-
Monty Python and the Holy Grail44%
-
Monty Python's Life of Brian31%
-
Jeg bryder mig ikke om Python-humor7%
-
Monty Python's The Meaning of Life5%
-
Hvem er Monty Python?4%
-
And Now for Something Completely Different3%
-
Monty Python Live at the Hollywood Bowl3%
-
Jeg har ikke set filmene, kun serien2%
Stemmer i alt: 2830
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 Muldgraver 13 år siden
Men jeg er ikke sikker på, jeg nogensinde har grinet så meget som under "Four Yorkshiremen"-sketchen fra Hollywood Bowl. Det var dog også første gang jeg så sketchen og dens uforlignelige udstilling af forfaldsromantik og hierakipositionering, hvorfor en tragisk fremmedgjorthed udspiller sig under linjerne, på trods af de holdes i skak af ubekymret magelighed. Åh, hvor tårerne trillede og maven var et krater.
Desuden er der sædelighedsskildringen i "The Meaning of Life", som jeg må sige er genial (som så meget andet de har lavet, jovist).
Jeg ved ikke helt om det er mærkeligt af mig, men jeg synes slet ikke deres humor er så langt ude og sort. Nærmere grænseoverskridende i forhold til hvor samfundets normer synes at være absurde, hvorfor de oftest udstiller de faktiske omstændigheder omkring det ubåselige menneskevæsen, som desværre alt for ofte synes afhængigt af at indlede en selvbegrænsende bevægelse.
I øvrigt, smuk, smuk [url= af Cleese.
#22 Muldgraver 13 år siden
#23 Moog 13 år siden
Man: I think it was, "Blessed are the cheesemakers"!
Gregory's wife: What's so special about the cheesemakers?
Gregory: Well, obviously it's not meant to be taken literally. It refers to any manufacturers of dairy products.
#24 Moog 13 år siden
#25 Muldgraver 13 år siden
Men du fandt den ikke, formoder jeg? Dette er en sådan sag, hvor jeg ville se stort på lovgivning, såfremt udsendelsen ikke er til at skaffe på anden måde end download.
De er også nogle sølle præster, eftersom de tilsyneladende fuldstændig mangler blik for det de selv sidder og forsvarer. Og det på trods af Cleese og Palin forsøger at anspore til en anstændig drøftelse af emnet.
#26 BN 13 år siden
"lade tvivlen komme brugeren"??? ... Øhhh, det er jo lige netop det jeg gør, når jeg stiller IK (som jeg i en lang række tilfælde deler smag med) et spørgsmål. Og egentlig også når jeg giver ham et link til en sketch, som jeg fisker efter om han har set eller finder morsomt.
Det er ganske normalt her i filmz' forum at spørge til hinandens smag, og spørge, hvor meget eller hvor lidt man kender til en skuespillers roller eller en instruktørs "CV" - eller at spørge hinanden om man er til den eller den genre, og om en medvirkende årsag til, at en given bruger ikke kan lide nogle bestemte skuespillere eller komikere m.m., måske er at den pågældende stil, genre eller humor generelt ikke appellerer til ham/hende.
#27 BN 13 år siden
Tak for linket.
Cleese og Palin beviser ud over enhver tvivl med referencer til forskellige scener i filmen, at den ikke på nogen som helst måde gør nar af Jesus. Og alligevel sidder de fjolser (altså præsterne) og ligefrem INSISTERER på, at den gør. Det er jo til grin.
#28 Moog 13 år siden
Det sjove er jo at man må forestille sig at dem der stod bagerst ikke kunne høre ham :)
Derudover er der ingen tvivl om at filmen laver sjov med samfundet i Palæstina for 2000 år siden. Hvordan der var masser af frelsere på den tid og folk så engle og dæmoner alle vegne. Det er vel mere en kommentar til at det ikke er så underligt at de 3 store monoteistiske religioner opstod der.
#29 BN 13 år siden
Jeps. Det fremgår både af filmen og af hvad Monty Python-folkene selv har udtalt ved andre lejligheder.
#30 Muldgraver 13 år siden
Selv tak. [url= er lidt mere.
Morskaben får en yderligere nuance når man ser på hvor lidt mennesket, og dermed samfundet, har udviklet sig siden... Hvorfor det vel i det hele taget giver mening at bruge sarkasme om nutidige fænomener i en årtusindefortidig kontekst. Min påstand er altså, at Python laver lige så meget sjov med samfundet i dag som dengang.