-
Ja, helt sikkert - "Avatar" er ustoppelig!49%
-
Det er ikke usandsynligt, men jeg tror det ikke27%
-
Nej - "Titanic" vil stadig være nr. 117%
-
Ved ikke7%
Stemmer i alt: 2820
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#41 filmz-Bruce 14 år siden
Nemlig, det forudsætter nemlig ... "DET". Det som gør, at folk 10, 20 og 30 år efter, betragter filmen som en klassiker. Det som Star Wars har, Det som Indiana Jones har. Det som Gone With The Wind har og som får folk til at ville gense dem gang på gang. Og det er alt det INDENI, som akkompagnerer den flotte indpakning udenom, som gør film til en tidsløs klassiker og det som jeg påstår publikum længe inden der er gået 10 år, har fundet ud af, at Avatar IKKE har og som Titanic ikke havde, boxoffice eller ej.
Når de næste 10 år har bragt os mange teknologiske vidundere og nogle måske endda med en god historie, har Avatar så "det indeni"?
#42 Michael Andersen 14 år siden
Foruden er der også hele konceptet med hovedpersonens avatar. Hans triste liv over for den dragende drømmeverden - det gælder især også for Sigourney Weavers figur, en cigaretstinkende mokke i den ene verden og en boblende hottie i den anden - og parallellerne til vores egen "grå" verden kontra den fantastiske virtuelle verden, hvor man kan være alt det, man ikke er i den første verden. Historien har et helt ekstra lag her, så bare vent til folk begynder at se filmen fra den vinkel, så vælter fortolkningerne og analyserne frem.
På nuværende tidspunkt er Avatar-universet udenfor filmen allerede ret stort med et helt specielt sprog, og der er massevis af beskrivelser af universet. Hvad sker der så ikke når "Avatar 2 og 3" kommer og udvider hele universet endnu mere? Vil man så begynde at indse at der måske også er noget på bagsiden af det flotte indpakningspapir?
Jeg synes det er ret tydeligt, at selvom "Avatar" ikke er i nærheden af at være Jesu genkomst, så har den noget... ja "DET". "Titanic" er bare en sæbeopera i forhold til.
#43 filmz-Bruce 14 år siden
#44 filmz-ab 14 år siden
Jamen noget af det samme så vi jo i Surrogates. Triste liv i det ene liv, frit og ubegrænset i det andet, (den virutelle verden). Jeg synes bare, at dette behandles ret overfladisk i begge film, at jeg ikke for alvor blevet revet med. Og jeg har netop ikke stødt på nogen, der tolker den sådan, (ikke sagt at den ikke kan tolkes sådan) men de fleste roser jo det visuelle og smukke.
#45 Collateral 14 år siden
#46 Michael Andersen 14 år siden
Præcis, det er også min pointe. Ligesom med f.eks. "The Matrix" opdagede mange først filmens ekstra lag efter de var kommet sig over den imponerende billedside. Den anden aften stødte jeg ind i en dansklærer efter filmen, og han var helt oppe og køre over at historien arbejdede på to planer. Først forstod jeg ikke hvad han mente, da jeg egentlig også bare så den som endimensional, men han har helt ret. Vi er bare ikke kommet dertil endnu, hvor de fleste kan sige: I see you ;)
#47 filmz-Bruce 14 år siden
Jeg kan jo kun sige det ud fra min egen betragtning og kæden ryger af for mig fra og med
#48 Michael Andersen 14 år siden
#49 filmz-Bruce 14 år siden
#50 filmz-ab 14 år siden
Jamen det er også helt rigtigt - jeg har dog altid været vild med matrix, både med indhold og visuelt, selvom man opdagede flere ting ved gensynet. Forskellen er dog med avatar og den, at Matrix er langt mere "pakket ind" og kompleks og sværere at forstå end avatars meget enkle historie, som selv de mindste kan følge med i. Men jeg håber da selvfølgelig det går Cameron godt med den, og fremover. Men må indrømme at jeg også kun har stødt på folk der roser den, og det er også fint nok :-) Men om folk begynder at tolke den, ved jeg ærligt ikke, umiddelbart tror jeg det ikke. I så fald vil dette sætte tingene i nyt perspektiv, hvor man enten selv ændrer holdning til filmen, eller blot bliver bekræftet i, at den ikke havde så meget indeni.