#170 Lige nu har jeg allerede en kæmpe liste med must-see film, men når jeg er klar på lidt Woody Allensk humor igen, skal jeg nok tjekke dem du nævner ud.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#171: Bare lov mig at du ser "Annie Hall", når du en dag føler dig i stødet. :) Og ja, mængden af seværdige Allen-film er mildest talt overvældende. Som med så meget andet godt, er det ikke en dårlig idé at nyde det i små doser.
Jeg har det også lidt svært med Woody Allen. Annie Hall er en solid 6'er, det samme med Manhattan (ud af 10 vel at mærke). Til gengæld kunne jeg rigtig godt lide Match Point og Vicky Cristina Barcelona. Problemet for mig er når Woody Allen selv skal medvirke i sine film. Jeg finder ham så ualmindelig irriterende og får mest af alt lyst til at stikke ham en på hovedet. Han har et stort talent som instruktør og er en formiddel manuskriptforfatter, men nogle gange skal han alligevel stikke sit irriterende fjæs ind. Derfor virker Match Point og Vicky Cristina Barcelona også bedre for mig da han ikke medvirker i dem.
Nå men resten af filmene er til gengæld rigtig gode. 8½ er fascinerende. Miyazaki har jeg først indenfor de sidste år stiftet bekendtskab med, men har overrasket mig med at skrive intelligente animationsfilm for voksne (og børn). Amadeus er også god, filmen som gjorde Tom Hulce til et one-hit-wonder.
Og film som Judgment at Nuremberg har jeg også altid kunne lide. All About Eve byder på sublimt skuespil og min favorit var så nok Anne Baxter, som virkelig er i stand til at manipulere alle, inklusiv seeren.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#174: Hvordan kan det være, at du så er så begejstret for "Annie Hall" og "Manhattan"? "Match Point" og "Vicky Cristina Barcelona" er vel ikke bedre i dine øjne end førnævnte film, eller tager jeg fejl?
100 - Pans Labyrinth - 2006 Guillermo del Toros Pans Labyrint, viste sig at være et mere makabert univers, end de fleste havde forestillet sig. Filmens trøstesløshed, eminente skuespil og ikke mindst slutningen gør dette til en film at huske på.
99 - Millers Crossing - 1990 Coen brødrenes gangster drama er et af de bedste i genren, hvilket ikke siger så lidt. Får næsten en til at glemme den røvkedelige Public Enemies. Hey, jeg har glemt den!
98 - Schindlers List - 1993 Spielbergs bedste film de sidste 15 år, er også en film, med stort følelsesmæssig engagement. Spielberg tegner et smukt portræt af tyskeren Oskar Schindler, som træffer et valg, som koster ham sin elskede livsstil, men vinder ham et folks respekt.
97 - Gegen Die Wand - 2004 En virkelig headbanger af en film. Skæv, skør, brutal, sjov, tragisk og håbefuld. Gegen Die Wand tog røven på mig!
96 - American History X - 1998 Edward Norton in his prime! En af de største skuespil præstationer for sit årti, om den intelligente knægt der blev opdraget til at blive nazist, men som forsøger at få sin yngre bror til at vælge en anden vej.
95 - Kenneth Branaghs Hamlet - 1996 4 timers Branagh Shakespear mesterværk. Tour de force fortolkning af Branagh, spektakulær og overdådig og på højde med Laurence Oliviers og Richard Burtons versioner. Absolut på top 10 af mest ventede HD udgivelser.
94 - The Maltese Falcon - 1941 Say no more. Bogart som Dashiel Hammets Sam Spade detektiv behøver kun åbne munden for at underholde.
93 - Hurt Locker - 2008 En af årets store overraskelser. Bedste krigsportræt i de sidste 10 år og en øjenåbner af rang for skuespiller Jeremy Renner, som meget gerne må blive forfremmet ovenpå denne. Der skal åbenbart en kvindelig instruktør, Kathryn Bigelow, for at undgå krigsportrætternes klichéer.
92 - Network - 1976 Det går op for mig, at Sidney Lumet optræder ret mange gange på min liste. Man kan derfor ikke undgå at have Network med på listen. Et kvalitets ensemble med Ned Beatty som Arthur Jensen (nej ikke Arthur Jensen som Ned Beatty), som holder en af filmhistoriens største enetaler. Udstillingsvindue for TV mediets kynisme.
91 - 25th. Hour - 2002 Spike Lee er ofte en tand for politisk korrekt for min smag og jeg synes bedst om hans film Inside Man og ikke mindst 25th Hour, en film, som har en ubeskrivelig stemning over sig, både af håb og fortvivlelse og samtidig Edward Norton in his prime ...again? Spike Lee lavede et lille mirakel med denne film!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#178 "Hurt Locker" vandt jo også en pris for årets indie-film for nylig. Det bliver sgu spændende, om den kan hive en oscar hjem foran næserne på alle de etablerede, kedelige store Hollywood-selskaber. Personligt glæder jeg mig bare til at få den at se.
Interessant liste med overraskende mange nye film. :)
Nu har jeg selv en topliste i gang, så kan ikke fortælle hvilke film, jeg også har på min, men jeg kan da nævnte, at jeg har mindst én fra den her omgang.
#171 Lord Beef Jerky 15 år siden
#172 Highland Park 15 år siden
Og ja, mængden af seværdige Allen-film er mildest talt overvældende. Som med så meget andet godt, er det ikke en dårlig idé at nyde det i små doser.
#173 filmz-Bruce 15 år siden
#174 filmz-jonasgr 15 år siden
Nå men resten af filmene er til gengæld rigtig gode. 8½ er fascinerende. Miyazaki har jeg først indenfor de sidste år stiftet bekendtskab med, men har overrasket mig med at skrive intelligente animationsfilm for voksne (og børn). Amadeus er også god, filmen som gjorde Tom Hulce til et one-hit-wonder.
Og film som Judgment at Nuremberg har jeg også altid kunne lide. All About Eve byder på sublimt skuespil og min favorit var så nok Anne Baxter, som virkelig er i stand til at manipulere alle, inklusiv seeren.
'Cause I'm evil"
#175 Highland Park 15 år siden
"Match Point" og "Vicky Cristina Barcelona" er vel ikke bedre i dine øjne end førnævnte film, eller tager jeg fejl?
#176 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#177 Highland Park 15 år siden
#178 filmz-Bruce 15 år siden
100 - Pans Labyrinth - 2006
Guillermo del Toros Pans Labyrint, viste sig at være et mere makabert univers, end de fleste havde forestillet sig. Filmens trøstesløshed, eminente skuespil og ikke mindst slutningen gør dette til en film at huske på.
99 - Millers Crossing - 1990
Coen brødrenes gangster drama er et af de bedste i genren, hvilket ikke siger så lidt. Får næsten en til at glemme den røvkedelige Public Enemies. Hey, jeg har glemt den!
98 - Schindlers List - 1993
Spielbergs bedste film de sidste 15 år, er også en film, med stort følelsesmæssig engagement. Spielberg tegner et smukt portræt af tyskeren Oskar Schindler, som træffer et valg, som koster ham sin elskede livsstil, men vinder ham et folks respekt.
97 - Gegen Die Wand - 2004
En virkelig headbanger af en film. Skæv, skør, brutal, sjov, tragisk og håbefuld. Gegen Die Wand tog røven på mig!
96 - American History X - 1998
Edward Norton in his prime! En af de største skuespil præstationer for sit årti, om den intelligente knægt der blev opdraget til at blive nazist, men som forsøger at få sin yngre bror til at vælge en anden vej.
95 - Kenneth Branaghs Hamlet - 1996
4 timers Branagh Shakespear mesterværk. Tour de force fortolkning af Branagh, spektakulær og overdådig og på højde med Laurence Oliviers og Richard Burtons versioner. Absolut på top 10 af mest ventede HD udgivelser.
94 - The Maltese Falcon - 1941
Say no more. Bogart som Dashiel Hammets Sam Spade detektiv behøver kun åbne munden for at underholde.
93 - Hurt Locker - 2008
En af årets store overraskelser. Bedste krigsportræt i de sidste 10 år og en øjenåbner af rang for skuespiller Jeremy Renner, som meget gerne må blive forfremmet ovenpå denne. Der skal åbenbart en kvindelig instruktør, Kathryn Bigelow, for at undgå krigsportrætternes klichéer.
92 - Network - 1976
Det går op for mig, at Sidney Lumet optræder ret mange gange på min liste. Man kan derfor ikke undgå at have Network med på listen. Et kvalitets ensemble med Ned Beatty som Arthur Jensen (nej ikke Arthur Jensen som Ned Beatty), som holder en af filmhistoriens største enetaler. Udstillingsvindue for TV mediets kynisme.
91 - 25th. Hour - 2002
Spike Lee er ofte en tand for politisk korrekt for min smag og jeg synes bedst om hans film Inside Man og ikke mindst 25th Hour, en film, som har en ubeskrivelig stemning over sig, både af håb og fortvivlelse og samtidig Edward Norton in his prime ...again? Spike Lee lavede et lille mirakel med denne film!
#179 mr gaijin 15 år siden
#180 MMB 15 år siden
Nu har jeg selv en topliste i gang, så kan ikke fortælle hvilke film, jeg også har på min, men jeg kan da nævnte, at jeg har mindst én fra den her omgang.