• Christian Bale
    79%
  • Michael Keaton
    15%
  • Adam West
    4%
  • Val Kilmer
    1%
  • George Clooney
    1%

Stemmer i alt: 1535

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#61 Ispep 11 år siden

Der er jo politiske (under)toner i filmene når de ligesom vedrører et stykke historie selvom det menneskelige drama er i centrum. Men kald dem bare "menneskeskæbner". Jeg siger bare, at Spielberg netop ikke er mig så skide moden i de film du omtaler (er det en kvalitet i sig selv?) men ofte naiv, romantiserende og forudsigelig. Indimellem rammer han en smuk tanke/pointe, men ofte grænser det for mig til sødsuppe, hvor han dikterer lige rigeligt, hvilke følelser seeren skal genkende. I know, for dig er det emotionelt givende, meget menneskeligt o.s.v.

Jeg bryder mig heller ikke om Amistad. Lincoln har jeg til gode. München er ganske glimrende, men egentlig en ret simpel hævnaktion, hvor Spielberg ikke støder nogen af siderne (ofte forventeligt, for man skulle nødig vække uro). Men FLOT teknisk film og likvideringerne er noget af det mest intense filmet. Eksplosionen på hotellet er ganske enkelt bare Speileberg i topform.

Af de fire Spielberg film fu nævner, kan jeg bedst lidt Saving Private Ryan, som jeg stadig finder ret fremragende (om end med enkelte svagheder, som vi før har diskuteret). Dernæst Minority Report, selvom den var bedre da den først udkom.
Gravatar

#62 BN 11 år siden

Ispep (61) skrev:
Jeg siger bare, at Spielberg netop ikke er mig så skide moden i de film du omtaler (er det en kvalitet i sig selv?)

Det var ikke filmene jeg kaldte "modne" - det var Spielberg, og det var udelukkende hans ALDER jeg henviste til. Jeg kunne også have skrevet den "ældre" Spielberg eller "Spielberg på hans lidt ældre dage" ... jeg regnede bare med, at udtrykket "den modne Spielberg" ville blive forstået på samme måde, men tog altså fejl. ;-)

Jeg kan ikke få øje på noget naivt eller romantiserende ved de fire omtalte Spielberg-film.

Film som E.T., Close Encounters of the third Kind, Always, Hook og The War Horse er naive og romantiske. Indiana Jones-filmene er også naive (dog på den gode måde!), og det samme er Jurassic Park og The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn.

Så jeg kan slet ikke følge dig. Vi opfatter disse ting meget forskelligt, men det er jo nok fordi vi er forskelligt indrettede. :-)

Ispep (61) skrev:
I know, for dig er det emotionelt givende, meget menneskeligt o.s.v.

Hvis en historie ikke rører eller bevæger eller engagerer mig som tilskuer, ender jeg bare med at være ligeglad med personerne og deres skæbne, og dette vil jo gå ud over empatien og dermed filmoplevelsen. I mine fire favoritfilm ser jeg ikke Spielberg anslå en emotionel tone, uden hvad der ligger naturligt i plottet og som følge heraf er oplagt eller passende og lig med en god fortællestil.

Ispep (61) skrev:
han dikterer lige rigeligt, hvilke følelser seeren skal genkende.

Når det gælder mine fire favoritfilm (+ Munich og War of the Worlds) føler jeg aldrig, at Spielberg forsøger at diktere, hvad jeg skal føle. Det synes jeg til gengæld, at han til overmål forsøger i E.T., Always og Hook.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#63 Ispep 11 år siden

BN (62) skrev:
Det var ikke filmene jeg kaldte "modne" - det var Spielberg, og det var udelukkende hans ALDER jeg henviste til

Er det ikke én og samme ting?

BN (62) skrev:
Film som E.T., Close Encounters of the third Kind, Always, Hook og The War Horse er naive og romantiske. Indiana Jones-filmene er også naive (dog på den gode måde!), og det samme er Jurassic Park og The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn.

Bestemt! Men disse er røverfortællinger/eventyrer, som jeg bedre kan acceptere som rendyrket underholdig. Close Encounters finder jeg til gengæld er mandens modigste film og den hvor kernefamilien skildres bedst, selvom filmen er et sci/fi eventyr.

Se bort fra Always, Hook og War Horse, som jeg slet ikke bryder mig om.
Gravatar

#64 Lord Beef Jerky 11 år siden

Hook er awesome! En fed dreng ruller sig sammen til en kanonkugle - what's not to like?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#65 Aggeri 11 år siden

Christian Bale var fantastisk til at skildre Batman, så det blev ham :-)
Gravatar

#66 BN 11 år siden

Ispep (63) skrev:
Er det ikke én og samme ting?

Nej. Den modne Spielberg laver jo også rent eventyrlige film og lette, naive film; såsom War Horse og Tintin, film som der ikke er noget specielt modent over ... hvis altså dét havde været min pointe med vendingen "den modne Spielberg".

Gravatar

#67 Ispep 11 år siden

Enten misforstår jeg dig totalt eller også bruger du udtrykket "moden" lidt forkert eller klodset. Når du efterlyser en mere "moden" Spielberg, så må du da tydeligvis referere til mandens mere seriøse/alvorlige FILM, tematisk såvel som tonemæssigt, Hvad har det med Spielbergs alder at gøre?
Gravatar

#68 Bandalia 11 år siden

Jeg har aldrig kunne lide TDK eller andre af Nolan's Batman-film. Men det bliver Michael Keaton, for faktisk spille en realistisk Batman...
Jeg kender intet dårligt, for jeg ved ikke hvad det er...
Gravatar

#69 BN 11 år siden

Ispep (67) skrev:

Enten misforstår jeg dig totalt eller også bruger du udtrykket "moden" lidt forkert eller klodset. Når du efterlyser en mere "moden" Spielberg, så må du da tydeligvis referere til mandens mere seriøse/alvorlige FILM, tematisk såvel som tonemæssigt, Hvad har det med Spielbergs alder at gøre?

Nej, jeg bruger udtrykket "moden" fuldstændig korrekt og i henhold til normal dansk sprogbrug. Ifølge Ordbog over Det Danske Sprog (ODS) er en af betydningerne af "moden":

"især om menneske: som er ude over barnealderen og den første ungdom (men endnu ikke blevet gammel)"

Her er kun tænkt på det rent aldersmæssige - ikke på hvor langt fremme man er mentalt, intellektuelt og følelsesmæssigt.

Så ordet "moden" kan altså også bare betyde 'midaldrende' eller 'lidt ældre', hvilket er den betydning, jeg har brugt ordet i, når jeg ovenfor har talt om "den modne Spielberg".

Og nej, der er IKKE tale om en betydning, der har ændret sig sidenhen. Ordnet.dk anfører samme betydning:

"moden alder

alder hvor man ikke længere er ung

EKSEMPLER i (en) moden alder

Det er jo før set, at folk har giftet sig i en moden alder AMLøn90"

+

også fra ordnet.dk:

"som er kommet op i årene; som fysisk ikke længere er noget pragteksemplar

EKSEMPLER moden kvinde

moden dame
modne mænd
i en moden alder

De modne medarbejdere har erfaringer, vi ikke kan undvære BerlT90"

I øvrigt har jeg ikke sagt, at jeg "EFTERLYSER" en mere moden Spielberg, hvilket jo netop kunne lyde som om jeg taler om hans mentale udvikling. Nej, jeg siger, at "den modne Spielberg" / "den lidt ældre Spielberg" eller "Spielberg i en moden alder" har lavet nogle af de film, jeg bedst kan lide - og at jeg med andre ord ikke foretrækker dem, han lavede i en ung alder.

Gravatar

#70 Slettet Bruger [2717830895] 11 år siden

Såeh, Spielberg skal spille Batman?

Skriv ny kommentar: