-
Nej, men jeg vil gerne48%
-
Ja, den var fremragende - flot og visionær!22%
-
Ja, det var en ok sci-fi-film18%
-
Nej, jeg gider ikke se den6%
-
Ja, men sikke en skuffelse - virkelig ringe film!4%
-
Hvad er "Prometheus"?1%
Stemmer i alt: 2556
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#81 Riqon 12 år siden
Det kan jeg da let forestille mig. Det kunne jo have været noget jeg selv havde skrevet. Hvilket det er. Og dermed har du bidraget med hvad til denne diskussion? :)
Hvis man rendyrket fulgte alt, hvad instruktører siger om deres film, før de er færdige, og bidder sig fast i specifikke udtalelser, så kan man kritisere selv de bedste film for ikke at leve helt op til et eller andet. Scott er her offer for en ekstrem opmærksomhed, som normalt kun ses ved hypede projekter. Formodentlig derfor Nolan holder kortene så tæt ind til kroppen, for tænk hvis han kom til at sige noget og skabte nogle forventninger, han så blev straffet på senere.
Som jeg påpegede, så har Scott andre steder sagt, at det ikke engang var sikkert, at filmen fik en R-rating, og at det var fint nok for ham (citatet blev bragt her på filmz). At man hører det ene og måler hele filmoplevelsen i forhold til dette, men ikke hører det andet, ja, det må vel stå på egen regning.
Tak for komplimenten, men min "kærlighed" til Prometheus går mere på, at filmen har så mange andre forcer, at jeg bærer over med, hvad den ikke var. Det giver ikke mening for mig at klage over at en film som Prometheus ikke skræmte mig fra vid og sans, når den har rørt mig på et utal af andre måder. Nu er det vel snart en uge siden jeg så den, men den sidder stadig hos mig. Skræmmeelementet var for mig en bi-ting, da jeg begyndte at forstå, hvad Scott i stedet ville med Prometheus, og jeg bød det bare hjerteligt velkommen, i stedet for at presse mine egne forventninger ned over den.
Rating, som I udmærket er klar over, er noget, de får af MPAA. Det har ikke noget at gøre med, hvordan filmen er blevet markedsført eller lavet. Hvis en R-rating giver jer falske forventninger, så er det ikke Ridley Scott, I skal kritisere, men MPAA. Hans vision var åbenbart ikke, at den skulle skræmme mere - han fokuserede på andre ting, hvilket jeg synes fuldt ud kompenserer for det. Måske det i virkeligheden er der, vi er uenige.
#82 Hr. Nielsen 12 år siden
#83 Richard Burton 12 år siden
Godt du sagde én, for jeg har svært ved at se, at der er mere end én som kan tro, at Prometheus skulle have givet forventninger om grimt sprog. Jeg har ihvertfald ikke set noget, der antyder det :)
Så fordi der er et fuck, så er det ensbetydende med, at man skal ... gå all in ... som du siger og alle skal opføre sig som bløddyr fra Paradise Hotel, hvor en hjernetransplantation fra forhuden nærmest er kunstig intelligens :) Nej Babo, jeg har sgu mere tiltro til, at der faktisk findes nogen inden "for industrien", som ikke befinder sig i den nedre kvartil af hulemænds tankegang og faktisk finder kvalitet i andet end bandeord :)
Sjovt! Din begrænsning i sproget opfatter jeg som tilstedeværelsen af menneskelig intelligens. Det du kalder begrænsning, kalder jeg dannelse, pli og god opdragelse. Det er STADIG ikke gået af mode. Ihvertfald ikke sidst jeg så efter i miljøer, hvor folk faktisk besidder et arbejde, som de har opnået ved at bruge deres intelligens. Det er muligt det ville være ganske morsomt at se en Tarantinos rundbordssamtale, hvor hver sætning startede med et fuck, eller en kombination af A Serbian Film, hvor xenomorphen voldtager et spædbarn, for ligesom at presse PG13 ratingen til sit yderste. Men gudskelov er Ridley Scott 74 år og fra en generation, for hvem et minimum af dannelse og dermed intelligens og kontinuitet ifht. den position et givent cast medlem i produktionen man besidder, betyder en del.
Det du insinuerer der, forestiller jeg jeg mig som en scene, fra en barnlig instruktør, som f.eks. Paul W.S. Anderson, som svælger i en præ-voksen indstilling til virkeligheden ud fra mangel på referencer til den, fra andet end præferencer i .... ja ... dårlige film og elendig nyhedsformidling og måske et job som udlejer i en videobiks. Gudsketak og lov for, at der stadig er en generation, som mangler at uddø, førend hele denne planet ender i en forfærdelig egocentrisk, pornoficeret "generation-for-ever-teen", uden at ane noget om alt, men til gengæld en masse om intet og prise ligegyldigheder fremfor substans.
Jeg synes så absolut Descent er en af de bedste gysere de sidste 10 år, jeg har set og jeg var en tøs de første 45 minutter. Men i min subjektive optik, forestiller jeg mig, at den havde været et mesterværk, hvis den var blevet kørt til ende, med fokus på den stemning den så perfekt iscenesatte i første halvdel. Det er blot mine egne præferencer for, hvad der er gys og hvad der virker for mig gensyn efter gensyn uden at jeg mister interessen. Den sidste halvdel viste for mig blot, forskellen på suspense og gores effekt.
Men hvorfor skal man forsøge at efterligne andre film og ikke mindst, hvorfor skal en instruktør gå tilbage for at lave det samme? Indrømmet, havde Scott lavet en Alien film, nøjagtig efter samme skabelon og ligeså fremragende eksekveret, så havde jeg da været en lykkelig mand. Men jeg forstår godt, hvorfor en 74 årig mand ikke gider spilde sit liv på at gå tilbage til en succes og så blot lave det samme én gang til for at tækkes et hardcore fanboy publikum, mig selv inklusive. Hatten af for at ville noget andet og trække universet i en anden retning, i stedet for blot at blive i franchisens skabeloner.
#84 Babo84 12 år siden
Jeg har, modsat dig, ikke kriterier for, hvad jeg skræmmes af. Det kan være psykologisk gys, som det kan være blod og indevolde, hvis dette er underbygget og har et formål.
#85 Babo84 12 år siden
Jo, ifølge hans udtalelser. Og ifølge flere af filmens scener, som tydeligvis prøver på at være skræmmende, men fungerer bare ikke.
#86 Babo84 12 år siden
Jeg synes faktisk, at Descent er noget nær et mesterstykke, ifht. det den vil. Den har kant, som gyser sjældent har nu om dage, intensitet, godt spil, fed fotografi, lyd etc etc, som gør den ret helstøbt og fungerer faktisk fremragende efter gensyn. Jeg har sjældent siddet på kanten af sædet under den type film. Måske ikke ligeså begavet, som Alien eller Shining, men i den grad mere medrivende og intens end de to tilsammen.
#87 Babo84 12 år siden
Den anvender jo ordet "fuck". Så er vi jo allerede i den tro, bruce.
Det må du gerne tro, men det er en illusion og du undskylder blot for filmen. Man har et fuck, fordi det er dét PG-13 film tillader. Dvs, at man IKKE må anvende det mere end én gang - og det betyder så sandelig ikke, at man fra instruktørens/manus-forfatterens side, ikke ville lave grimmere sprog. De er bare hæmmet af ratingen. Det har intet med "hulemænds" tankegang at gøre, sikke noget vrøvl, men det har alt med virkelighedens tankegang og måden man taler på at gøre, særligt når man bander og man er under ekstreme situationer.
Hvis du tager de andre Alien film, så bandes der altså en del gange og tingene er ikke så poleret og de har også en R rating. Det samme gør sig gældende med Die Hard 1-3. Hvorfor ikke 4'eren? Ja, fordi man skar pikken af den, og gjorde den venligere, så den kunne indordne sig efter PG-13 normer. Ville man gøre det, hvis ratingen ikke eksisterede? Formentlig ikke, nej.
Her er ordene der forekommer i Prometheus, og andre PG-13 film, der erstatter det farlige og seksuelle ord, fuck.
Six uses of "shit", a couple of "damn"s, and one use each of "bastard" and "son of a bitch
Så altså, man bander med alternative ord, fordi fuck'et ikke er tilladt mere end en gang.
#88 the_paki_don 12 år siden
Det tredje afsnit udbygger grunden til, at jeg skrev det i første afsnit (og hermed mit bidrag til diskussionen, din flab) :D
Jeg er fuldstændig ligeglad med filmens rating, for jeg går mere op i, om den historie, der bliver fortalt, får de rette rammer og forhold. Jeg synes godt, at "Prometheus" kunne have sluppet af sted med en PG-13, for det var ikke en gyserfilm, men et sci-fi epos med kosmiske terror elementer (Casanova_Frankenstein smiler nok, hvis han læste det).
Jeg fandt The Dark Knight til at være omtrent lige så skræmmende som denne. Der var scener med meget stor spænding og uhygge i TDK og den fik helt fair en PG-13 vurdering.
Men whatever.
Jeg ved heller ikke, om det er fair at sige, at vi filmseere er hærdede af at se gyserfilm og derfor tæller vores mangel på reaktion på gys ikke. Jeg oplever da stadigvæk, at jeg kan blive skræmt af gyserfilm. Det skal bare gøres godt eller rettere anderledes.
For hvis man løfter pegefingeren på seeren og siger "Du kan ikke mærke det her, fordi du er en sten", så kan man da ligeså godt sige, at "Jeg mærker ikke noget, fordi du har vist mig det her før".
Samtidig skal gyserfilm jo også have mulighed for at gøre brug af de klassiske virkemidler, for der kommer jo hele tiden nye filmgængere til, der ikke har oplevet disse ting og skal have lov til at blive skræmt af dem. Eller rettere filmskabere vil gerne have lov til at slippe af sted med at skræmme filmgængere med de samme gamle tricks. Fair nok. Der vil selvfølgelig bare være et publikum, der ikke er så modtagelige overfor det og så må man jo tage den kritik, der følger med sådan et valg.
Og så må Ridley Scott fandeme lære at udtale sig konsekvent, hvis han åbenbart skifter mening, som du synes at komme ind på.
Lawrence Fishburne fortjente da også en røffel, da han kaldte "The Matrix Reloaded" for "Unstoppably Watchable". Men han skiftede i det mindste ikke mening.
Måske han skal på Von Triers "PR Boot Camp"... :b
#89 Babo84 12 år siden
Enig, Paki. Prometheus er max til en PG-13 vurdering, og det er dens manuskript også, som netop kun formår at overholde PG-13 normer. Grunden har jeg jeg uddybet. Det giver virkelig ingen mening, at smide en R rating efter den, og få os til at tro, at den vil skræmme "the living shit" af os, samt at få endnu en cheestburster sekvens, som Scott også lovede, holder squ bare ikke. Havde filmen i det mindste uhygge og terror/intensitet at falde tilbage på, så jeg måske bedre igennem fingre med dens forvrøvlede historie, men ak..
#90 Richard Burton 12 år siden
Og fordi den bruger ordet fuck én gang, så er det startskuddet til uhæmmet brug i filmen uagtet det betyder noget for filmen eller ej?!?! Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor der er en tendens nu om dage til at svælge i det jeg vil kalde ligegyldigheder for en films succes. Så havde man sagt fuck 10-20 gange, så havde det været en bedre film, for så havde besætningen formentlig været afkom af James Camerons marines fra 1986?
Jeg behøver ikke undskylde noget som helst.
Eller måske er de nærmere hæmmet af, at der efterhånden sidder mange, hvis dagligdag svælger i brugen af fuck, motherfucker, luder og ho og at man måske tækkes disse ved overhovedet at bruge ordet fuck? Ikke én gang lagde jeg mærke til antal bandeord, eller sad og talte dem, fordi jeg på ingen måde fandt noget indremissionsk tilstede i besætningens handlingsmønstre i øvrigt. Jeg tror nærmere der er en vanedannelse hos nogle mennesker og at deres hverdag er gennemsyret så meget af brugen af den slags sprog, at de ender op med at blive immune for forståelsen af deres egen ganske forkastelige omgang med sproget og derfor lægger ekstra meget mærke til det, når det ikke forekommer..
Jeg har lagt mærke til det, f.eks. når vi arbejder på projekter med amerikanske og engelske konsulenter som i øjeblikket og vi danskere har det med at snakke om bl.a. filmreferencer internt og slet ikke tænker over brugen af diverse bandeord, inklusive meget stride seksuelle ord. Amerikanerne siger ikke noget (men I guder, hvor de tænker deres), og det er svært ikke at krumme tæer nogle gange over, at det er blevet så meget "normen" i vort land, at vi fuldkommen har mistet taget på, hvor meget vi egentlig voldtager sproget. Fordi vi i Danmark er blevet ret så mindrebemidlede udi vores omgang med sproget, undertegnede inklusive, så behøver man ikke bringe referencerne ind i alle situationer og forhold.
Jeg har ikke noget imod, at der er fuck og what not tilstede, men om jeg fatter, at man gider sidde og tælle bandeord eller endog finde noget unaturligt, når folk ikke opfører sig som en Kidd figur overfor en voksen kvinde, men faktisk er lidt intelligent i sine referencer til det, så kvinden MÅSKE vælger at have sex med vedkommende fordi manden måske afslører at have noget hjemme, fremfor at have sex med ham, fordi han kan snakke ghetto.
Virkelighedens tankegang ifht. hvem og deres referencer fra hvad? Det kommer an på mennesker, kultur og tid og periodens etik og moral i øvrigt.
Og det må man sige gjorde hele forskellen i kvalitet.
Og jeg må sige Die Hard 2 og 3 var fantastiske film fordi de bandede! Det gjorde hele udslaget og fik én til at glemme al skidtet. Til gengæld var Die Hards 4 action langt bedre koreograferet og hardcore. Så foretrækker jeg et par fuck færre.
The holy grail! Du har overbevist mig! Hold da op! Hvilken stinker af rang!!!! Shit, damn og bastard er "alternative ord". Hvor dælen bliver horderne af fuck af?!?! Det er jo forfærdeligt! Hvilken ringe film!!!! Næ lad os få profanity optælling af alle film og for hver 50 stks. så får man et tillæg på 0.5 points på IMDB.