• Nej. Jeg bryder mig ikke om Lars von Triers film
    28%
  • Ja, helt sikkert!
    25%
  • Det regner jeg med
    18%
  • Jeg venter til dvd'en
    10%
  • Ved ikke
    9%
  • Nej, puha. Den lyder for klam
    4%
  • Måske. Jeg ved ikke rigtig, om jeg tør
    4%
  • Jeg har set den
    2%

Stemmer i alt: 1424

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#51 Highland Park 15 år siden

#49: Du bestemmer naturligvis selv, hvilke film du vil se, og hvilke du ikke vil se. Men du kan ikke have en mening om en film, du ikke har set, uanset hvad du så end mener om instruktøren og hans tidligere værker. Det er utroligt som en simpel udtalelse fra instruktørens side bliver brugt som argument for ikke at se hans film.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#52 evermind 15 år siden

Det var egentlig bare dén pointe, jeg prøvede at føre igennem i "Hvad laver du nu"-tråden, da nogen på det groveste antydede, at jeg var kulturforladt. ;)

Men okay, jeg vil da krybe til korset og indrømme, at jeg også har svært ved at sætte mig foran en Uwe Boll-film uden på forhånd at have skruet attituden på. :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#53 Fable 15 år siden

Jeg har på intet tidspunkt påstået at have en mening om filmen.

Desuden tvivler jeg på at den omtalte kommentar er det eneste der skræmmer folk væk. Han er jo ikke ligefrem en person der stræber efter at gøre sig populær blandt folket.
Gravatar

#54 Highland Park 15 år siden

fable (53) skrev:
Jeg har på intet tidspunkt påstået at have en mening om filmen.

Det har du ret i, beklager. :) Det var en reaktion på visse andre indlæg.

Men du antyder, at der skulle være en stor sammenhæng mellem Trier og hans film, og så enkelt mener jeg ikke, at det forholder sig. Der er trods alt forskel på filmen og mennesket bag, selv om han investerer meget af sig selv i sine film.

fable (53) skrev:
Desuden tvivler jeg på at den omtalte kommentar er det eneste der skræmmer folk væk. Han er jo ikke ligefrem en person der stræber efter at gøre sig populær blandt folket.

Nu er der bare visse mennesker, der giver udtryk for, at den kommentar alene er nok til, at de ikke vil se filmen. Jeg håber så sandelig heller ikke, at det er sandt, at der ikke skal mere til.
Jeg ser heller ingen grund til, at han skulle stræbe efter at gøre sig populær blandt folket.
Gravatar

#55 Thomsen 15 år siden

#50 - Jeg er fuldstændig enig. Men jeg er desværre sikker på, at Triers udtalelse vil blive citeret som pålydende igen og igen i al fremtid og anvendt af hans kritikere til at stive deres fordomme af. Man kan jo bare læse, hvordan den bliver brugt i denne tråd. Skid hul i, at han faktisk er en temmelig morsom mand med en udtalt selvironi, for det passer ikke ind i "vores" billede af ham. Han skal ikke komme og tro, at han er noget, og da slet ikke "kunstner".
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#56 Highland Park 15 år siden

Med fare for at det blot bliver udnyttet til yderligere at svine manden til:
Lars von Trier: Det hjemmelavede menneske
Nils Thorsens meget fine og velskrevne interview med et meget muntert, åbenhjertigt, stærkt og sårbart menneske.
Gravatar

#57 jessup 15 år siden

De fem benspænd er møgunderholdende hvis man gerne vil have lidt mere indblik i mandens humor. Jeg har meget svært ved at se hvorfor folk bliver så provokerede af hans offentlige person.

Der er selvfølgelig sammenhæng mellem en film og instruktøren, det er ihvertfald hvad store dele af den skrevne filmteori har gået ud på de sidste 60 år. Selvom jeg ikke kender Michael Bay tror jeg, ud fra hans film at bedømme, at han er røv kedelig og uden formål i livet - en blank slate med en negativ drejning.
This is just until June
Gravatar

#58 Highland Park 15 år siden

jessup (57) skrev:
Der er selvfølgelig sammenhæng mellem en film og instruktøren...

Naturligvis. Jeg fik det udtrykt lidt forkert i første del af mit indlæg. Jeg mener blot ikke, at man kan tale om en direkte overførsel af Triers karakter og synspunkter fra mennesket til filmen. Det er langt mere kompliceret end som så.
Gravatar

#59 BN 15 år siden

#51 - Highland Park:

du kan ikke have en mening om en film, du ikke har set, uanset hvad du så end mener om instruktøren og hans tidligere værker.

Det er ikke helt korrekt. Det er sandt, at man ikke kan have en mening om selve håndværket, altså om hvor godt eller dårligt skuespillet er, hvor godt eller dårligt filmen hænger sammen, hvor god eller dårlig billedsiden og klipningen er, hvor godt eller dårligt det er lykkedes at opnå den ønskede effekt eller stemning o.s.v. .......... Men man kan godt have en mening om det emne, en film behandler, og det indhold man er bekendt med ud fra omtale, anmeldelser, trailers og klip.

Efter første gang at have læst, hvad 'Antichrist' handlede om, var jeg ikke spor interesseret i filmen. Efter at have set traileren, var jeg stadig ikke interesseret. Da jeg så læste de første anmeldelser, fik jeg en decideret modvilje mod filmen, og da jeg stødte på nogle meget afslørende spoilers til filmen, følte jeg afsky ved dens indhold. Og ingen af Von Trier's udtalelser har ændret på min manglende lyst til at se filmen.

Jeg har en mening om hvilke film, jeg ønsker at bruge tid på. Og denne mening danner jeg mig ud fra de allerede nævnte ting. Det er ikke en ubegrundet holdning .... for ellers kunne man ligeså godt påstå, at man ikke kan have en mening om stofmisbrug, hustruvold o.lign. (uden nærmere sammenligning i øvrigt) uden selv enten at have begået det eller selv at have været udsat for det. .... Eller hvis en is-producent alle dage har lavet is, man ikke kan lide, og der så kommer en ny is fra dem, der ifølge al omtale er lavet efter deres gamle traditioner, og som ovenikøbet har fået hård kritik nogle steder fra for at have en vammel bismag, ja, så kan man også sagtens have en mening om denne is. En mening, man bruger til at sortere med.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#60 Highland Park 15 år siden

bn (59) skrev:
#51 - Highland Park:

Det er ikke helt korrekt. Det er sandt, at man ikke kan have en mening om selve håndværket, altså om hvor godt eller dårligt skuespillet er, hvor godt eller dårligt filmen hænger sammen, hvor god eller dårlig billedsiden og klipningen er, hvor godt eller dårligt det er lykkedes at opnå den ønskede effekt eller stemning o.s.v. .......... Men man kan godt have en mening om det emne, en film behandler, og det indhold man er bekendt med ud fra omtale, anmeldelser, trailers og klip.

Men bn, håndværket bliver jo brugt til at behandle, farve og udtrykke det pågældende emne og indhold (i øvrigt vil jeg påstå, at der ikke kan skelnes mellem form og indhold, men det er en anden diskussion, som vi vist har haft før, så nu holder jeg mig til den gængse anskuelse), og derfor kan du ikke have en mening om, hvordan indholdet kommer til udtryk og da slet ikke om hvilket indtryk, det vil gøre på dig som menneske.

Det du kalder en begrundet holdning bygger på en række antagelser med afsæt i diverse omtale og lign. Det betyder ikke, at de nødvendigvis holder stik, og uanset hvad ville disse antagelser aldrig kunne være lig med din oplevelse af filmen, hvis du gav den en chance. At opleve en film er ikke det samme som at læse om den og gøre sig tanker på baggrund af dette.

I øvrigt er jeg fuldstændig enig med Michael Andersen i hans kommentar i "Antichrist"-tråden.

Skriv ny kommentar: