• Jeg har ikke set nogen af dem
    57%
  • Frankenstein (1931)
    14%
  • Dracula (1931)
    13%
  • Creature from the Black Lagoon (1954)
    3%
  • Bride of Frankenstein (1935)
    3%
  • The Wolf Man (1941)
    3%
  • The Phantom of the Opera (1943)
    3%
  • The Mummy (1932)
    2%
  • The Invisible Man (1933)
    2%

Stemmer i alt: 1260

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 Batsy 12 år siden

Thomsen (20) skrev:
Men så er der jo så meget andet fedt i dem. Personligt synes jeg, de er fantastisk stemningsfulde. De er måske ikke længere uhyggelige. Men så er de til gengæld fulde af atmosfære. Og så skal man jo heller ikke glemme, at det er disse film, der i høj grad har tegnet vores populærkulturelle opfattelse af monstrene. Jeg vil vove at påstå, at når vi tænker 'Dracula', så er det et billede af en figur meget lig Lugosi, der dukker op i de flestes hoveder - selv om han afviger en del fra Stokers oprindelige figur. Og på trods af, at der er lavet en pæn del Frankenstein-film efterhånden, så er det stadigvæk Universals udgave af monstret, vi ser for os, når vi hører navnet. Universals film har haft en stor kulturel gennemslagskraft.

Altså har jo ikke set dem, men kan da godt tænke mig frem til at de sagtens kan være stemnings fulde. Jeg synes Alien, The Birds for eksempel har enormt god stemning, især Alien som skræmte mig fra vid og sans, mit hjerte pumpede mange gange i den film.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#22 Thomsen 12 år siden

Det skal du nok ikke forvente af Universals horrorfilm. Dertil er de for gamle. De er mere stemningsfulde på sådan en lidt hyggelig-makaber-agtig måde. Jeg elsker deres brug af støvede, forfaldne bygninger, tordenvejr og edderkoppespind. Der er hér, alle klichéerne stammer fra. Men alt i alt er de nok for teatralske til at få pulsen op, medmindre man er et lille barn.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#23 Batsy 12 år siden

Thomsen (22) skrev:
Det skal du nok ikke forvente af Universals horrorfilm. Dertil er de for gamle. De er mere stemningsfulde på sådan en lidt hyggelig-makaber-agtig måde. Jeg elsker deres brug af støvede, forfaldne bygninger, tordenvejr og edderkoppespind. Der er hér, alle klichéerne stammer fra. Men alt i alt er de nok for teatralske til at få pulsen op, medmindre man er et lille barn.

Oh well, men det ikke udelukket at jeg får dem set dog!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#24 Lord Beef Jerky 12 år siden

Jeg har set et par stykker af dem, og af dem jeg har set, var Dracula en anelse skuffende imens Wolf Man var helt fantastisk!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#25 Kiksmann 12 år siden

Creature from the Black Lagoon fik min stemme, jeg må indrømme at jeg er en sucker for lige den film.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#26 IK 12 år siden

Har kun set Frankenstein, og det er mere end rigeligt. Dens historiske værdi er sikkert indiskutabel, men det er jeg egentlig ligeglad med. I min optik er filmen flad, naiv og dårligt spillet.
Gravatar

#27 Thomsen 12 år siden

"Naiv" ligefrem... :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#28 RuckingFetard 12 år siden

Stemte Dracula, men holder lige så meget af Creature from the Black Lagoon, The Invisible Man og Frankenstein/Bride of Frankenstein.
Gravatar

#29 Thomsen 12 år siden

Creature of the Black Lagoon, The Invisible Man og The Wolf Man er formentligt dem, der fungerer bedst som film i dag. Invisible og Wolf er en smule mere up-tempo end de andre af de gamle, og Creature ligner hvilken som helst anden "creature feature" fra 1950'erne.

Jeg kan huske, at jeg selv var dybt skuffet, dengang jeg så Dracula og Frankenstein første gang, da de blev sendt i fjernsynet tilbage under filmens 100 års jubilæum i 1995. Det hjælper klart at være genrefan eller have det historiske briller på, når man ser dem.
Gravatar

#30 wiseguy 12 år siden

Her savner jeg så muligheden for at skrive med mindre skrifttype: jeg har ikke set nogen af dem :o(
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: