• Darth Vader/Anakin Skywalker
    29%
  • Han Solo
    17%
  • Obi Wan Kenobi
    13%
  • Anden figur
    12%
  • Darth Maul
    8%
  • Boba Fett
    8%
  • Jar Jar Binks
    7%
  • Kejseren
    3%
  • Luke Skywalker
    3%
  • Prinsesse Leia
    2%

Stemmer i alt: 1874

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#61 filmz-RavenDK 18 år siden

Jeg valgte "Anden figur" nemlig: Watto!

#62 BN 18 år siden

#59 - tiny:

du skriver: "i mine øjne er Darth Vader ikke en sej figur, hvilket nok er fordi, jeg er hunkøn. Især de tre nye films forklaring på, hvorfor han gik over på "the dark side" er for mig at se meget tynd."

I Star Wars-universet skal der faktisk ikke så meget til før nogen går over til den mørke side: i "Episode VI: Return of the Jedi" får Luke Skywalker at vide, at han bare ved at at give efter for sit had til og vrede imod den onde kejser og slå denne ihjel med sit lyssværd, ville have fuldendt sin rejse mod den mørke side. ... Nu siger du måske, at det jo er kejseren der sagde sådan og at kejseren bare løj, men faktisk er hele pointen med scenen mellem Luke, Darth Vader og kejseren jo, at Luke må beherske sig. Luke holder sig på Kraftens lyse side ved at nægte at dræbe sin far, som har truet med at omvende Leia til den mørke side, såfremt det ikke skulle lykkes ham at omvende Luke. Selvom Luke har afvæbnet sin far, lader han ikke følelserne løbe af med sig, for hvis han gjorde, havde han dermed givet efter for ubehersket vrede og had ligesom hans far alias Anakin Skywalker gjorde overfor Sandfolket der torterede hans mor til døde.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#63 mr gaijin 18 år siden

#62 Reglerne om den mørke side i det fiktive univers er sikkert ganske, som du siger. Men der er i sidste ende tale om metaforer, som publikum bør kunne relatere til. Jeg havde også svært ved at identificere mig med Anakin, og de valg han foretager til sidst. Men dramaet og karaktererne i "Star Wars" har jo aldrig været hovedårsagen til at se filmene. Det, der gør filmene så fantastiske, er jo John Williams' musik og hele projektets grandiositet.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#64 kill the bills 18 år siden

#61 du er bare altid på pletten hva.
Gravatar

#65 filmz-æsop 18 år siden

Jar jar binks
No Luke, I am your father
Darth Vader
Gravatar

#66 evermind 18 år siden

Har svært ved at vælge mellem Darth Vader og Han Solo... men det bliver sgu nok Darth Vader. Den figur er for mig indbegrebet af Star Wars. :o)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#67 Martindan 18 år siden

#62 - host nørd :)
for cryin' out loud......
Gravatar

#68 Slettet Bruger [676516185] 18 år siden

Jar Jar Binks - bare for at være på tværs ;-)
Gravatar

#69 BN 18 år siden

#63 - mr gaijin:

Det glæder mig, at du "havde [] svært ved at identificere [dig]med Anakin, og de valg han foretager til sidst." ... For ellers havde du jo potentialet til en kynisk, herskesyg morder! ;-)

Det handler jo for Lucas om at vise HVAD der får Anakin til at skifte til den mørke side, ja, HVAD der gør ham ond. Jeg forstod godt hvad det var der gik galt for Anakin, men jeg sympatiserede ikke med ham eller bifaldt de valg han traf. Jeg mener ikke en absolut identificeren sig med Anakin er nødvendig for at vi kan holde med ham ... indtil hans medvirken til drabet på Mace Vindu.

Anakin er et eksempel på en person, der ikke kunne tackle svær psykisk pres. Han havde et kæmpe ego (der rigtigt folder sig ud i Episode 4-6 i helt uhæmmet grad), og hans mangel på selvbeherskelse - sammen med hans autoritetskrise - fik ham til at vælte til den forkerte side.

Han måtte ikke gifte sig med den han elskede (pga. jediernes regler), han følte sig ufri og hæmmet pga. sin jedi master Obi-Wan, han blev mødt med skepsis af både Yoda og Mace Vindu, han blev nægtet titlen som jedi master selvom han havde større kræfter end de andre jedier og ovenikøbet var "the chosen one", han blev nægtet at føre an i vigtige missioner under krigen, han fik at vide at han ikke skulle knytte følelsesmæssige bånd til nogen anden person, og at hvis en der stod ham nær ville dø, skulle han bare give slip og ikke sørge ... sammenlign dette med Palpatins mange rosende, smigrende og tillokkende ord: hvis han gik over til den mørke side, kunne han redde Padme, han ville blive den største af alle jedier nogensinde (siger Palpatin til ham allerede i Episode II), han vil lære at forhindre folk i at dø (som han selv siger i Episode II), og Palpatin tilbyder ham netop at hjælpe med dette, og Palpatin giver ham et stort ansvar som sin personlige repræsentant i jedirådet og udtrykker hele tiden sin beundring og tillid til Anakin ...

Ikke så sært at en ung, umoden mand som Anakin med et forvirret og oprørt sind fyldt med indestængt vrede, føler at Jedierne modarbejder ham, mens Palpatin er en ven ... og denne følelse få ham til sidst til at vælge den modsatte side .. og så vælter den dominobrik den anden, så han træffer alle de valg han gør.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#70 kill the bills 18 år siden

#69 er du Lukases bodyguard eller hvad.

Skriv ny kommentar: