• Nej, men jeg vil gerne
    48%
  • Ja, den var fremragende - flot og visionær!
    22%
  • Ja, det var en ok sci-fi-film
    18%
  • Nej, jeg gider ikke se den
    6%
  • Ja, men sikke en skuffelse - virkelig ringe film!
    4%
  • Hvad er "Prometheus"?
    1%

Stemmer i alt: 2556

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#81 Riqon 12 år siden

the_paki_don (48) skrev:
Prøv at forestille dig en anmeldelse med citatet: "Prometheus er stadig langt mere skræmmende end mange andre gyserfilm, som helhjertet forsøger på at være det uden at det lykkes." Bare lige for at sætte tingene på spidsen.


Det kan jeg da let forestille mig. Det kunne jo have været noget jeg selv havde skrevet. Hvilket det er. Og dermed har du bidraget med hvad til denne diskussion? :)

the_paki_don (48) skrev:
Prometheus if. Ridley Scott skulle skræmme livet ud af mig. Og sjovt at Babo nævner The Descent, for den havde jeg det også virkelig ubehageligt med på den helt rigtige måde. Skulle se "Bag om filmen" for at få det hele sådan lidt... Det her var bare en film og det var bare skuespillere og det hjalp at se nogle af de creepy væsner fra filmen danse rundt i deres kostumer. :)


Hvis man rendyrket fulgte alt, hvad instruktører siger om deres film, før de er færdige, og bidder sig fast i specifikke udtalelser, så kan man kritisere selv de bedste film for ikke at leve helt op til et eller andet. Scott er her offer for en ekstrem opmærksomhed, som normalt kun ses ved hypede projekter. Formodentlig derfor Nolan holder kortene så tæt ind til kroppen, for tænk hvis han kom til at sige noget og skabte nogle forventninger, han så blev straffet på senere.

Som jeg påpegede, så har Scott andre steder sagt, at det ikke engang var sikkert, at filmen fik en R-rating, og at det var fint nok for ham (citatet blev bragt her på filmz). At man hører det ene og måler hele filmoplevelsen i forhold til dette, men ikke hører det andet, ja, det må vel stå på egen regning.

the_paki_don (48) skrev:
Prometheus skal være skræmmende på dens egne præmisser og ikke slippe af sted med den der "Jeg fik 7 til min eksamen, men det gjorde en helvedes masse andre også, så det er okay nok...", som jeg synes, at du giver den lov til. Du må være en af de der mennesker, der er fyldt til bristepunktet med kærlighed. Ad bad.


Tak for komplimenten, men min "kærlighed" til Prometheus går mere på, at filmen har så mange andre forcer, at jeg bærer over med, hvad den ikke var. Det giver ikke mening for mig at klage over at en film som Prometheus ikke skræmte mig fra vid og sans, når den har rørt mig på et utal af andre måder. Nu er det vel snart en uge siden jeg så den, men den sidder stadig hos mig. Skræmmeelementet var for mig en bi-ting, da jeg begyndte at forstå, hvad Scott i stedet ville med Prometheus, og jeg bød det bare hjerteligt velkommen, i stedet for at presse mine egne forventninger ned over den.

the_paki_don (48) skrev:
Jeg føler også, at Prometheus kunne have været sluppet af sted med en PG-13 rating og så få skovlet alle de penge ind, selvom jeg mener, at R vurderingen mere passer, fordi filmen er skabt til et mere modent publikum og ikke et "jeg har penge, giv mig film" publikum.


Babo84 (49) skrev:
I og med at Prometheus BLEV en R-rated film og lod mig derfor tro, at der var tale om de ting der kendetegner en R-rated film, særligt sci-fi-horror film, så skuffer den jo gevaldigt på det punkt.


Rating, som I udmærket er klar over, er noget, de får af MPAA. Det har ikke noget at gøre med, hvordan filmen er blevet markedsført eller lavet. Hvis en R-rating giver jer falske forventninger, så er det ikke Ridley Scott, I skal kritisere, men MPAA. Hans vision var åbenbart ikke, at den skulle skræmme mere - han fokuserede på andre ting, hvilket jeg synes fuldt ud kompenserer for det. Måske det i virkeligheden er der, vi er uenige.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#82 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (76) skrev:
Det er samtidig også det, som for mig gør Descent til en rigtig god film, som kunne have været et mesterværk, havde den "kørt den hjem" i samme stil.
Jeg synes netop den kombi som filmen leverer, det gør den noget nær optimal og den leverer det også sådan. At filmen kunne være bedre hvis og hvis er spekulationer. Den er intet dybere kunstnerisk mesterværk og havde den gjort det og det, havde den da muligvis kunne være blevet det mesterværk du efterlyser, men det havde ikke været samme film vi havde snakket om så. Så synes jeg faktisk vi ender tilbage til at hvorfor er Prometheus ikke Alien, når Alien nu var sådan et mesterværk! The Descent fungerer netop så fremragende af de grunde som Babo fremhæver synes jeg. At den måske ikke er et 100 gensynsværdig film, skal ikke ligge den til last, for det skal alle film ikke nødvendigvis kunne holde til, ifølge mig. Jeg har i hvert fald sjældent set en film så skræmmende uhyggelig som netop den. Jeg giver den dog ikke max karakter, for så har du ret, så kunne den mangle 'something', men sådan kunne jeg og man jo blive ved.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#83 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (77) skrev:
Slet ikke. Det må komme an på filmens indhold. Og når Prometheus lader en til at tro, at der er grimt sprog


Godt du sagde én, for jeg har svært ved at se, at der er mere end én som kan tro, at Prometheus skulle have givet forventninger om grimt sprog. Jeg har ihvertfald ikke set noget, der antyder det :)

Når filmen ALLIGEVEL har ET fuck, så er vi allerede i den tro, at vi til stadighed siger den slags anno 2012 eller anno 2099 eller what ever. Men når man så ikke følger op og går all-in, ja så er det KUN fordi nogen ikke tillod dette.


Så fordi der er et fuck, så er det ensbetydende med, at man skal ... gå all in ... som du siger og alle skal opføre sig som bløddyr fra Paradise Hotel, hvor en hjernetransplantation fra forhuden nærmest er kunstig intelligens :) Nej Babo, jeg har sgu mere tiltro til, at der faktisk findes nogen inden "for industrien", som ikke befinder sig i den nedre kvartil af hulemænds tankegang og faktisk finder kvalitet i andet end bandeord :)

Ingen af de medvirkende i filmen har eksemensbevis alligevel :) De er snotdumme, og oveni er de blevet begrænset af sproget, at de fremstår yderligere snotdumme.


Sjovt! Din begrænsning i sproget opfatter jeg som tilstedeværelsen af menneskelig intelligens. Det du kalder begrænsning, kalder jeg dannelse, pli og god opdragelse. Det er STADIG ikke gået af mode. Ihvertfald ikke sidst jeg så efter i miljøer, hvor folk faktisk besidder et arbejde, som de har opnået ved at bruge deres intelligens. Det er muligt det ville være ganske morsomt at se en Tarantinos rundbordssamtale, hvor hver sætning startede med et fuck, eller en kombination af A Serbian Film, hvor xenomorphen voldtager et spædbarn, for ligesom at presse PG13 ratingen til sit yderste. Men gudskelov er Ridley Scott 74 år og fra en generation, for hvem et minimum af dannelse og dermed intelligens og kontinuitet ifht. den position et givent cast medlem i produktionen man besidder, betyder en del.

Når man bliver nødsaget til at bruge venlige sex-antydninger, selvom de egentlig er ret så åbenlyse, så sig squ da tingene ligeud... captajnen virkede netop som en slags ungarbejder, og ikke voksent mennekse, der styrede skibet, eller kendte sine lyster, som helt bestemt var frække, men pinligt barnlige, så det gør ondt.


Det du insinuerer der, forestiller jeg jeg mig som en scene, fra en barnlig instruktør, som f.eks. Paul W.S. Anderson, som svælger i en præ-voksen indstilling til virkeligheden ud fra mangel på referencer til den, fra andet end præferencer i .... ja ... dårlige film og elendig nyhedsformidling og måske et job som udlejer i en videobiks. Gudsketak og lov for, at der stadig er en generation, som mangler at uddø, førend hele denne planet ender i en forfærdelig egocentrisk, pornoficeret "generation-for-ever-teen", uden at ane noget om alt, men til gengæld en masse om intet og prise ligegyldigheder fremfor substans.

Thomas E. Nielsen (82) skrev:
Jeg synes netop den kombi som filmen leverer, det gør den noget nær optimal og den leverer det også sådan. At filmen kunne være bedre hvis og hvis er spekulationer. Den er intet dybere kunstnerisk mesterværk og havde den gjort det og det, havde den da muligvis kunne være blevet det mesterværk du efterlyser, men det havde ikke været samme film vi havde snakket om så.


Jeg synes så absolut Descent er en af de bedste gysere de sidste 10 år, jeg har set og jeg var en tøs de første 45 minutter. Men i min subjektive optik, forestiller jeg mig, at den havde været et mesterværk, hvis den var blevet kørt til ende, med fokus på den stemning den så perfekt iscenesatte i første halvdel. Det er blot mine egne præferencer for, hvad der er gys og hvad der virker for mig gensyn efter gensyn uden at jeg mister interessen. Den sidste halvdel viste for mig blot, forskellen på suspense og gores effekt.

Så synes jeg faktisk vi ender tilbage til at hvorfor er Prometheus ikke Alien, når Alien nu var sådan et mesterværk!


Men hvorfor skal man forsøge at efterligne andre film og ikke mindst, hvorfor skal en instruktør gå tilbage for at lave det samme? Indrømmet, havde Scott lavet en Alien film, nøjagtig efter samme skabelon og ligeså fremragende eksekveret, så havde jeg da været en lykkelig mand. Men jeg forstår godt, hvorfor en 74 årig mand ikke gider spilde sit liv på at gå tilbage til en succes og så blot lave det samme én gang til for at tækkes et hardcore fanboy publikum, mig selv inklusive. Hatten af for at ville noget andet og trække universet i en anden retning, i stedet for blot at blive i franchisens skabeloner.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#84 Babo84 12 år siden

BN (80) skrev:
bliver jeg ikke skræmt af blod og indvolde, men derimod af psykologisk uhygge, af stemning og af ulidelig spænding,


Jeg har, modsat dig, ikke kriterier for, hvad jeg skræmmes af. Det kan være psykologisk gys, som det kan være blod og indevolde, hvis dette er underbygget og har et formål.
Gravatar

#85 Babo84 12 år siden

Riqon (81) skrev:
Hans vision var åbenbart ikke, at den skulle skræmme mere


Jo, ifølge hans udtalelser. Og ifølge flere af filmens scener, som tydeligvis prøver på at være skræmmende, men fungerer bare ikke.
Gravatar

#86 Babo84 12 år siden

#82

Jeg synes faktisk, at Descent er noget nær et mesterstykke, ifht. det den vil. Den har kant, som gyser sjældent har nu om dage, intensitet, godt spil, fed fotografi, lyd etc etc, som gør den ret helstøbt og fungerer faktisk fremragende efter gensyn. Jeg har sjældent siddet på kanten af sædet under den type film. Måske ikke ligeså begavet, som Alien eller Shining, men i den grad mere medrivende og intens end de to tilsammen.
Gravatar

#87 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (83) skrev:
Godt du sagde én, for jeg har svært ved at se, at der er mere end én som kan tro, at Prometheus skulle have givet forventninger om grimt sprog. Jeg har ihvertfald ikke set noget, der antyder det :)


Den anvender jo ordet "fuck". Så er vi jo allerede i den tro, bruce.



SIR Ridley Scott (83) skrev:
Nej Babo, jeg har sgu mere tiltro til, at der faktisk findes nogen inden "for industrien", som ikke befinder sig i den nedre kvartil af hulemænds tankegang og faktisk finder kvalitet i andet end bandeord :)


Det må du gerne tro, men det er en illusion og du undskylder blot for filmen. Man har et fuck, fordi det er dét PG-13 film tillader. Dvs, at man IKKE må anvende det mere end én gang - og det betyder så sandelig ikke, at man fra instruktørens/manus-forfatterens side, ikke ville lave grimmere sprog. De er bare hæmmet af ratingen. Det har intet med "hulemænds" tankegang at gøre, sikke noget vrøvl, men det har alt med virkelighedens tankegang og måden man taler på at gøre, særligt når man bander og man er under ekstreme situationer.

Hvis du tager de andre Alien film, så bandes der altså en del gange og tingene er ikke så poleret og de har også en R rating. Det samme gør sig gældende med Die Hard 1-3. Hvorfor ikke 4'eren? Ja, fordi man skar pikken af den, og gjorde den venligere, så den kunne indordne sig efter PG-13 normer. Ville man gøre det, hvis ratingen ikke eksisterede? Formentlig ikke, nej.

Her er ordene der forekommer i Prometheus, og andre PG-13 film, der erstatter det farlige og seksuelle ord, fuck.


Six uses of "shit", a couple of "damn"s, and one use each of "bastard" and "son of a bitch

Så altså, man bander med alternative ord, fordi fuck'et ikke er tilladt mere end en gang.
Gravatar

#88 the_paki_don 12 år siden

Riqon

Riqon skrev:
Prøv at forestille dig en anmeldelse med citatet: "Prometheus er stadig langt mere skræmmende end mange andre gyserfilm, som helhjertet forsøger på at være det uden at det lykkes." Bare lige for at sætte tingene på spidsen.the_paki_don (#48)

Det kan jeg da let forestille mig. Det kunne jo have været noget jeg selv havde skrevet. Hvilket det er. Og dermed har du bidraget med hvad til denne diskussion? :)


Det tredje afsnit udbygger grunden til, at jeg skrev det i første afsnit (og hermed mit bidrag til diskussionen, din flab) :D

Lækker Hankat skrev:
Prometheus skal være skræmmende på dens egne præmisser og ikke slippe af sted med den der "Jeg fik 7 til min eksamen, men det gjorde en helvedes masse andre også, så det er okay nok...", som jeg synes, at du giver den lov til. Du må være en af de der mennesker, der er fyldt til bristepunktet med kærlighed. Ad bad.


Jeg er fuldstændig ligeglad med filmens rating, for jeg går mere op i, om den historie, der bliver fortalt, får de rette rammer og forhold. Jeg synes godt, at "Prometheus" kunne have sluppet af sted med en PG-13, for det var ikke en gyserfilm, men et sci-fi epos med kosmiske terror elementer (Casanova_Frankenstein smiler nok, hvis han læste det).
Jeg fandt The Dark Knight til at være omtrent lige så skræmmende som denne. Der var scener med meget stor spænding og uhygge i TDK og den fik helt fair en PG-13 vurdering.
Men whatever.

Jeg ved heller ikke, om det er fair at sige, at vi filmseere er hærdede af at se gyserfilm og derfor tæller vores mangel på reaktion på gys ikke. Jeg oplever da stadigvæk, at jeg kan blive skræmt af gyserfilm. Det skal bare gøres godt eller rettere anderledes.

For hvis man løfter pegefingeren på seeren og siger "Du kan ikke mærke det her, fordi du er en sten", så kan man da ligeså godt sige, at "Jeg mærker ikke noget, fordi du har vist mig det her før".

Samtidig skal gyserfilm jo også have mulighed for at gøre brug af de klassiske virkemidler, for der kommer jo hele tiden nye filmgængere til, der ikke har oplevet disse ting og skal have lov til at blive skræmt af dem. Eller rettere filmskabere vil gerne have lov til at slippe af sted med at skræmme filmgængere med de samme gamle tricks. Fair nok. Der vil selvfølgelig bare være et publikum, der ikke er så modtagelige overfor det og så må man jo tage den kritik, der følger med sådan et valg.

Og så må Ridley Scott fandeme lære at udtale sig konsekvent, hvis han åbenbart skifter mening, som du synes at komme ind på.

Lawrence Fishburne fortjente da også en røffel, da han kaldte "The Matrix Reloaded" for "Unstoppably Watchable". Men han skiftede i det mindste ikke mening.

Måske han skal på Von Triers "PR Boot Camp"... :b
Gravatar

#89 Babo84 12 år siden

#88

Enig, Paki. Prometheus er max til en PG-13 vurdering, og det er dens manuskript også, som netop kun formår at overholde PG-13 normer. Grunden har jeg jeg uddybet. Det giver virkelig ingen mening, at smide en R rating efter den, og få os til at tro, at den vil skræmme "the living shit" af os, samt at få endnu en cheestburster sekvens, som Scott også lovede, holder squ bare ikke. Havde filmen i det mindste uhygge og terror/intensitet at falde tilbage på, så jeg måske bedre igennem fingre med dens forvrøvlede historie, men ak..
Gravatar

#90 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (87) skrev:
Den anvender jo ordet "fuck". Så er vi jo allerede i den tro, bruce.


Og fordi den bruger ordet fuck én gang, så er det startskuddet til uhæmmet brug i filmen uagtet det betyder noget for filmen eller ej?!?! Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor der er en tendens nu om dage til at svælge i det jeg vil kalde ligegyldigheder for en films succes. Så havde man sagt fuck 10-20 gange, så havde det været en bedre film, for så havde besætningen formentlig været afkom af James Camerons marines fra 1986?

Det må du gerne tro, men det er en illusion og du undskylder blot for filmen.


Jeg behøver ikke undskylde noget som helst.

Man har et fuck, fordi det er dét PG-13 film tillader. Dvs, at man IKKE må anvende det mere end én gang - og det betyder så sandelig ikke, at man fra instruktørens/manus-forfatterens side, ikke ville lave grimmere sprog. De er bare hæmmet af ratingen.


Eller måske er de nærmere hæmmet af, at der efterhånden sidder mange, hvis dagligdag svælger i brugen af fuck, motherfucker, luder og ho og at man måske tækkes disse ved overhovedet at bruge ordet fuck? Ikke én gang lagde jeg mærke til antal bandeord, eller sad og talte dem, fordi jeg på ingen måde fandt noget indremissionsk tilstede i besætningens handlingsmønstre i øvrigt. Jeg tror nærmere der er en vanedannelse hos nogle mennesker og at deres hverdag er gennemsyret så meget af brugen af den slags sprog, at de ender op med at blive immune for forståelsen af deres egen ganske forkastelige omgang med sproget og derfor lægger ekstra meget mærke til det, når det ikke forekommer..

Jeg har lagt mærke til det, f.eks. når vi arbejder på projekter med amerikanske og engelske konsulenter som i øjeblikket og vi danskere har det med at snakke om bl.a. filmreferencer internt og slet ikke tænker over brugen af diverse bandeord, inklusive meget stride seksuelle ord. Amerikanerne siger ikke noget (men I guder, hvor de tænker deres), og det er svært ikke at krumme tæer nogle gange over, at det er blevet så meget "normen" i vort land, at vi fuldkommen har mistet taget på, hvor meget vi egentlig voldtager sproget. Fordi vi i Danmark er blevet ret så mindrebemidlede udi vores omgang med sproget, undertegnede inklusive, så behøver man ikke bringe referencerne ind i alle situationer og forhold.

Jeg har ikke noget imod, at der er fuck og what not tilstede, men om jeg fatter, at man gider sidde og tælle bandeord eller endog finde noget unaturligt, når folk ikke opfører sig som en Kidd figur overfor en voksen kvinde, men faktisk er lidt intelligent i sine referencer til det, så kvinden MÅSKE vælger at have sex med vedkommende fordi manden måske afslører at have noget hjemme, fremfor at have sex med ham, fordi han kan snakke ghetto.

Det har intet med "hulemænds" tankegang at gøre, sikke noget vrøvl, men det har alt med virkelighedens tankegang og måden man taler på at gøre, særligt når man bander og man er under ekstreme situationer.


Virkelighedens tankegang ifht. hvem og deres referencer fra hvad? Det kommer an på mennesker, kultur og tid og periodens etik og moral i øvrigt.

Hvis du tager de andre Alien film, så bandes der altså en del gange og tingene er ikke så poleret og de har også en R rating.


Og det må man sige gjorde hele forskellen i kvalitet.

Det samme gør sig gældende med Die Hard 1-3. Hvorfor ikke 4'eren? Ja, fordi man skar pikken af den, og gjorde den venligere, så den kunne indordne sig efter PG-13 normer. Ville man gøre det, hvis ratingen ikke eksisterede? Formentlig ikke, nej.


Og jeg må sige Die Hard 2 og 3 var fantastiske film fordi de bandede! Det gjorde hele udslaget og fik én til at glemme al skidtet. Til gengæld var Die Hards 4 action langt bedre koreograferet og hardcore. Så foretrækker jeg et par fuck færre.

Her er ordene der forekommer i Prometheus, og andre PG-13 film, der erstatter det farlige og seksuelle ord, fuck.

Six uses of "shit", a couple of "damn"s, and one use each of "bastard" and "son of a

Så altså, man bander med alternative ord, fordi fuck'et ikke er tilladet mere end en gang.


The holy grail! Du har overbevist mig! Hold da op! Hvilken stinker af rang!!!! Shit, damn og bastard er "alternative ord". Hvor dælen bliver horderne af fuck af?!?! Det er jo forfærdeligt! Hvilken ringe film!!!! Næ lad os få profanity optælling af alle film og for hver 50 stks. så får man et tillæg på 0.5 points på IMDB.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!

Skriv ny kommentar: