-
Jeg har ikke set nogen af dem57%
-
Frankenstein (1931)14%
-
Dracula (1931)13%
-
Creature from the Black Lagoon (1954)3%
-
Bride of Frankenstein (1935)3%
-
The Wolf Man (1941)3%
-
The Phantom of the Opera (1943)3%
-
The Mummy (1932)2%
-
The Invisible Man (1933)2%
Stemmer i alt: 1260
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#11 Batsy 12 år siden
Har kigget på billeder og scener den fra 1941, og synes stadig det er komisk, og det ligner altså bare en mand med et gebis og masser af hår. Dog synes jeg Dracula looket fra 1931 er egentlig ret skræmmende. Dog det værste jeg har set fra vampyr og varulve er jo sådan set twilight, så hellere se de ældre film som jeg er sikker på har meget meget mere at byde på end Twilight!
#12 Kruse 12 år siden
Jamen, jeg synes såmænd heller ikke at de de gamle Universal monsterfilm er særligt skræmmende, men derfor har de stadig masser af filmisk kvalitet(især "Frankenstein"). Jeg syntes bare at det var mærkeligt at linke til et klip fra en komedie og bruge det som argument for at de gamle gyserfilm ikke længere er skræmmende.
#13 kasperfmn 12 år siden
#14 Batsy 12 år siden
Hvis jeg havde vidst det var en komedie, så havde jeg self ikke linket det men et andet link, men opfattede intet sjovt i det klip i det, men min fejl.
#15 dyg 12 år siden
#16 Yes.Science! 12 år siden
Anyways
Valget står mellem Frankenstein, The Invisible Man og The Wolf Man.
Af de tre vælger jeg Frankenstein. Den er både rørende, tragisk og på trods af det er en gammel film, forstyrrende.
#17 Pécuchet 12 år siden
http://img809.imageshack.us/img809/659/nosferatux....
Fra Murnaus Nosferatu (1922). Mere skræmmende end samtlige Dracula-filmatiseringer efterfølgende. Idealiseret anatomi kan føre til menneskeliggørelse.
#18 doom WAD 12 år siden
#19 doom WAD 12 år siden
Et par venlige råd:
http://athena-kozmetickistudio.hr/wordpress/wp-con...
og
http://cdn.petitelefant.com/wp-content/uploads/201...
#20 Thomsen 12 år siden
Selv om klippet er taget fra en Abbott & Costello-komedie, så er forvandlingsscenen lavet på præcis samme måde som i de "rigtige" Wolfman-gysere.
Humlen er nok, at man ikke skal forvente at blive skræmt af de her gamle film, medmindre man er otte år gammel. På lige dét område så er de pænt over sidste salgsdato.
Men så er der jo så meget andet fedt i dem. Personligt synes jeg, de er fantastisk stemningsfulde. De er måske ikke længere uhyggelige. Men så er de til gengæld fulde af atmosfære. Og så skal man jo heller ikke glemme, at det er disse film, der i høj grad har tegnet vores populærkulturelle opfattelse af monstrene. Jeg vil vove at påstå, at når vi tænker 'Dracula', så er det et billede af en figur meget lig Lugosi, der dukker op i de flestes hoveder - selv om han afviger en del fra Stokers oprindelige figur. Og på trods af, at der er lavet en pæn del Frankenstein-film efterhånden, så er det stadigvæk Universals udgave af monstret, vi ser for os, når vi hører navnet. Universals film har haft en stor kulturel gennemslagskraft.
Min egen stemme går til Frankenstein, pga. stemningen og den flotte scenografi, men mest fordi det er en vaskeægte skrækfilm, hvor den nok lidt mere populære to'er, The Bride of Frankenstein, simpelthen er for fjollet til min smag. Det er også interessant, at det er den eneste af de oprindelige film, der var så skrap, at den blev censureret. I Danmark var den endda totalt forbudt helt op til sidst i 1960'erne, hvor voksencensuren blev afskaffet, selv om danske distributører løbende forsøgte at få lov til at vise den.