Gravatar

#161 jessup 15 år siden

Jeg kan slet ikke forstå at Match Stick men er med på listen. Jeg ville nok placere The Innocents en del højere
This is just until June
Gravatar

#162 filmz-Bruce 15 år siden

#161 Mht. placering så er der allerede film, jeg kunne have tænkt mig ind på listen, nogle højere og nogle lavere. Det er ikke videnskabeligt :) Men jeg vil så absolut vedligeholde listen "bagefter", som jeg finder ny inspiration og meningerne ændres.

Mht. Matchstick Men, så finder jeg den overfed! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#163 filmz-Bruce 15 år siden

Top 110-101

110 - The Omen - 1976
Gregory Peck og Lee Remick i Richard Donners effektive gyser omkring en ureglementeret adoption, som går gruelig galt. Man kunne i det mindste fortælle de lykkelige forældre, at det var satans søn de skulle opdrage?

110 - La grande vadrouille - 1966
Simpelthen creme de la creme af fransk komik. Louis de Funes og Bourville serverer gags på højt plan i den storslåede Don't Look Now: We're Being Shot At fra 1966. Aldrig udkommet på dvd eller blu-ray med engelske undertekster, er dette en af de mest ventede udgivelser af undertegnede.

110 - Chihiro og heksene - 2001
I mine øjne Hayao Miyazakis stærkeste animerede film til dato. Så fyldt med lag og dybde, at det er en fryd for både børn og voksne. Den kan ses igen og igen uden at man bliver træt af den.

110 - Ascenseur pour l'échafaud -
Et forelsket par vil myrde kvindens mand og få det til at ligne selvmord. Manden myrder ham, i det der skal være det perfekte mord, men finder ud af, at han har glemt noget og må vende tilbage til gerningstedet. Men så ... Louis Malles lille film noir krimi har det meste.

110 - All About Eve - 1950
Hvad er det lige med Hollywood golden age og dialog? Blev manuskriptforfattere altid født med 30 mere i IQ den gang? i Joseph L. Mankiewicz film fra 1950, leverer Bette Davis en top præstation som skuespillerinden med save på albuerne. Der er meget til fælles med Sunset Boulevard. Filmen udkom i samme år og både Bette Davis og Gloria Swanson blev nominerede til en Oscar.

110 - Annie Hall - 1977
Gode gamle Woody! En af de største nulevende instruktører, i min top 10. Især hans tidligere værker er geniale og selv i neddroslet form er manden igen stærkt kørende med seværdige film. Det er dog i en film som Annie Hall, at manden brillerer. Diane Keaton og Woody Allen er perfekte sammen i denne film, som fortsætter med at fascinere.

110 - 8½ -
Det er lang tid siden mit sidste (første) syn af denne og når den udkommer igen til januar i blu-ray udgaven er det ganske muligt, at den tager et tigerspring op på listen. Filmen er så ikonisk, at den nu ligger til grund for 9 med Daniel Day Lewis. Filmen om det at lave film og samtidig en autobiografi af Fellini.

110 - Amadeus - 1984
Milos Formans film om verdens største musikalske geni, er en lille genistreg selv. F. Murray Abraham giver en blændende præstation som Saliere, som nærmest har rivalen Mozart som ærkefjende. Mozarts mangel på pli og moral er en torn i øjet på Salieri, som selv går dydens vej.

110 - Strangers on a Train - 1951
Raymond Chandler skrev manuskriptet til denne Hitchcock thriller, som hører til mesterens bedste. Den er skruet fantastisk sammen og med en fotografering, som var ganske ulig Hitchcock. To mænd mødes på et tog og opdager at de har noget tilfælles. De vil gerne skaffe en person af vejen.

110 - Judgment at Nuremberg - 1961
Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Marlene Dietrich, Maximilian Schell, Judy Garland og Montgomery Clift i filmen om Nürnberg processerne. Spencer Tracy er udset til at være dommer i en retssag mod en tysk krigsforbryder (Burt Lancaster). Fantastiske præstationer, hvor Tracy som sædvanlig dominerer, men hvor Maximillian Schell løb med Oscaren for årets bedste præstation.
Gravatar

#164 Lord Beef Jerky 15 år siden

The Omen, Chihiro og Amadeus er også helt fantastiske! Jeg skammer mig over ikke at have set resten... men Woody Allen er bestemt en hit and miss instruktør for mit vedkommende, har dog endnu ikek set noget fra hans hånd, jeg synes er bemærkelsesværdigt.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#165 Highland Park 15 år siden

Sikke mange film du har på plads nummer 110 bruce. :D
Det er prisværdigt, at du har taget ved lære af så ung en dreng som EPH333.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#166 Lord Beef Jerky 15 år siden

#165 Han kunne nok ikke bestemme sig, og så er alle de film kommet på den delt 110. plads.... listen kommer til at indeholde ca. 5000 film.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#167 Highland Park 15 år siden

#164: Synes du ikke engang, at "Annie Hall" er noget særligt? :(

#166: Hehe... ;)
Gravatar

#168 filmz-Bruce 15 år siden

Wiseguys :)

Top 110-101

110 - The Omen - 1976
Gregory Peck og Lee Remick i Richard Donners effektive gyser omkring en ureglementeret adoption, som går gruelig galt. Man kunne i det mindste fortælle de lykkelige forældre, at det var satans søn de skulle opdrage?

109 - La grande vadrouille - 1966
Simpelthen creme de la creme af fransk komik. Louis de Funes og Bourville serverer gags på højt plan i den storslåede Don't Look Now: We're Being Shot At fra 1966. Aldrig udkommet på dvd eller blu-ray med engelske undertekster, er dette en af de mest ventede udgivelser af undertegnede.

108 - Chihiro og heksene - 2001
I mine øjne Hayao Miyazakis stærkeste animerede film til dato. Så fyldt med lag og dybde, at det er en fryd for både børn og voksne. Den kan ses igen og igen uden at man bliver træt af den.

107 - Ascenseur pour l'échafaud - 1958
Et forelsket par vil myrde kvindens mand og få det til at ligne selvmord. Manden myrder ham, i det der skal være det perfekte mord, men finder ud af, at han har glemt noget og må vende tilbage til gerningstedet. Men så ... Louis Malles lille film noir krimi har det meste.

106 - All About Eve - 1950
Hvad er det lige med Hollywood golden age og dialog? Blev manuskriptforfattere altid født med 30 mere i IQ den gang? i Joseph L. Mankiewicz film fra 1950, leverer Bette Davis en top præstation som skuespillerinden med save på albuerne. Der er meget til fælles med Sunset Boulevard. Filmen udkom i samme år og både Bette Davis og Gloria Swanson blev nominerede til en Oscar.

105 - Annie Hall - 1977
Gode gamle Woody! En af de største nulevende instruktører, i min top 10. Især hans tidligere værker er geniale og selv i neddroslet form er manden igen stærkt kørende med seværdige film. Det er dog i en film som Annie Hall, at manden brillerer. Diane Keaton og Woody Allen er perfekte sammen i denne film, som fortsætter med at fascinere.

104 - 8½ - 1963
Det er lang tid siden mit sidste (første) syn af denne og når den udkommer igen til januar i blu-ray udgaven er det ganske muligt, at den tager et tigerspring op på listen. Filmen er så ikonisk, at den nu ligger til grund for 9 med Daniel Day Lewis. Filmen om det at lave film og samtidig en autobiografi af Fellini.

103 - Amadeus - 1984
Milos Formans film om verdens største musikalske geni, er en lille genistreg selv. F. Murray Abraham giver en blændende præstation som Saliere, som nærmest har rivalen Mozart som ærkefjende. Mozarts mangel på pli og moral er en torn i øjet på Salieri, som selv går dydens vej.

102 - Strangers on a Train - 1951
Raymond Chandler skrev manuskriptet til denne Hitchcock thriller, som hører til mesterens bedste. Den er skruet fantastisk sammen og med en fotografering, som var ganske ulig Hitchcock. To mænd mødes på et tog og opdager at de har noget tilfælles. De vil gerne skaffe en person af vejen.

101 - Judgment at Nuremberg - 1961
Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Marlene Dietrich, Maximilian Schell, Judy Garland og Montgomery Clift i filmen om Nürnberg processerne. Spencer Tracy er udset til at være dommer i en retssag mod en tysk krigsforbryder (Burt Lancaster). Fantastiske præstationer, hvor Tracy som sædvanlig dominerer, men hvor Maximillian Schell løb med Oscaren for årets bedste præstation.
Gravatar

#169 Lord Beef Jerky 15 år siden

#167 Lige netop den har jeg ikke set. Jeg har set Manhattan Murder Mystery (4/6), Small Time Crooks (3/6), The Curse Of The Jade Scorpion (3/6), Hollywood Ending (3/6), Match Point (4/6) og Vicky Cristina Barcelona (3/6). Så jeg er næppe Allen-ekspert, men er endnu ikke blevet imponeret.
Gravatar

#170 Highland Park 15 år siden

#169: Ah okay. Jeg er helt pjattet med "Annie Hall" (en perle af en film) og "Manhattan Murder Mystery", som er mine personlige Allen-favoritter, men han har jo lavet et utal af seværdige film; f.eks. "Zelig", "Manhattan", "Shadows and Fog", "The Purple Rose of Cairo", "Alice", "Everyone Says I Love You", "Deconstructing Harry" osv. osv.
"Small Time Crooks" nød jeg også meget, da jeg så i den biografen. Jeg synes, at det er en af de bedste komedier fra den sene del af hans karriere.

Mht. dem du nævner, så siger "The Curse of the Jade Scorpion", "Hollywood Ending" og "Match Point" mig ikke så meget, men jeg kan godt lide "Vicky Cristina Barcelona".

Skriv ny kommentar: