• "Harry Potter og Fangen fra Azkaban"
    35%
  • Jeg bryder mig ikke om Harry Potter
    28%
  • D R alle bare helt vildt gode altså... knuzzer
    16%
  • "Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer"
    11%
  • "Harry Potter og de Vises Sten"
    8%
  • Jeg har kun læst bøgerne
    3%

Stemmer i alt: 1780

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 filmz-mkbt 20 år siden

Grunder alle Potter fans ikke deres begejstring i en på det nærmeste fanatisk subjektivitet? lol
Gravatar

#32 Yoda 20 år siden

#31 Jo, "fan" og "fanatisme" er jo som bekendt også tæt forbundet.

Men det forventes dog heller ikke af "fans", at de skal mønstre en given objektivitet, da de ikke er professionelle litterater, og man må, hvis man taler professionalisme, kunne forholde sig objektivt til litteratur, da professionelles viden gerne skulle afspejle en noget større erfaringshorisont, end den "jævne" boglæsers.

Objektivitet fordrer en hvis grad af empirisme, subjektivitet fordrer ikke andet end personlig stillingtagen, og er ikke knyttet til nogen form for erfaringsfilosofi.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#33 filmz-mkbt 20 år siden

#32 Derfor er jeg også forfalden til at anskue Harry potter som en gang "junk-food", der i stedet for at berige - fordummer (og hvad Rowling angår må jeg hellere tie i dette forum).
Gravatar

#34 Yoda 20 år siden

Nu gav jeg jo heller ikke udtryk for fanatisme i min tidligere artikel, men gav udelukkende et eksempel på en professionel læsning af Potter-universet.

Som jeg skrev: "Det kommer vist an på "øjnene", der ser!"
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#35 Yoda 20 år siden

#33 Du er da velkommen til at have en mening, hvorfor skal du dog tie? Man behøves vel ikke være enig om alt, eller hvad?

Dog vil jeg postulere, at "Potter" næppe fordummer, da det at læse i sig selv fremmer hjerneaktiviteten og for manges vedkommende afføder lysten til mere litteratur, der er dybere og mere "intelligent". Dermed ikke sagt, at Rowling er det modsatte!

Det er jo langt fra uinteressant at undersøge de strukturalistiske lag, de implicitte lag eller underkaste romanernerne en semiotisk-psykologisk tolkning - men lad det ligge, her er det fagnørden, der taler!
Gravatar

#36 filmz-ZOPTIKEREN 20 år siden

Nørden i sådan noget yoda? Næææh skal man ikke have navneprædikatet doktor eller professer, før man må kalde sig selv nørd i sådan et dødbiderområde som litteraturforståelse ? :D
Gravatar

#37 Yoda 20 år siden

#36 Der vil nok være et ikke ringe antal BA'er cand.mag'er og mag.art'er i eks. litteraturvidenskab og -historie, der ikke har skrevet ph.d - og dermed ikke er doktor - eller befinder sig i en ansættelsesstilling som et proffesorat er, der ville mene noget andet!

Mine egen ydmyge sitation taget i betragning - endnu "kun" BA - vil jeg da mene, at så lang tid man er fuldtidsstuderende, og går ind for sit studie med liv og sjæl - så må man gerne bruge prædikatet fagnørd. Underviser desuden i litteratuanalyse og semiotik som vikar for 1. semesters studerende. C",)

Og nu er "litteraturforståelse" jo næppe et mere udpræget "dødbiderområde" end så mange andre! :)
Gravatar

#38 filmz-kain 20 år siden

#37 narrøv..
Gravatar

#39 filmz-vassago 20 år siden

#38: touche, eller? konstruktiv kritik er altid rart.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#40 filmz-kain 20 år siden

#39 kan sgu da ik' gøre for at han er dum at høre på

Skriv ny kommentar: