-
Ja, selvfølgelig!77%
-
Måske13%
-
Jeg venter, til den kommer på dvd/Blu-ray6%
-
Nej, det Bat-pjat interesserer mig ikke3%
Stemmer i alt: 2778
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#41 Babo84 12 år siden
Ja, det ved jeg godt du ofte er - altså tilfreds med ALT :) Du ser en "perfekthed" i film jeg ikke gør, hvilket også forklarer dine mange 10'ere, men dem får man altså ikke nemt hos mig. Men det er heller ingen skam.
Ja, selvfølgelig kommer irritationsmomenter og svagheder af sig selv. Hvornår de "trænger på" hos en film, kan variere. Men hvis du føler en film er til 10, så fred med det, din skala, din oplevelse, din film :)
#42 IK 12 år siden
Så rigtigt! Derfor har jeg droppet med at uddele karakterer til film. :)
#43 BN 12 år siden
Nej, det er jeg ikke "ofte", men yderst sjældent. I betragtning af, at jeg i løbet af de sidste fire årtier skønsmæssigt har set 6000 film (op til 3 om ugen)), så er de ca. 150 film jeg giver 10/10, jo ikke meget. ... Nej, det er faktisk kun 2,5 procent. Det vil sige, at 97,5 procent af alle film jeg ser, af mig betragtes som uperfekte film.
Og som du kan se af ovenstående er der også kun 2,5 procents chance for at en film får 10/10 af mig. ... Så det er heller ikke nemt, men derimod temmelig svært at opnå topkarakter hos undertegnede.
#44 Babo84 12 år siden
Men jeg kender ingen der har givet 150 film 10'er, selvom de har set så mange film.. Jeg kan ihvertfald ikke komme i tanker om én på filmz, og jeg tror nu nok flere har set ligeså mange film som dig. Du laver da et flot regnestykke der, og at du kan slynge 6000 tallet ud bare sådan lige, er ret overvældende.
#45 BN 12 år siden
Jeg er 46 år gammel. Jeg tæller kun de film med, jeg har set siden jeg var 7. Jeg ved, at 3 film om ugen ikke er højt sat for mit vedkommende. 3 X 52 (uger) = 156 X 40 (år) = 6240. Jeg har rundet tallet ned til 6000.
156 film på et år svarer til at se én film hver dag over en periode på 156 dage. Det vil sige, at de andre 209 dage (altså mere end det halve af året) har jeg ikke set film.
Det er et både rimeligt og realistisk skøn, min store filminteresse taget i betragtning. Men lad os nu bare skære 240 film fra og holde os til tallet 6000.
Folks kriterier er forskellige, selv i tilfældet med film de holder meget af. Der er aldrig blevet lavet en statistisk undersøgelse af, hvor mange filmz-brugere der har givet 10/10 eller 6/6 og til hvor mange film. ... Men der deles ofte topkarakter ud til bestemte film her på siden, både fra anmeldere og brugere, og det samme er tilfældet på imdb.com og andre danske og udenlandske filmsider. ... Og som jeg før har påpeget: når man som jeg altid er gået efter klassikerne, berømte film og Oscar-vindere, samt film af de mest hyldede instruktører, er der snart 100 års filmhistorie fordelt på USA, Storbritannien, Australien, Canada, Italien, Spanien, Frankrig, Tyskland, Sverige, Danmark, Polen, Tjekkiet og Japan (de lande jeg fortrinsvis har set film fra) at på opdagelse i. ... Og det ville være højst besynderligt, om der ikke skulle kunne findes 150 film til 10/10 blandt sådan et hav af film.
Hvorfor er det så overraskende, at éns favoritfilm også - for flertallets vedkommende - får topkarakter? Hvis ikke mine favoritter skulle have topkarakter, hvilke film skulle så? Dem jeg er forbeholden overfor eller direkte utilfreds med? Nej, vel? ;-)
Men jeg indrømmer da gerne, at jeg ikke ville kunne komme op på 150 film til 10/10, hvis jeg ikke havde set en masse film fra 1930'erne og frem til 1980. Det er ikke bare et spørgsmål om at se MANGE film, men handler om at brede sig over årtierne og genrerne, og så handler det også om at have en alsidig smag, samt et logisk kriterium for karakteren 10/10. Ellers forstår jeg godt, hvis man ikke kan finde ret mange film til 10/10.
#46 Babo84 12 år siden
Du må selv om, hvem og hvor mange film du giver 10. Jeg gav mit bud på, at alle film har fejl, mangler, småting man kan kritisere dem for (uden at det virker for "opdigtet"), og hvis man "låser" sig med et 10 tal, så er der ikke plads til forbedringer, eftersom man mener, at 10 er det perfekte. Jeg husker da også, at du nævnte en række kritiske punkter i SW filmene, eller irritationsmomenter eller hvad du vil kalde dem, hvor disse i sidste ende ikke træk ned for dig alligevel. Skalaen synes jeg efterhånden kun er med til at fastlåse mig, på en eller anden vis.
#47 Batsy 12 år siden
Hehe, ret godt lavet egentlig eller så det bare mig der er røv dårlig til at gøre sådan noget :p
#48 ota123 12 år siden
#49 frankdrebin 12 år siden
#50 BN 12 år siden
Ja, selvfølgelig, jeg argumenterer jo heller ikke for RETTEN til at give topkarakter. Min argumentation går udelukkende på, at det hverken er besynderligt eller usædvanligt at dele mange 10-taller ud - det er der så mange anmeldere og filmfans der gør. Bunken af film fra de sidste 100 år er jo uendelig, så der er nok at tage af.
Det er nok den mest proportionsforvrængende kommentar om anvendelsen af 10-tallet jeg nogensinde har hørt eller læst.
For det første: 10-tallet er vel heller ikke beregnet på film, hvor man føler, at visse ting kunne have været bedre, medmindre helhedsbilledet da fuldstændigt overskygger eventuelle mindre svagheder og gør disse til decideret ligegyldige bagateller. 10-tallet hører med andre ord ikke hjemme i en snak om en film, hvor man taler om "plads til forbedringer". Ihvertfald ikke i min bog.
For det andet: Der er ikke tale om, at man "låser" sig med et 10-tal. Der findes jo ikke ligefrem nogen lov, der forbyder folk, der anmelder eller bedømmer, at ændre/sænke karakteren til en film senere hen, vel? ;-)
For det tredje: Ja, 10 er det perfekte, men hvis man af eller anden grund en dag har mistet noget af begejstringen for en bestemt film, så gælder den jo bare ikke som perfekt i éns øjne længere. Mere kompliceret er det vel ikke. Hvorfor skulle det være værre at starte på 10/10 og ende på 9/10 eller 8/10, end at starte på 9/10 og ende på 8/10 eller 7/10?
På den anden side: Hvis man livet igennem bliver ved med at elske en film, og man virkelig er tilfreds med ALT ved den, hvad er så argumentet for at holde igen med karakteren? Så kunne man jo ligeså godt afskaffe 10-skalaen og indføre 9-skalaen .... Eller nå nej, så ville du bare undre dig over alle mine 9-taller, ikke sandt? hehe