden ligeså "reel" og dermed skræmmende/ikke-skræmmende, som det andet eksempel, du kommer med, men forstår godt din pointe. Skalaen af det andet scenarie er langt større og meget mere forfærdeligt at tænke over, hvis det skulle ske. Men måske er netop den skala for stor til, at den kan kaperes og dermed absorberes nok til, at man vitterligt kan lade sig blive skræmt af det...

Gravatar

#43 Casanova_Frankenstein 12 år siden

Jeg har i grunden aldrig forestillet mig Ridley Scott som te typen, tror nærmere at han vil have sin kaffe sort. :)

Bortset fra det, så er vi nok ved at være så tæt på hinanden som vi nogensinde bliver i denne sag :)
What kinda crazy man blows up a crazy house?
Gravatar

#44 the_paki_don 12 år siden

Jeg kan også mærke din varme ånd i nakken, mens vi ligger i ske. Det er dejligt betryggende.

:b
Gravatar

#45 Riqon 12 år siden

Der var flere øjeblikke, jeg fandt skræmmende:

Holloway har orme i øjnene. Pænt skræmmende. Jeg ville nødig have orme i mine øjne. Alt, der har med øjne at gøre, finder jeg faktisk ganske forstyrrende.

Da idioterne (biologen og geologen) møder den forvoksede orm. Den synes jeg var ganske godt eksekveret. Både deres idioti er skræmmende, idet man som seer ved, det vil gå galt, og at man muligvis skal til at se noget meget, meget grotesk. At den flækker armen *knæk* synes jeg var ganske forstyrrende. At ham den anden får syre i fjæset (eller hvad det var) var måske lidt for "in your face" ... ;)

Aborten var dog nok det mest skræmmende, og jeg fristes til at sige på den geniale måde, fordi hvert skridt i processen havde sin egen creepiness over sig.
1) At blive skåret op af en maskine, som ikke aner, at den skal foretage en abort, fordi den ikke har den slags funktioner, er pænt skræmmende i sig selv. Det kan gå galt på alle mulige måder.
2) Man kan se, at dyret bevæger sig inde i maven på hende, selv om man ikke ved, hvad det er. Det øjeblik, hvor man stirrer på den mave, tog mig for alvor tilbage til Alien.
3) Maskinen fisker noget meget fremmedartet ud af hende. Det er pænt (kan næsten høre hende tænke "FUCK!! Den ting har været inde i mig!!").
4) Og endelig det øjeblik, hvor man skulle tro, det var ved at være overstået, men så viser bæstet sig at være ved sine fulde fem, og nu ligger hun inde i en tætlukket boks sammen med det, og mavesåret er stadig åbent. Aaargh!!

Jeg mener også, der er noget uhygge over det, når Elizabeth vender tilbage til nødpodden i slutningen, op til at hun ser, at hendes barn har vokset sig kæmpestort. Husker dog ikke hvor effektivt det var.

Men nej, det gav mig ikke ligefrem mareridt noget af det, men måske jeg bare er for hærdet. Jeg tror, det kunne have hjemsøgt min kæreste, hvis hun havde set den. Uanset, så var det dæleme god underholdning for mig, den bedste af slagsen! :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#46 Babo84 12 år siden

Well.. Nogen kan tåle mere end andre, og nogen er lettere at skræmme, end andre. Når jeg ser en intens horror/gyser som Descent, så føler jeg virkelig en ubehag hele filmen igennem. De eksplicitte scener er meget intense, og kombineret med en perfekt lydside, klaustrofobi, og stemning, ja så er der tale om en ægte horror film, der tager dig med på en grum rejse. Prometheus burde helt sikkert have været mere intens, særligt når man fik den ønskede (men noget tvivlsomme) R-rating, hvilket ikke gjorde hverken fra eller til, underligt nok.
Gravatar

#47 Riqon 12 år siden

Babo84 (46) skrev:
Prometheus burde helt sikkert have været mere intens, særligt når man fik den ønskede (men noget tvivlsomme) R-rating, hvilket ikke gjorde hverken fra eller til, underligt nok.

Men hvem var det, der ønskede den R-rating? Hvis jeg har forstået nyhederne her på siden korrekt, så var det ikke nødvendigvis Ridley Scott. Så at tale om hvordan Ridley burde have lavet filmen ud fra hvilken rating den endte med at få, det finder jeg aldeles bagvendt.

Igen tror jeg, der er tale om, at alt for mange mennesker forlanger, den skal være fuldstændig som Alien, i stedet for at værdsætte filmen for dens originalitet. Hvor meget jeg end holder af Alien og Aliens, så kan jeg ikke rigtig sætte mig ind i det der "skuffet fan"-syndrom. Prometheus er stadig langt mere skræmmende end mange andre gyserfilm, som helhjertet forsøger på at være det uden at det lykkes.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#48 the_paki_don 12 år siden

Men kære Riqon...

Prøv at forestille dig en anmeldelse med citatet: "Prometheus er stadig langt mere skræmmende end mange andre gyserfilm, som helhjertet forsøger på at være det uden at det lykkes." Bare lige for at sætte tingene på spidsen.

Prometheus if. Ridley Scott skulle skræmme livet ud af mig. Og sjovt at Babo nævner The Descent, for den havde jeg det også virkelig ubehageligt med på den helt rigtige måde. Skulle se "Bag om filmen" for at få det hele sådan lidt... Det her var bare en film og det var bare skuespillere og det hjalp at se nogle af de creepy væsner fra filmen danse rundt i deres kostumer. :)

Prometheus skal være skræmmende på dens egne præmisser og ikke slippe af sted med den der "Jeg fik 7 til min eksamen, men det gjorde en helvedes masse andre også, så det er okay nok...", som jeg synes, at du giver den lov til. Du må være en af de der mennesker, der er fyldt til bristepunktet med kærlighed. Ad bad.

Jeg føler også, at Prometheus kunne have været sluppet af sted med en PG-13 rating og så få skovlet alle de penge ind, selvom jeg mener, at R vurderingen mere passer, fordi filmen er skabt til et mere modent publikum og ikke et "jeg har penge, giv mig film" publikum.

Gravatar

#49 Babo84 12 år siden

I og med at Prometheus BLEV en R-rated film og lod mig derfor tro, at der var tale om de ting der kendetegner en R-rated film, særligt sci-fi-horror film, så skuffer den jo gevaldigt på det punkt. Mht suspense, så behøver man ikke en R-rating... Men det havde filmen heller ikke. Når man får en fantastisk mulighed med at lave en bigbudget R-film, og så ikke benytter sig af det, så er det synd. Og jeg tror stadig, at filmen kun fik R-stemplet for at dæmme utilfredsheden blandt fans og skabe "ro" omkring det, så vi kan ånde lettet op. Men når man ser filmen, så er dens R-rating vattet, ganske enkelt.
Gravatar

#50 Richard Burton 12 år siden

the_paki_don (48) skrev:
Prometheus if. Ridley Scott skulle skræmme livet ud af mig.

Ja Scott var absolut ikke forventningsstyrende nok i den udtalelse. At forvente hele jordens 7.4 mia mennesker ville blive skræmt til døde, var noget af en fortalelse han ikke havde belæg for. Han glemte at tage in mente, at mange ser gore af en kaliber, som efterhånden er så brutal og eksplicit, at nogles grænser flytter sig ganske betragteligt. Når det er sagt, så er der et meget stort publikum, som absolut skræmmes af effekter som dem Scott viste. Jeg kan huske, jeg havde det rigtig skidt, da jeg så Aliens, hvor det dyr bevægede sig under Ripleys hud i startsekvensen på hospitalet. Nu bemærker jeg det ikke. Det gjorde jeg så absolut med operationsscenen, som ikke kun var klam, men også påvirket af, at man var spærret inde i en boks til operationen var færdig og tilmed udnyttet 3D i en point-of-view måde, som understregede den klaustrofobiske situation til perfektion.

Prometheus har aldrig villet være en horrorfilm, som søgte de nye tærskler i genren. Det ville passe skidt med Scotts forventningsstyring det sidste halve år og der ville aldrig have været tanker om PG13 i såfald. Det har jeg også svært ved at betegne som en kvalitet i sig selv. Psycho er heller ikke skræmmende idag, men atmosfære- og stemningsmæssigt følger den stadig fint med. At den fik en R rating synes jeg er fint, fordi den ville have været en hård R'er i 1979 og jeg finder det ikke betryggende, at grænserne konstant skal flyttes nedad. Der er stor forskel på folk og tærskler.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!

Skriv ny kommentar: