-
"Harry Potter og Fangen fra Azkaban"35%
-
Jeg bryder mig ikke om Harry Potter28%
-
D R alle bare helt vildt gode altså... knuzzer16%
-
"Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer"11%
-
"Harry Potter og de Vises Sten"8%
-
Jeg har kun læst bøgerne3%
Stemmer i alt: 1780
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 azathoth 20 år siden
#22 davenport 20 år siden
#23 filmz-mkbt 20 år siden
#24 lagoni 20 år siden
#25 Yoda 20 år siden
#26 filmz-kain 20 år siden
#23 Du ved vidst ikke, hvad du skriver.
#25 Næhhh, der har du ret.
#27 filmz-mkbt 20 år siden
#26 hmmm
#28 filmz-mkbt 20 år siden
#29 Yoda 20 år siden
Rowling - som Tolkien - opnår næppe en placering indenfor den profesionelle kanon. Måske en kanonplacering indenfor deres specifikke genre, kan komme på tale - selvom Harold Bloom (litteraturprofessor og kanonforsker) næppe vil give mig ret.
Dog må man ikke forglemme Tolkiens akademiske betydning, da hans kritiske bearbejdninger af "Beowulf" og "Sir Gawain and the Green Knight" stadig rent akademisk betragtes som stadardværker indenfor sit felt.
Rowlings implicitte gøren brug af engelsk fantasy-tradition, skal dog ikke være hende en byrde. Tolkien ligeså var en mester i at applikere myter og sagn i sin litteratur. Fra Islandske sagaer over norrøne sagn, til engelske og franske middelalder myter fra "Beowulf" over Arthur-digtningen til Chawells klassiske myte-dramaer.
Jeg deltog - i forbindelse med indsamling af oplysninger til et større projekt om de religiøse lag i C.S.Lewis' fortællinger - i seminaret "Det onde", som blev afholdt juni 2002 på Syddansk Universitet. Her talte professor Jørgen Dines Johansen netop om Rowlings betydning for moderne fantasydigtning, læst ind i den etablerede tradition. Han påpegede - ganske korrekt - hvorledes disse genrespecifikke værker netop opnår status som konglomerater. Rowlings postmodernistiske, Tolkiens modernistiske. Dette grundet begges implicitte aplikation og anvendelse af eks. myter.
Rosemary Jackson har netop lagt sidste hånd på et mammutværk om fantasy og horror, hvor hun ud fra den struturalistiske tradtion bl.a. indskriver "Harry Potter" som værende af stor betydning for litteraturhistorien, og går dermed direkte imod Harold Blooms opfattelse af Rowling og hendes "barn" - Det bliver spændende, hvad han kommer med som modsvar.
#30 filmz-Wacker 20 år siden
click
http://www.samarit.dk