-
Fantastisk, kraften er med den!54%
-
Har ikke set den, men vil meget gerne23%
-
Den går an14%
-
Gider ikke bruge penge på den7%
-
Føj, en omgang 'poodoo'!2%
Stemmer i alt: 3078
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#121 El vez 19 år siden
#120 Fiks en laserdisc afspiller (kan faas for et par hundrede kr.) og LD udgaverne af Star Wars og vupti, saa har du THX godkendt pre-SE udgaver af Star Wars Ep 4,5,6.
Du maa godt skynde dig lidt, for dit piveri kan jeg snart ikke holde ud at se paa mere ;)
#122 maniac 19 år siden
Hvis prequel trilogien ikke må handle om Anakins fald... Hvad skulle den så handle om? Det lyder jo til den ikke må handle om andet end Luke??
#123 filmz-Business Monkey 19 år siden
De nye film ødelægger de gamle og vice versa. De nye film skulle slet ikke have været lavet, da de gamle blev lavet mere for dem selv end for en kæmpe sagas skyld.
For episode IV, V og VI skulle have været lavet på en lidt anden måde, hvis Episode I, II og III skulle passe med dem.
Jeg tror i sidste ende, at Lucas har ødelagt hele sin "saga", da de to trilogier ikke spiller godt sammen... Det er vel bare ærgeligt siden jeg elsker SW-universet...
#121 Fint... Så giver det jo også mening...
Jeg har tidligere fået det at vide med laserdiscs... Jeg har sgu' bare ikke råd... (derfor kommer jeg her... Her har jeg "råd"...)
Hvordan er kvaliteten på en laserdisc? Jeg har aldrig set, hvordan billedet ser ud?
(det er jo klart ærgeligt, at de nye special editions ser så fede ud (pga. forbedret billedkvalitet og ikke CGI), men er ødelagt netop af CGI'en... (ødelæggelse af rytmen i fortælletempoet nemlig))
Slut! (med mindre der kommer nogle "dumme" kommentarer...) :-)
http://www.zentropa.dk/videohilsen/
#124 filmz-Kadann 19 år siden
Billedet på LD ligger et eller andet sted imellem VHS og DVD og er absolut acceptabelt.
En habil LD-afspiller kan du købe for 3-500 kr. brugt, dertil kommer filmene som du typisk kan finde til omkring 100 kr. incl. porto på eBay, hvis du køber de almindelige udgaver. Der findes dog også ekstra-fest-med-ost-udgaver af filmene, men de går naturligvis for en del mere.
#125 filmz-incubus 19 år siden
Nå, men det ærgrer mig, at jeg stemte, før jeg havde set filmen. Havde jeg ventet, til jeg havde set den, så havde den da fået en "Fantastisk, kraften er med den."
SUPER COOL FILM. Glæder mig til at se den igen.
#126 Kalle Ferm 19 år siden
#127 filmz-makaveli 19 år siden
#128 filmz-Bluhm 19 år siden
#129 filmz-melian 19 år siden
Det følgende er blot én ydmyg mening om filmen og et lille udpluk af de mange tanker den har sat i gang hos yours truly.
Jeg synes at ep. III er enormt god, virkelig virkelig god!
Jeg så den i torsdags, mest fordi at jeg synes jeg burde når jeg nu havde set de to andre nye, og for at give den en ærlig chance, men uden de store forhåbninger, blandt andet fordi Hayden pisser mig i af i II'eren (men det er muligvis blot fordi Anakin som karakter er i irriterende teenager-fasen på det tidspunk).
Jeg måbede en hel del.
Så gik jeg hjem, fuldstændig blown away, blandt andet af at mit anstrengte forhold til bemeldte skuespiller med et slag var fuldstændig fordampet.
Så tog jeg ind og så den igen.
Jeg så den i alt tre gange, græd som en pisket, og så gik jeg ellers hjem og grublede.
Når der skal så stor ståhej til for at fange alle detaljerne og på mere end et instinktivt niveau forstå alle de mindre begivenheder der er med til at vælte korthuset for Anakin, er det efter min mening en virkelig gennemarbejdet og vellykket film.
Dertil kommer at jeg, da jeg gik hjem og genså ep. IV - VI kunne se dem nærmest som om det var første gang, med en synsvinkel der var vendt 180 grader rundt, en øvelse jeg varmt kan anbefale.
Efter min mening er det indlysende at Anakin Skywalker er historiens virkelige helt.
Ikke fordi han er flinke-frans og friskfyrs agtig og altid gør det rigtige men netop fordi han er håbløst menneskelig.
Han er det klassiske eksempel på den menneskelige kamp for at håndtere det vi er - en art halvt dyr, halvt guder.
Det er et gennemgående træk i alle myter mennesker har fortalt hinanden gennem tiden, at det skal blive ondt før det kan blive godt, og at dem der har de største hjerter og vil allermest godt, også er dem der falder dybest.
I profetien om Anakin står der ikke kun at han vil besejre den sidste Sith-fyrste. Der nævnes også noget om balance til Kraften.
Tænk lige over det : hvordan fanden bringer man balance - jeg gentager, BALANCE - til Kraften uden at kende bagsiden af medaljen?
Der er ingen nemme løsninger her i livet, og det er da netop det sagaer som SW handler om, og det er da derfor at så mange holder så meget af dem.
Ser man Sith igennem og holder øjne og ører åbne, ser man at det ikke blot er Palpatines manipulationer alene der forfører Anakin, men at det er omstændighederne kombineret med den person han nu engang er, omgivelserne - selv jedi-rådet - der alle er med til at anbringe ham i den rolle han får. Naturligvis indgår der også hans frie valg, men jeg blev ganske forskræmt over at opleve, at når jeg gennemtænkte hele historien - og her er man også nødt til at inkludere ep. I og II, i al deres ufuldkommenhed - og prøvede at forestille mig at jeg var den her fyr, med den og den baggrund og de og de oplevelser i bagagen, og som oplevede de og de valg, så var en stor del af vejen til helvede allerede lagt.
Tag et ungt brushoved med ild i røven, der kan en hel masse og vil det hele på en gang, som har haft en forholdsvis hård opvækst, har nogle massive traumer i forbindelse med tab (bla. af sin mor), og som er notorisk kendt for at tænke dybe huller i jorden - og istedet for at gi ham noget at bestille så sæt ham i et hjørne og sig til ham at han hellere må blive her mens vi andre går ud og ordner sagen. Og hey, han må forresten heller ikke gå med piger.
Man kunne lige så godt anbringe en solid gang C4 under jedi-templet, og det er netop disse fejl i den gamle jedi-orden, den mørke side i form af begyndende dogmer, som er begyndt at snige sig ind på Jedi ordenen, som bliver dråben i Anakins bæger - naturligvis godt hjulpet af Palpatine, som benytter sig af lejligheden.
Ser man videre til ep. VI, ser man at Yoda også har taget ved lære - således forstår han nu at han ikke kan forhindre Luke i at konfrontere mørket, og den deraf følgende fristelse, men at det tvært imod er nødvendigt for Luke at gøre det, og det eneste der er at gøre er at krydse fingre og håbe at man han trænet ham ordentligt.
Det er denne tillid Anakin ikke får, hvad han for øvrigt også brokker sig over.
Anakins genistreg er at han giver pokker i dogmerne og alligevel beholder sit forhold til Padmé. Det er hans manglende evne til at kunne tale frit med sine lærere om disse følelser, og den uærlighed han derfor må lægge for dagen for at være tro mod Padme, der lægger kimen til faldet, ikke følelserne i sig selv.
Hvem skulle have hjulpet ham med at fuldføre sin skæbneopgave i ep. VI hvis ikke han havde gjort Padme gravid?
og sådan kan man blive ved og ved og ved, og det er sådan set i korte træk mit argument for at det nu fuldførte værk i sin helhed holder (jeg vil ikke her begive mig ud i spekulationer om hvorvidt der bliver lavet en sequel-trilogi).
Ja, det var lidt af en smøre, forhåbentlig er der nogen der synes der er noget de kan bruge.
....
But why is the rum gone?!
#130 filmz-sniper@dk 19 år siden