Gravatar

#31 filmz-Le Samouraï 18 år siden

#28 - Det er jo sådan set bare det, vi andre og lederskribenten forsøger at sige. Lederskribenten gør opmærksom på, at HD ser fremragende ud, men er bekymret for behandlingen af ældre film og opfordrer selskaberne til at tage emnet seriøst.

Når han griber til pennen nu, så skyldes det formodentligt, at han se en tendens og vil gøre opmærksom på den, inden det begynder at sprede sig til HD, hvor resultatet af for stor nidkærhed i restaureringen vil være så meget mere synlig (tag fx. de manglende regndråber i Citizen Kane). Det har jeg altså svært ved at fortænke ham i.

Jeg kan ikke rigtigt se, at skribenten skulle have "misforstået hvordan HD-mediet fungerer" eller, at han er "på Mars", blot fordi han frygter, at et nyt medie (igen) vil føre til forkerte dispositioner fra filmselskabernes side.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#32 filmz-Bruce 18 år siden

#31 Ja sådan opfatter jeg så altså ikke lederen :)

Problemet er dog HD- og til dels Blu-Ray-versionen af Scorseses nyklassiker, som nu for tiden kan købes i Danmark. Det er som om man ser filmen på ny. Og det er ikke positivt ment. Noget af den oprindelige dystre og beskidte stemning er forsvundet fra gangster-universet. En hel del af skyggerne fra Robert De Niros og Joe Pescis ansigter er forsvundet. Og det røde farvefilter, der er et genkendeligt auteur-træk ved Scorsese, virker nu kunstigt og sært malplaceret.

Når man sætter ovenstående i relief til Robert Harris' ord (film restaurator guruen) om Goodfellas så vil jeg tillade mig at konkludere, at 16:9 blander æbler og pærer sammen. Det er IKKE HD, som format, som er skyld i at skygger er forsvundet. HD er blot mere tro mod originalens oprindelige look. Det er den samme master, som er brugt fra 2003, som blev brugt til DVD versionen. DVD har det med at introducere skygger, som ikke skal være der, fordi opløsningsgraden er for ringe. HD fjerner "sløret" og kommer nærmere på "kilden".

Her er Robert Harris anmeldelse

I had planned to spot check Goodfellas for quality.

Two and a half hours later the film ended -- one more screening added on to dozens before it of Martin Scorsese's mob masterpiece.

Herein presented perfectly in High Definition by Warner Home Video.

Extremely highly recommended, and literally...

Perfect.

RAH

Highdefdigest har også anmeldt filmen og skriver:

My first and only experience seeing 'GoodFellas' was on DVD way back in the late '90s, when Warner Home Video first released the film as an antiquated "flipper" disc. The transfer was quite poor, marred by heavy grain, an overly dark appearance and muddy colors. Granted, it was probably better than crappy VHS tape, but it was far from a shining example of the DVD format.

So I wasn't sure if I should expect much from HD DVD. It certainly seemed, on the surface, to be a strange choice to show off the new high-def next-gen format. But boy, is this new disc a near-revelation. Though the master utilized here is the same as that used for the 2003 standard DVD re-issue of the film, this is an incredibly impressive visual presentation, and I doubt the film has ever looked better.

Encoded in 1080p and framed at 1.78:1 widescreen (slightly opened up from the 1.85:1 aspect ratio of the film's theatrical presentation), I was really surprised at how wonderfully film-like 'GoodFellas' looks. The image is incredibly stable, with little film grain even in the darkest scenes, and wonderfully smooth colors and fleshtones. Scorsese sometimes employs a slight filter effect, which gives some scenes a slightly reddish tinge, but it appears natural and clean throughout.

I was also impressed with the sense of depth and clarity to the transfer -- 'GoodFellas' looks like a new movie throughout, not over fifteen years old. Detail is top-notch, with subtle skin and fabric textures apparent, and a real sense of three-dimensionality to the picture. Blacks are rich and deep, with contrast excellent. I never would have guessed as much, but 'GoodFellas' may be one of Warner's finest HD DVD efforts yet.

Jeg er helt enig omkring dine restaurerings argumenter, men jeg mener ikke 16:9 lederens ord, omhandler dette og hvis de gør, så har han misforstået, at der er gået noget galt i restaureringen, for Goodfellas er så tro mod originalen som nogensinde.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#33 gi-jones 18 år siden

Jeg erklærer mig hermed enig med bruce. Uden dog at have læst andet end ovennævnte leder :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: